مکمل بنزین
گزارشبرگزیده‌ها

11 خودرو ناموفق در بازار خودرویی ایران را بشناسید!

همواره در تمامی بازارهای خودرویی در سرتاسر جهان، برخی خودروها دارای فروش بسیار بالا و رضایت مندی کامل هستند و در سوی مقابل، برخی دیگ از خودروها با میزان فروش کم و عدم رضایت مندی مشتریان روبه رو می‌شوند و به عنوان محصولاتی شکست خورده به شمار می‌آیند.

در این مطلب قصد داریم به 11 مدل ناموفق در بازار خودرویی ایران بپردازیم و با بررسی بازار داخلی، به این نکته پی ببریم که کدام خودروها از فروش و در نتیجه موفقیت کمتری در تمامی رده‌ها برخوردار بوده‌اند. با ما همراه باشید.

1-جک توجوی سدان (J3)

جک توجوی سدان را میتوان یکی از اولین خودروهای جک نامید که پس از همکاری کرمان موتور با این خودروساز چینی وارد بازار خودرویی ایران شد. اما این خودرو در مدتی که خطوط تولید حضور و بازار حضور داشت، نتوانست علاقمندان زیادی را به سوی خود جذب نماید و از طرفی با توجه به توقف تولید این خودرو و دیگر موارد، تهیه قطعات مصرفی این خودرو در بازار آزاد بسیار سخت است و اغلب نمایندگی‌های کرمان خودرو نیز برای سرویس دهی به این خودرو با مشکل روبه رو هستند. (این مدل از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.3 لیتری با قدرتی برابر با 93 و گشتاوری برابر با 114 نیوتن متر بهره می‌برد)

2-ام‌وی‌ام 530

یکی دیگر از خودروهای حاضر در این لیست، که آن نیز چینی است، ام وی امی 530 نام دارد. این خودرو یک سدان اقتصادی بوده که در زمان عرضه خود از فروش نسبتا خوبی برخوردار بود. اما در حال حاضر، اغلب دارندگان این خودرو از مشکلاتی همچون نبود لوازم مصرفی، افت شدید قیمت در بازار دسته دوم و کیفیت نامناسب برخی ادوات ناراضی هستند و همین امر باعث شده تا این مدل در این لیست به عنوان یک خودرو ناموفق حضور یابد. (این اتومبیل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 2.0 لیتری با قدرتی برابر با 139 اسب بخار و گشتاوری برابر با 182 نیوتن متر است)

3- چریA15 (تیپ1)

یکی دیگر از محصولات ناموفق بازار که از قضا این خودرو نیز چینی است، چریA15 (تیپ1) نام دارد. این خودرو به عنوان یکی از اولین محصولات سدان مدیران خودرو (چری) به شمار آمده و پس از ایکس33، دومین محصول چری در بازار ایران بود.

اما پس از مدتی با توجه به ظاهر عجیب و قدیمی این خودرو، علاقه خریداران به انتخاب این خودرو روز به روز کمتر شده و پس از گذشت چند سال، این خودرو از ذهن‌ها فراموش شد و در حال حاضر مالکان این خودرو در کنار بازار دسته دوم بسیار بد، برای تهیه لوازم مصرفی این خودرو نیز با مشکلاتی رو به رو هستند. (این اتومبیل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری (8 سوپاپ) با قدرتی برابر با 87 اسب بخار و گشتاوری برابر با 132 نیوتن متر است)

4- سوبارو فارستر

بی شک یکی از عجیب ترین خودروهایی که نام آن در این لیست به چشم می‌خورد، سوبارو فارستر نام دارد. اما باید این‌گونه گفت که این برند در ایران به واسطه نماینده واردکننده خود و عدم سرویس دهی، تبلیغات نامناسب و قیمت گذاری اشتباه، شکست سنگینی را تجربه کرد و مدل فارستر در حال حاضر به صورت خیلی محدود در بازار خودرویی ایران حضور دارد و بازار دست دوم آن نیز اصلا اوضاع جالبی را دارا نیست. (این اتومبیل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 2.5 لیتری  با قدرتی برابر با 169 اسب بخار و گشتاوری برابر با 235 نیوتن متر است)

5- آلفارومئو 4C

یکی دیگر از محصولاتی که حضور آن در این لیست بسیار عجیب است، آلفارومئو 4C نام دارد. اما این حقیقت باید عنوان شود که این مدل با توجه به رشد بی رویه قیمت خودروهای خاص در بازار و عدم توجه خریداران، شکست سنگینی را در زمینه فروش تجربه کرد و اگر در سطح جاده‌های کشور به عنوان یک معیار قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که تعدادی کمتر از 13 دستگاه از این خودرو در کل کشور در حال تردد هستند! (این اتومبیل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 1742 سی‌سی توربوشارژ با قدرتی برابر با 240 اسب بخار و گشتاوری برابر با 350 نیوتن متر است)

6- اپل کورسا دنده‌ای

در سرتاسر جهان، محصولات برند آلمانی اپل را می‌توان به عنوان یکی از انتخاب‌های خریداران در رده خودروهای اقتصادی محسوب کرد. اما در ایران این مسئله کاملا متفاوت است. زیرا اپل کورسا دنده‌ای که یکی از تولیدات این کمپانی نام دارد، هرگز نتوانست فروش خوبی را در بازار داخلی کشور به دلیل کم کاری نمایندگی خود کسب نماید و در حال حاضر میزان فروش این خودرو در نمونه صفرکیلومتر و دسته دوم بسیار ضعیف و ناامید کننده است. (این اتومبیل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 1.4 لیتری (توربوشارژ) با قدرتی برابر با 99 اسب بخار و گشتاوری برابر با 130 نیوتن متر است)

7- سیتروئن New C5

حال نوبت به یکی دیگر از خودروهای موجود در این لیست می‌رسد و این خودرو سیتروئن New C5 نام دارد. در واقع این خودرو یک سدان خانوادگی محسوب شده و یکی از تولید کمپانی فرانسوی سیتروئن به شمار می‌رود. اما این مدل نیز همانند جمعی دیگر از خودروها، در بازار ایران نتوانست آن طور که باید و شاید حضور یابد و از میزان فروش کمتری نسبت به رقبای خود در بازار داخلی کشور برخوردار بود. در حال حاضر مالکان این خودرو فرانسوی همواره از کمبود قطعات مصرفی، افت شدید قیمت در بازار دسته دوم و… ناراضی هستند. (این اتومبیل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 2.0 لیتری با قدرتی برابر با 143 اسب بخار و گشتاوری برابر با 200 نیوتن متر است)

8- هوندا سیویک

از دیگر محصولات باکیفیت و بادوام که در عین تعجب در این لیست قرار گرفته است، یکی از محصولات هوندا موتور ژاپن یعنی سیویک نام دارد. متاسفانه این خودرو خوش ساخت و عالی به دلیل بروز برخی مشکلات همانند قوانین عجیب گمرکی در رابطه با خودروهای مونتاژ آمریکا و خدمات نامناسب نمایندگی در سایر شهرها به غیر از تهران، دچار شکست در بازار داخلی ایران شد و در حال حاضر خرید و فروش این مدل در بازار به سختی صورت گرفته و اغلب مشتریان علاقه ای به خرید این خودرو ندارند. (این اتومبیل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 1.8 لیتری با قدرتی برابر با 139 اسب بخار و گشتاوری برابر با 177 نیوتن متر است)

9- لیفان 520

از دیگر خودروهای چینی که نام آن در این لیست به چشم می‌خورد، لیفان 520 نام دارد. این مدل در اوایل سال‌های ورود و مونتاژ خود، از فروش نسبتا خوبی برخوردار بود. اما پس از ورود مدلهای بهتر به بازار داخلی کشور و ایجاد تنوع در خودروهای موجود، این خودرو کم کم به دست فراموشی سپرده شد و در حال حاضر مالکان این خودرو با مشکلاتی همچون کمبود لوازم مصرفی، خدمات نامناسب برخی نمایندگی در قبال این خودرو و بازار دسته دوم بسیار بد دسته پنجه نرم می‌کنند. (لازم به یاداوریست که این اتومبیل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری با قدرتی برابر با 106 اسب بخار و گشتاوری برابر با 137 نیوتن متر است)

10-سوزوکی گیزاشی

از دیگر خودروهای ژاپنی و باکیفیت که نام آن در این به چشم می‌خورد، سوزوکی گیزاشی نام دارد. این خودرو توسط گروه صنعتی ایارن خودرو وارد بازار داخلی کشور شد، اما هرگز نتوانست آن میزان فروش دلخواه ایران خودرو را با توجه به قیمت گذاری اشتباه، کسب نماید و پس از چند سال، در حال حاضر بازار خرید و فروش این مدل در نمونه‌های دسته دوم بسیار بد و با افت قیمت زیاد بوده و خریداران در اغلب اوقات علاقه ای به خرید این خودرو ندارند. (این اتومبیل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 2.4 لیتری با قدرتی برابر با 185 اسب بخار و گشتاوری برابر با 235 نیوتن متر است)

11- پژو 407

سرانجام نوبت به آخرین خودرو در این لیست می‌رسد و نام آن پژو 407 است. در همین رابطه، پژو 407 را نیز باید همانند سیتروئن C5، یکی از محصولات فرانسوی با فروش پایین و مشکلات عدیده نامید. زیرا این خودر وبا توجه به طراحی ظاهری متوسط و ضعیف، هرگز نتواسنت همانند سایر رقبا خود در کلاس خودروهای سدان خانوادگی متوسط، فروش خوبی را تجربه کند و به سرعت تبدیل به یکی از خودروهای ناموفق بازار شد. در حال حاضر مالکان این خودرو با مشکلاتی همچون کمبود قطعات مصرفی، بازار دسته دوم بسیار بد، افت قیمت بالا و… مواجه هستند. (این اتومبیل دارای یک پیشرانه چهار سیلندر 2.0 لیتری با قدرتی برابر با 143 اسب بخار و گشتاوری برابر با 200 نیوتن متر است)

 

در پایان لازم به ذکر است که خودروهای موجود در این گزارش با توجه به نظر علاقمندان، خریداران و کارشناسان، در این لیست جای گرفته‌اند و نظر تیم چرخان و نویسنده این مطلب در انتخاب این مدل‌ها به هیچ عنوان نقشی را نداشته است.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. اگه هرینه گمرک اینقدر بالا نباشه مطمئن باشید همه خودروهای خارجی با فروش فوق العاده ای خواهند رسید مردم مجبور به نخریدن خودروهای خارجی هستند چون هیچ پشتیبانی هم ندارند

  2. New c5 و 407 تعدادشون تو بازار کمه اما هر دو طرفداران خاص خودشون رو دارن که با افزایش سن این خودروها به ۹ سال حاضر به فروش اون نیستند. از نظر قطعات مصرفی و یدکی قطعات هر دو مدل در بازار موجود و قابل خرید است.

    1. داداش نظر شما متینه برامون ولی این دو ماشین خودتون هم میگین طرفدار خاص خودشو داره یعنی هر شخصی و یا عموم خریداران سمتشون نمیرن و خیلی بد فروش هستن. البته برخی از دوستان که دارن این ماشین رو تو شهرسات همش دردسر تهیه قطعات رو دارن

  3. شکست هوندا سیویک یعنی ما حقمون هست همون ماشینهای چینی سوار شیم (خودم برلیانس دارم ولی خوب 40 میلیونه)، ماشین ژاپنی که 5 ستاره ایمنی اروپا رو گرفته نمیخرن میرن لیفان 820 و آریزو 5 میخرن یا حتی سراتو

  4. حامد جان اگه طرف 140 میلیون داشت میرفت سیویک میخرید- دوست من هر کی به جیبش نگاه میکنه- الان شما میگی برلیانس خریدی با 40 تومان-تو این محدوده کلی خود رو هست ولی شما به جیبت نگاه کردی و به خواسته هات توجه کردی-معلومم هست جنبه اقتصادی و افت قیمتشو کنار گذاشتی چون میتونستی بری تندر بخری یا 206 اما بنا به سلیقت انتخاب کردی- اگر 70 داشتی یقینا خواسته هاتو با داراییت تنظیم میکردی-کسی که 820 خریده تو رنج 90 تومان بررسی کرده نسبت قیمت امکانات و شرایط خونوادشو در نظر گرفته و خرید کرده-وگرنه میتونست یه ای 20 هم بخرهیا یه خودروی دست دوم کره ای-

  5. آقای امین ایرجی گرامی لطفاً اگر امکان دارد بزبان ساده قدرت اسب بخار و گشتاور نیوتن متر را توضیح دهید. با سپاس و امید موفقیت بیشتر شما

    1. تو ی مطلب جدا توضیح میدم و شیوع کارایی هر کدوم رو

  6. سلام لطفا بفرمایید با60ملیون چه خودرویی بخرم که هم توبورس باشه هم معایبش کمترباشه خودم بسترن فاو راخوشم اومده

    1. یسترن بی 30 خیلی خوبه داداش من پیشنهادم اونه بعدش برلیانس موتور جدید 330

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا