مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

خودرو اطلس با سانروف و برخی جزئیات دیگر در سایپا دیده شد

اواسط بهمن‌ماه سال گذشته بود که پایگاه خبری چرخان، تصویری گرافیکی از یک دستگاه خودرویی که هنوز جزئیاتی به‌طور رسمی از آن اعلام نشده بود را منتشر کرد. پس از آن، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در یک مصاحبه‌ای اعلام کرد که بزودی از خودرو جدید اطلس رونمایی خواهیم کرد.

اما پس از انتشار اطلاعاتی ناقص توسط سایپا، سایت باشگاه خبرنگاران جوان تصویری از نمای جلو خودرو اطلس را آپلود کرد. تصویری که به وضوح نشان دهنده این بود که اطلس برپایه خودرو کوئیک بوده و به نوعی نسخه لوکس کوئیک محسوب می‌شود. البته بهتر است بدانید که می‌توان نمای جلوی اطلس را تلفیقی از جک J7 و برخی محصولات فورد دانست. هم‌زمان با انتشار این عکس، اطلاعاتی بصورت قطره چکانی در اختیارمان قرار گرفت که باتوجه به تصاویری که در روزهای گذشته بدستمان رسید و برخی از آنها قابل انتشار است، می‌توان فهمید که علاوه بر جدیدتر شدن چهره هاچ‌بک کراس پلتفرم X200، بهبودهایی نیز در ساختار اتاق اطلس اتفاق افتاده است. اما شاید سوالی در ذهنتان پیش بیاید که به چه دلیل در ساختار اطلس بهبودهایی انجام شده است؟! ما هم در جواب می‌توانیم بگوییم که باتوجه به تصاویری که در ادامه مشاهده خواهید کرد، اطلس در نمونه‌های فول به سانروف مجهز خواهد شد. اینکه در محصولی از خانواده X200 سانروف نصب شده، یعنی قطعا تغییراتی در استراکچر سقف افتاده است. زیرا در گذشته بدلیل پایین بودن ایمنی و همچنین مقاومت کمتر آلیاژهای استفاده شده در سقف خودرو، مانع این بود که سایپا بتواند سانروف را در کوئیک و یا دیگر محصولات خود نصب کند.همانطور که در تصویر فوق مشاهده کردید، سایپا بالاخره با تغییراتی توانسته تا سانروف را اطلس نصب کند. اما باتوجه به اینکه تاکنون تصویری از نمای عقب اطلس بصورت رسمی منتشر نشده است، قصد داریم تا کمی نیز به تغییرات انجام شده در نمای عقب این خودرو نیز بپردازیم.

براساس اخبار واصله، در نمای عقب اطلس شاهد این خواهیم بود که چراغ‌های این خودرو، مشابه چراغ‌های عقب رنو کیگر است. هم‌چنین شاهد افزوده شدن اسپویلر نیز هستیم که چهره اطلس را کمی نسبت به کوئیک، اسپرتتر کرده است. در ادامه تغییرات نمای عقب اطلس نسبت به کوئیک، می‌توان فهمید که اصول طراحی سپر نیز تغییر کرده است.

اما در ادامه، به کابین و طراحی داشبورد کوئیک جدید بپردازیم. همان‌طور که می‌دانید، در سال 1398 که وزیر دفاع از شرکت سایپا در جهت بررسی تولید و داخلی سازی برخی قطعات بازدید کرده بود، تصاویری از داشبورد کوئیک G که در آن موقع هنوز رونمایی نشده بود، منتشر شد. این طراحی داشبورد که شباهت‌های بسیاری به محصولات اقتصادی رنو داشت، قرار بود تا در نسخه جدید کوئیک نصب شود. اما همان‌طور که مشاهده کردید، تابستان امسال و در رونمایی شرکت سایپا، طراحی بدنه داشبورد این خودرو عوض شد. این ماجرا گذشت و دیگری خبری نشد.

اما باتوجه به اخبار و شایعات واصله به پایگاه خبری چرخان، گویا قرار است تا آن بدنه داشبورد، در اطلس قرارگیرد.اما گویا قرار است تا در اطلس، شاهد نصب نمونه ارتقاء یافته موتور M15 باشیم. این موتور که با کد M15 GSI شناخته می‌شود، تغییراتی در برخی بخش‌هایی مانند سرسیلندر، هدرز و… داشته و هم‌چنین دریچه گاز برقی، سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت نیز به این موتور افزوده شده است. اما هم‌چنان 8 سوپاپه بوده و درکل توانایی تولید بین 89 الی 93 اسب بخار، قدرت و 134 نیوتن متر، گشتاور را دارد. در زمینه امکانات و داشته‌های رفاهی نیز آنطور که برخی آن‌ها قطعی شده، اطلس مواردی مانند فرمان کمکی برقی، سنسور نور، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، چراغ روز، مانیتور لمسی بهمراه دوربین دید عقب، کروزکنترل، تریم داخلی چرم و پارچه، اتصال هوشمند خودرو  و… را داشته باشد.

حال باید صبر کرد و دید که محصول جدید سایپا، یعنی خودرو اطلس که بزودی قرار است رونمایی بشود، با چه امکانات و مشخصات قطعی تولید و عرضه می‌شود. پس با چرخان همراه شوید تا بزودی اطلاعات جدیدتری را کسب کنید.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. خدا پدر تولید کننده پراید بیامرزه پراید به سایپا داد تا بتونه بیست مدل کپی بزنه

  2. خودروهای تولید داخل و شرایط قیمتهای فروش .توهینی بزرگ هستش به ایران و ایرانی…خرد یارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا