مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

سدان EQS، پرچم‌دار الکتریکی جدید مرسدس بنز معرفی شد

نُه سال پس‌ازاینکه تسلا مدل S برای اولین بار اثبات کرد که خودروهای الکتریکی می‌توانند شیک و مطلوب باشند، مرسدس بنز با مدل EQS وارد بازی الکتریکی‌های لوکس شده است. این سدان بزرگ علاوه بر اینکه نقش پرچم‌دار الکتریکی مرسدس را بازی خواهد کرد، جهت‌گیری جدیدی را هم برای خانواده EQ این شرکت نشان می‌دهد. EQS که در اصل جایگزینی الکتریکی برای S کلاس محسوب می‌شود، در ظاهر هرگز به دیگر بنزهای معمولی شباهتی ندارد.

زیر پوست EQS نیز با دیگر محصولات مرسدس کاملاً متفاوت است زیرا روی یک پلت‌فرم کاملاً اختصاصی الکتریکی ساخته شده که سال آینده با معرفی سدان کوچک‌تر EQE، شاهد محصول دیگری بر اساس آن خواهیم بود. EQS با 5,265 میلی‌متر طول، ابعادی نزدیک به نسخه کشیده S کلاس دارد اما از لحاظ بصری، خودرویی جمع‌وجور به نظر می‌رسد درحالی‌که بخش عقبی لیفت‌بک آن، نمای اسپرت‌تری از هر S کلاس دیگری تاکنون ایجاد کرده است.

این سدان الکتریکی جدید فعلاً در دو نسخه مختلف به نام‌های EQS450 محرک عقب و EQS580 4Matic (چهارچرخ محرک) به بازار عرضه می‌شود. نسخهٔ تک موتوره EQS450 که 329 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور دارد، ظرف 6.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نسخه دو موتوره EQS580 اما 516 اسب بخار قدرت و 855 نیوتن متر گشتاور دارد و با وزنی بین 2480 تا 2585 کیلوگرم، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت تنها به 4.3 ثانیه زمان نیاز دارد؛ اما علاوه بر این دو نسخه، مرسدس در حال کار روی یک نسخه دیوانه‌وار 715 اسب بخاری هم هست که بعداً احتمالاً با نشان AMG عرضه خواهد شد.

به لطف ویژگی‌هایی مثل ضریب آئرودینامیک باورنکردنی 0.20 Cd و نسل جدید باطری‌ها، بُرد این خودرو طبق معیارهای WLTP به رقم چشمگیر 770 کیلومتر رسیده است. مرسدس بنز در ابتدا EQS را با پکیج باطری 107.8 کیلووات ساعتی عرضه می‌کند اما بعداً باطری‌های کوچک‌تر 90 کیلوواتی هم ارائه خواهد شد. به‌منظور به حداکثر رساندن بُرد خودرو، مرسدس بنز حداکثر سرعت هردو نسخه EQS را روی 210 کیلومتر بر ساعت محدود کرده است.

حداکثر ظرفیت شارژ این سدان لوکس آلمانی برابر با 200 کیلووات است که به لطف این ویژگی، با 15 دقیقه شارژ تا 300 کیلومتر به بُرد خودرو اضافه می‌شود. در همین حال، سیستم ناوبری هوشمند EQS نیز بجای اینکه خودرو را از مسیر مستقیم‌تر اما با جایگاه‌های شارژ کُند به مقصد برساند، مسیری را با شارژرهای سریع انتخاب می‌کند حتی اگر راننده مجبور شود دو بار برای شارژ توقف کند؛ اما ویژگی‌های هوشمند EQS در اینجا به پایان نمی‌رسد زیرا این سدان الکتریکی به تکنولوژی‌های پیشرفته نسل جدید S کلاس مثل نمایشگر سربالا با تکنولوژی واقعیت افزوده و فرمان گیری چرخ‌های عقب تا 10 درجه هم مجهز شده است. علاوه بر این، EQS از تکنولوژی خودران Drive Pilot مرسدس هم برخوردار است که در ترافیک بزرگراه تا حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت امکان برداشتن دستان راننده از روی غربیلک فرمان را فراهم می‌کند.

و نهایتاً به یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های EQS یعنی هایپراسکرین می‌رسیم که از CPU هشت هسته‌ای، 24 گیگابایت رم و جدیدترین نرم‌افزار MBUX مرسدس برخوردار است. هایپراسکرین شامل سه نمایشگر لمسی با طراحی «بدون لایه» می‌شود که یعنی تمام برنامه‌ها روی نمایشگر باقی می‌مانند و بنابراین دیگر نیازی به صرف زمان برای گشتن در منوها نیست. سرنشین جلو نیز می‌تواند در نمایشگر مقابل خود فیلم ببیند. البته هایپراسکرین اساساً یک آپشن است و EQS به‌طور استاندارد با همان نمایشگر بزرگ عمودی 12.8 اینچی S کلاس عرضه می‌شود.

مرسدس بنز EQS از پاییز آینده به بازار عرضه می‌شود و یکی از 10 محصول الکتریکی مرسدس خواهد بود که تا قبل از سال 2022 به بازار می‌آیند. قیمت رسمی این خودرو هنوز اعلام نشده است اما نمایندگی‌های مرسدس می‌گویند این سدان پرچم‌دار الکتریکی قیمتی هم‌سطح S کلاس خواهد داشت. این یعنی انتظار می‌رود قیمت مدل EQS450 از حدود 110 هزار دلار و قیمت EQS580 از حدود 120 هزار دلار آغاز شود و در نسخه‌های فول آپشن به 150 هزار دلار برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا