مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسیخبر

هر آنچه که باید در مورد مرسدس بنز S کلاس 2021 بدانید!

پس از سال‌ها انتظار، بالاخره در هفته گذشته مرسدس بنز S کلاس 2021 که مهم‌ترین خودرو لوکس و پیشرفته مرسدس بنز و این سگمنت جدید به‌حساب می‌آید )دشمن سلطنتی BMW 7 Series) رونمایی شد. در حقیقت می‌توان گفت یکی از خودروهای لوکس، پرچم‌دار و بسیار محبوب در کل جهان، مرسدس بنز S کلاس است. واژه S در حقیقت نشأت‌گرفته از کلمه لاتین Sonderklasse به معنی کلاس ویژه است که برای نخستین بار در سال 1972 از سوی مرسدس بنز برای محصولات خود مورداستفاده قرار گرفت.

این سدان لوکس آلمانی آن‌قدر خوب است که اولین قدم روبه‌جلو برای آینده‌ای دیوانه‌وار و فوق‌العاده و هیجان‌انگیز از فناوری‌های آینده را محکم برداشته است تا رقیبان خود و دیگر اتومبیل‌های تولیدی کاملاً به سیستم‌های خودران و فناوری‌های آینده‌نگرانه وابسته شوند و در خودروهای خود استفاده کنند. S کلاس در بخش‌های قوای محرکه، ایمنی و تجهیزات کابین اولین محصول مرسدس است که از تکنولوژی جدید سود برده و این تکنولوژی‌ها بعداً به سایر محصولات ستاره سه پر دنیای خودرو راه می‌یابند.

ما در این مقاله قصد داریم به نکات برجسته این خودرو در همه پارامترها بپردازیم.

> نکات مهم در طراحی ظاهری

ازآنجایی‌که مرسدس S کلاس خودروی پرچم‌دار این برند و این سگمنت از خودروها است بنابراین طراحی آن همواره محافظه‌کارانه است و اغراق‌ها بسیار زیادی را در طراحی این خودرو مشاهده نمی‌کنیم؛ کل خطوط طراحی این خودرو تنها یک مفهوم و آن لوکس بودن را می‌خواهند به مخاطب خود منتقل کنند.

به همین دلیل نمای روبه‌رو در مدل ۲۰۲۱ نسبت به نسل قبل، متفاوت است اما خیلی فراتر از انتظار و پر اغراق نیست. چراغ‌های باریک‌تر LED با فناوری بسیار بالا، کاپوت کشیده‌تر و چرخ‌های بزرگ‌تر با اندازه ۲۱ اینچ، نسل جدید مرسدس بنز کلاس S را بیشتر از قبل، اسپرت و جوان‌پسند جلوه می‌دهد اما درعین‌حال لوکس و با هویت بودن خود را حفظ کرده است. جلوپنجره نیز، یادآور مدل‌های کلاسیک مرسدس بنز در آخرین دهه‌های قرن بیستم است و بسیار بزرگ‌تر نسبت نسل‌های قبل خود طراحی‌شده است؛ این الگوی طراحی جدید را هم در رقیب دیرینه این خودرو، بی ام و سری 7 نیز مشاهده می‌کنیم.

اما نکته‌ای که توجه مارا در این خودرو جلب می‌کند، دستگیره درب پاپ اوت آن است که به هنگام لمس دست و باز کردن درب خودرو از جای خود بیرون می‌آیند. میزان ضریب آیرودینامیک بدنه در این خودرو به 0.22 بهبودیافته است و کلاس S را در مقایسه با سدان برقی تسلا مدل S که دارای ضریب  آیرودینامیک 0.24 است بسیار بهتر کرده و به یکی از پویاترین خودروهای جهان با ضریب آیرودینامیک بالا تبدیل کرده است. در کل S کلاس جدید طراحی، تمیز و بی‌عیب و نقصی را دارد.

> نکات مهم در طراحی داخلی

تصاویر نشان می‌دهند که S کلاس جدید صفحه‌نمایش بزرگ 12.8 اینچی را در کنسول مرکزی قرار داده است. این صفحه‌نمایش شبیه نمونه‌های بکار رفته در محصولات تسلا بوده و از بازخورد هپاتیک بهره‌مند است. با بررسی دقیق کابین S کلاس متوجه می‌شوید که نسخه جدید 27 دکمه کم‌تر نسبت به نسخه قبل دارد و این یعنی بیشتر امکانات و آپشن های این خودرو از طریق نمایشگر مرکزی و یا دستیار صوتی کنترل می‌شوند که این نشانه‌ی خوبی است زیرا مرسدس به دنبال معرفی راه‌های جدیدی برای برهم‌کنش خودرو باسرنشینان بوده و ازجمله این راه‌ها می‌توان به دستورات صوتی اشاره کرد.

اما دیگر نمایشگر خودرو نمایشگر 12.3 نصب‌شده در پشت فرمان از نوع LCD است که اطلاعات خودرو را به شکل سه‌بعدی نمایش می‌دهد. این نمایشگر قابلیت شخصی‌سازی بالایی داشته و اطلاعات را در چهار سبک متفاوت ارائه می‌کنند. این سبک‌ها عبارت‌اند از ساده، اسپرت، اختصاصی و کلاسیک.

اما نکته دیگر این کابین مربوط به سیستم نورپردازی این خودرو است که 250 عدد ریسه LED در نقاط کور و در بین فضاهای خالی بین رو دری ها، داشبورد و کنسول گنجانده‌شده‌اند که هر ریسه حدود 250 لامپ LED را در بر میگیرد. مرسدس بنز می‌گوید که هدف از طراحی این سیستم نورپردازی دو چیز بوده است:

  • ارتقای درجه لوکس بودن و زیبایی و ایجاد آسایش در کابین هنگام شب برای سرنشینان
  •  سیستم نورپردازی داخلی کلاس S، برنامه‌های کمک یار راننده را هم در بر می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، رادار نقطه کور خودرو در صورت تشخیص احتمال برخورد، نورپردازی داخلی را به رنگ قرمز درمی‌آورد.

خب به مرحله آپشن های این خودرو می‌رسیم جایی که طبق انتظار ما، مرسدس بنز S 2021 به آخرین تکنولوژی‌های ایمنی تجهیز شده و لیست بلندی از انواع تجهیزات را دارد. برخی از این تجهیزات عبارت‌اند از:

  • ترمز اضطراری خودکار
  • کروز کنترل تطبیق‌پذیر با قابلیت توقف و شروع حرکت مجدد
  • دستیار فعال فرمان
  • سیستم کمک به حفظ خودرو در بین خطوط
  • سیستم کمک به تغییر مسیر
  • سیستم تشخیص علایم راهنمایی و رانندگی
  • سیستم اخطار وجود ترافیک در جلو و عقب و رادار نقاط کور
  • سیستم  انرژی‌بخشی داخل کابین برای سرنشینان
  • سیسنم نورپردازی هوشند داخل کابین همراه با 250 ریسه اپتیکال
  • نمایشگر 12.8 اینچی با سیستم اطلاعا سرگرمی اینفوتینمنت MBUX
  • سیستم صوتی حرفه ای با 30 بلندگو و 8 تقویت کننده صوتی (موسوم به 4D)
  • نمایشگر 12.3 اینجی پشت آمپر
  • 3 نمایشگر 11 اینچی برای صندلی‌های ردیف عقب و سیستم VIP عقب
  • هداپ دیسپلی مبتنی بر واقعیت افزوده
  • دستگیره‌های درب پاپ اوت
  • و…

> نکات مهم مشخصات فنی

مرسدس بنز اس کلاس جدید فعلاً با دو پیشرانه قرار است عرضه شود که نسخه پایه خود مجهز به پیشرانه 3 لیتر توربوشارژ 6 سیلندر خطی است که با بهره‌گیری از فناوری EQ Boost می‌تواند 429 اسب بخار و 520 نیوتن متر گشتاور را تولید کند که نسبت به نسخه پیشین خود 67 اسب بخار قدرت و 20 نیوتن متر گشتاور افزایش پیداکرده است. اما در مدل فول و قوی‌تر این خودرو از موتور V8 تویین توربو استفاده‌شده است که می‌تواند 469 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور تولید کند که بسیار هیجان‌انگیز است.

در هر دو مدل ذکرشده تمام نیروی موتور توسط جعبه دنده 9 سرعته اتوماتیک به چهار چرخ منتقل می‌شود. اما باید گفت که نهایت سرعت در این خودرو 210 کیلومتر بر ساعت  است که توسط کمپانی محدود شده است. این خودرو دارای 5 حالت رانندگی مختلف (اقتصادی، رانندگی راحت، اسپرت، اسپرت پلاس و منحصر به فرد انتخابی) است.

این خودرو به سیستم E-Active Body Control هم مجهز است. این سیستم قبلاً در دو شاسی‌بلند GLS و GLE بنز استفاده‌شده بود؛ این سیستم دارای کمک‌فنرهای هیدروپنوماتیکی بوده و امکان تغییر ارتفاع یا بازی دادن بدنه خودرو را فراهم می‌کند. سیستم فوق تعلیق خودرو را با اسکن جاده تطبیق‌پذیر می‌کند تا سواری نرم با هندلینگ بالاتری را داشته باشیم. علاوه بر این به لطف بهره‌گیری از سیستم تعلیق چند اتصالی (مولتی لینک) در محور عقب، چرخ‌های این محور نیز فرمان پذیر هستند. این قابلیت نسبت فرمان S کلاس را به‌اندازه 15 درصد بهبود داده که به معنای کاهش تقریباً دو متری شعاع گردش خودرو است. اما این سیستم تنها به بهبود شعاع گردش خودرو کمک نمی‌کند بلکه به هندلینگ خودرو در سرپیچ‌ها کمک شایانی می‌کند.

> قیمت

در مورد قیمت این خودرو جذاب و لوکس فعلاً اطلاعاتی در دسترس نیست اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش سطح تجهیزات و تکنولوژی‌های به‌کاررفته در این خودرو، قیمت مدل پایه  این خودرو فراتر از 95 هزار دلار نسل پیشین باشد.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا