مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبرطراحی خودرو

طراحی تارا فیس لیفت لو رفت: آیا تارا پلاس به بازار می‌آید؟

با اینکه سرعت رشد صنعت خودروی ایران مانند برخی کشورهای پیشرفته نیست؛ اما همین که محصولی جدید بتوانیم تولید کنیم، خود جای شکر دارد! شاهین، تارا، آریا، کراس اوور K125 و… از جمله اسامی محصولاتی هستند که به هرحال در ایام تحریمی به مرحله تولید رسیده‌اند.

اما آیا تولید چندین نوع خودرو در یک سگمنت و توسط یک کارخانه که اصطلاحا ایجاد رقابت درونی یک خودروساز محسوب می‌شود، کار خوبی است؟! ما جوابی نمی‌گوییم تا شما مخاطبان خود به پاسخ این سوال برسید.

ایران خودرو قرار بود تا از سال 97 پژو 301 را با 60 درصد داخلی سازی وارد خطوط تولیدی خود کند، اقدامی خوب که عملا با تعلیق برجام، معلق شد. معرفی تجهیزات رفاهی پژو 301 ایرانی در 4 تیپاما سال 98 شد و باتوجه به اینکه شرکت‌های خودرویی توانستند تا خود را با شرایط تحریمی وفق دهند، ایران خودرو از تولید نمونه ایرانیزه پژو 301 خبر داد. خبری که خوب به نظر می‌آمد، اما باتوجه به اینکه پژو همزمان با تحریم‌ها، فعالیتی در ایران نمی‌کرد، امری ناپسند میان برخی کارشناسان خودرو بود. هم‌چنین اینگونه برخی منابع ذکر کرده‌اند ایران خودرو در برخی از بخش‌های این پلتفرم، مالکیت معنوی دارد.

ولی با روی کار آمدن مدیرعامل جدید در این گروه صنعتی، تصمیم گرفته شد که 301 با طراحی داخلی به بازار کشورمان معرفی شود. K132 که بعدها نام تارا بر خودش گرفت، اولین محصول تصمیم مذکور بود.

K125 ،K121 و… نیز به ترتیب هاچ‌بک و کراس اوور طراحی شده برروی پلتفرم PF1 است که گویا ایران خودرو قصد دارد تا در اولین فرصت و به‌زودی از نمونه کراس اوور آن رونمایی کند.

اما بحث اصلی‌مان K125 نیست؛ بلکه قرار است تا برای اولین‌بار در پایگاه خبری چرخان، از سدانی دیگر از پلتفرم PF1 که به نوعی می‌توان گفت تارا فیس لیفت بوده و ایران خودرو هنوز از آن پرده برداری نکرده است، اخبار و رندری را مشاهده کنید. این رندر که از نمای عقب خودروی مذکور بوده، به نوعی از روی واقعیت طراحی شده است.همانطور که رندر فوق را مشاهده می‌کنید، می‌توان گفت که ایران خودرو قید چراغ‌های عقب متصل به هم را زده و در نمونه جدید شاهد دو چراغ منفصله از هم هستیم. البته درصورت تولید این نمونه، می‌توان به طراحی بهتر نمای عقب K132 پلاس نسبت به تارا امیدوار بود.

البته اطلاعات زیادی از این محصول در اختیار نیست اما باتوجه به برخی مسائل، چندین احتمال می‌تواند به ذهن خطور کند که به طور لیست وار در زیر ذکر می‌کنیم:

  • باتوجه به اینکه ایران خودرو هنوز بطور رسمی تصاویری از نمونه اتوماتیک تارا منتشر نکرده، احتمال دارد تا طراحی تارا اتوماتیک با تارا دستی متفاوت باشد.
  • احتمال دومی که وجود دارد، این است که احتمالا گروه صنعتی ایران خودرو، زودتر از موعد به سراغ طراحی نسخه پلاس تارا رفته است. این یعنی احتمالا باید شاهد وجود تارا پلاس در آینده نزدیک باشیم.
  • و…

اینگونه که ایران خودرو به امکانات نسخه اتوماتیک تارا در کاتالوگ اشاره کرده، باید بگوییم باتوجه به وجود برخی آپشن‌ها، باید قالب‌های تولیدی در بعضی جزئیات نسبت به نمونه دستی تفاوت داشته باشد.

حال باید صبر کرد و دید تا واکنش ایران خودرو نسبت به این موضوع چیست و از پروژه تارا فیس لیفت چه زمانی بهره‌برداری خواهد کرد. این‌طور که منابع آگاه بیان کرده‌اند، فعلا ایران خودرو تصمیم دارد تا در ابتدا دو محصول کراس اوور K125 و هاچ‌بک اقتصادی که در کلاس A بوده را رونمایی کند. کراس اوور K125 برمبنای پلتفرم PF1 و به نوعی نمونه ایرانیزه پژو 2008 بوده که قوای فنی و طراحی متفاوتی دارد. از طرفی هاچ‌بک اقتصادی ایران خودرو هم برمبنای پلتفرم CMF -A بوده که نزدیکترین خودرو به رنو کوئید محسوب می‌شود.

در آخر هم از جناب آقای علیرضا کریمی بابت تصویر رندر متشکریم.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام چرخان جان این عکسی که برای تارا گذاشتین یه عکس فوتوشاپ شده توسط یک پیج مشهور هست و بس لطفا اطلاعات دقیق بدین چون عکس اصلی این کار موجود هست و توی اینترنت موجود هست چون سایت شما رو به عنوان مرجع مورد تایید هست لطفاً اطلاعات دقیق به دوستان ارائه بدین با تشکر

    1. باسلام
      همانطور که در متن خبر هم ذکر کردیم، این عکس به سفارش پایگاه خبری چرخان و براساس واقعیت به یکی از افرادی که دارای فنون تغییرات ظاهری خودرو میباشد، ارائه شده و خودرو بیان شده در این خبر، براساس ایکو تارا میباشد. پس باتوجه به این مسئله و اینکه هنوز اطلاعات و جزئیات بیشتری در دسترس نیست، تصمیم گرفته شد که براساس تصویر منتشر شده تارا توسط توسط ایران خودرو، خودرو مورد نظر طراحی شود.

  2. آقای هاشمی اون طراحی قشنگ سمند جدید که شبیه به خودروهای کره ای بود که توسط جتکو طراحی شد به کجا رسید؟؟؟ لطفا در مورد k132 برقی هم یه مطلب بزارید ممکنه اصلا این رندر متعلق به k132 برقی باشه؟

    1. باسلام
      باتوجه به برخی مسائل، گویا فعلا روند پروژه به اصطلاح جتکو تعلیق شده است. پروژه های نرم افزاری و سخت افزاری بکار برده شده در پروژه های خودروهای برقی ایران خودرو هم کماکان ادامه دارد.

  3. از ایرانخودرو راجب همین خودرو پرسیدم جواب دادند که این پروژه هنوز نهایی نشده اما نسخه پرتوتایپش داره فاز آخر رو میگذرونه انشالله در مورد این خودرو بزودی صحبت میکنیم

    1. سلام من یه تارادستی ثبت نام کردم تحویل شهریور۱۴۰۲ حالامیگن قراراه تاراشش سرعته دستی بیاد توبازار.ایابهم ۶دنده میدن یانه

  4. به نظر من طراحی قبلی از زبان طراحی منحصر به فردی برخوردار بود و تناسب داشت، خدا کنه اینطوری نباشه چون آدم یاد شاهین سایپا میوفته،،، مثلا اون زه استیل روی درب صندوق چیه بالای چراغ خطر؟ چرا فقط بالای چراغ های وسطی هست؟ اینطوری دو فصلی ایجاد میکنه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا