مکمل بنزین
گوناگونتحلیلیخبر

نیمه دوم سال، زمان آغاز تولید انبوه محصول نهایی پروژه P90 پارس خودرو

پارس خودرو؛ نام شرکتی که در صنعت خودرو ایران به عنوان خودروسازی که کارنامه بسیار درخشانی دارد، شناخته می‌شود. این شرکت که در دهه 90 دچار مشکلات بسیاری شد، گویا از ابتدای دهه جدید، قرار است تا کمی خود را پیدا کرده و بر محصولات خود بیفزاید.

شرکت برتر پارس خودرو محصولات پارس خودرودهه 90 را می‌توان سخت‌ترین دوران عمر پارس خودرو دانست؛ دهه‌ای که تحریمها دوبار جلوی این شرکت سبز شد و دیگر نتوانست تا میزبان محصولات لوکس نیسان باشد. ابتدای دهه 90 بود که در جریان تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، شرکای خارجی پارس‌خودرو ارتباط خود را با این شرکت قطع کرده یا به حداقل رساندند. در آن دوران، رنویی‌ها کم و بیش در ایران ماندند، از همین رو تولید رنو تندر90 با تیراژی پایین ادامه یافت. تحریم سبب شد پارس خودرویی‌ها به‌رغم میل باطنی در آن روزها، بواسطه قرارداد سایپا به سراغ محصولات چینی بروند.

همکاری با برلیانس تا قبل از تحریم صنعت خودرو در سال 97، به خوبی ادامه داشت و حتی برخی محصولات این شرکت چینی با لوگوی پارس خودرو عرضه شدند. این در حالی بود که در جریان تحریم‌های تابستان 97، برلیانس هم بر این موج سوار شد و ارتباط خود را با پارس خودرو به شدت کاهش داد و در مقاطعی نیز قطع کرد. در جریان این تحریم، پارس خودرو به نوعی با فقر محصول مواجه شد، به نحوی که چندی پس از اعمال تحریم‌های آمریکا، این شرکت جز پرایدهای اجاره‌ای و تعداد اندکی از محصولات رنو، چیزی برای عرضه نداشت.

اینجا بود که سایپا تصمیم گرفت برای جلوگیری از زمین خوردن پارس خودرو، خطوط تولید برخی محصولات خود را به این شرکت انتقال دهد. حالا پارس‌خودرو که میزبانی بسیاری از خودروهای لوکس را در کارنامه‌اش دارد، به نمایندگی از سایپا، کوئیک و ساینا تولید می‌کند و اگر قطعه گیرش بیاید، برلیانس هم می‌سازد. طبق آخرین آمار تولید منتشره از خودروهای داخلی، پارس‌خودرو در فروردین امسال نزدیک به 9 هزار دستگاه محصول سواری شامل کوئیک و ساینا را به تولید رسانده و دیگر فعلا خبری از امثال رنو و برلیانس در این شرکت نیست.

پارس خودرو در عمر 65 ساله‌اش همواره به عنوان شرکتی مونتاژکار شناخته شده و معمولا به دنبال طراحی محصول و داخلی‌سازی نرفته است. از همین رو در دوران تحریم به خصوص تحریم 97، حسابی آزار دیده و تا مرز نیمه‌تعطیلی هم رفته است. شاید اگر جنرال موتورز رابطه‌اش را با پارس‌خودرو قطع نمی‌کرد یا اجازه می‌دادند رنو آن را بخرد، حالا این شرکت روزهای بهتری را سپری می‌کرد و تا این حد وابسته نبود.

عصر جدید

اما آقای شهریار طهماسبی به عنوان معاون مهندسی شرکت پارس خودرو در مصاحبه‌ای که انجام داده، در پاسخ به این پرسش که آیا پارس خودرو شراکت‌های خارجی را به خصوص با رنو، پس از لغو تحریم‌ها از سر خواهد گرفت، گفت: اینکه پارس خودرو بعد از لغو تحریم‌ها با رنو یا دیگر شرکای خارجی وارد همکاری دوباره شود، بستگی به نظر مسئولان بالادستی و همچنین مدیریت ارشد گروه خودروسازی سایپا دارد؛ اما اگر فرض را بر همکاری دوباره بگذاریم، دیگر امکان شماره‌گذاری (تولید) محصولات پیشین رنو با مشخصات فنی قبلی وجود ندارد؛ چون استاندارد آلایندگی را پاس نمی‌کنند. رنو ساندرو 2020 به صورت رسمی رونمایی شد.وی می‌افزاید: بنابراین همکاری دوباره با رنو ممکن است در خصوص ارتقای محصولات یا تولید محصولات جدید باشد. طهماسبی به برنامه پارس‌خودرو برای تولید محصولات رنو هم اشاره کرده و می‌گوید: البته پارس‌خودرو برنامه تولید پی‌90 روی پلت‌فرم ال90 را هم دارد و این پروژه به خوبی و با سرعت در حال پیشرفت است. در حال حاضر مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا همراه با سایر شرکت‌های گروه نظیر سازه‌گستر و مگاموتور در حال همکاری با پارس‌خودرو روی این پروژه هستند و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تولید انبوه این خودرو در نیمه دوم سال آینده آغاز خواهد شد.

معاون مهندسی پارس‌خودرو با بیان اینکه یکی از نکات مهم درباره تولید این محصول، بازه زمانی محدود آن است، تاکید می‌کند: براساس برنامه، پارس خودرو حدود 6 سال این محصول را تولید می‌کند، چه آنکه با تولید و عرضه مداوم محصولات جدیدتر، قرار نیست این محصول برای مدت خیلی طولانی تولید شود. وی می‌افزاید: حرکت پارس خودرو به سمت طراحی و تولید برند داخلی، از چند سال پیش آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، در آینده‌ای نه چندان دور محصول متعلق به پارس‌خودرو روانه بازار خواهد شد. این خودرو دارای اشتراکاتی با پلت‌فرم با خودرو شاهین (محصول جدید سایپا) است و اگر تامین مالی لازم انجام شود، طی دو سال آینده می‌تواند به تولید برسد. طهماسبی اما درباره وضع فعلی تولید در پارس خودرو، می‌گوید: در پارس خودرو ظرفیت تولید روزانه هزار و 200 دستگاه محصول وجود دارد، بنابراین حتی اگر شرکای خارجی هم برگردند، ما به تولید کوئیک و ساینا ادامه می‌دهیم و مشکل ظرفیت تولید نداریم. در راستای تنوع سبد محصول، تولید مدل اتومات کوئیک‌آر را شروع کرده‌ایم که ارزان‌ترین محصول اتوماتیک موجود در کشور است.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. امیدارم محصول نهایی یک خودروی به روز باشه نه این معجون زشتی که در تصویر میبینیم

  2. انشاءالله که این شرکت بتونه محصولات خیلی خوب و با قیمت خیلی خوب تر بسازه

  3. ۷۰ درصد سهام پارس خودرو متعلق به سایپا است و در اصل پارس خودرو یکی از زیرمجموعه های سایپا است مثل زیر مجموعه دیگه یعنی زامیاد.همیشه هم کیفیت محصولات خروجی پارس‌خودرو فوق العاده بوده حتـی پرایدای پارس خودرو از لحاظ کیفیت خیلی بهترن.اونوقت نمیدونم چرا اکثرا ملت میگن ایرانخودرو از سایپا بهتره در حالیکه اینطور نیست و پارس خودرو بعنوان بخشی از سایپا کیفی ترین خودروساز ایرانه

  4. پارس خودرو باید تا حالا فهمیده باشد دیگر مونتاژ کار خارجی ها نباشد .باید خودش بهوش باشد واز مهندسان نخبه و طراح ایرانی کمک بگیرد .نمی دانم چرا تا حالا مسئولین نمی فهمند .و همیشه راحترین کار و وابستگی به خارجی ها را می خواهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا