مکمل بنزین
گوناگونخبر

بایک BJ40 یا جیپ چینی زمستان امسال راهی بازار ایران می‌شود

هفته گذشته شرکت دیار خودرو در گلپایگان اصفهان با حضور جمعی از مسئولان کشور و استان اصفهان، خط تولید کراس‌اوور چینی سوئست DX3 را افتتاح کرد. در این مراسم از برنامه‌های آینده دیار خودرو هم سخنانی به میان آمد و این شرکت از برنامه‌ریزی برای تولید کراس‌اوور دیگری از برند سوئست بنام DX7 خبر داد؛ اما این تنها وعده دیار خودرو برای آینده نیست زیرا این شرکت در همین مراسم به تولید شاسی‌بلند آفرودی بایک BJ40 هم اشاره کرده است.

یکی از زیرساخت‌های قابل‌توجه در کارخانه دیار خودرو واقع در شهرک صنعتی گلپایگان، وجود تجهیزات و بستر تولید خودروهای شاسی مستقل است و به همین دلیل، مدیران این شرکت تصمیم گرفته‌اند با استفاده از این پتانسیل، به‌زودی بایک BJ40 را به سبد محصولات خود اضافه کنند. گفته شده با توجه به توافق‌های انجام گرفته، تولید این خودرو به‌زودی در ایران آغاز شده و در زمستان امسال به بازار عرضه خواهد شد.

با بایک BJ40 آشنا شوید

BJ40 برای اولین بار در نمایشگاه پکن 2010 به‌صورت پروتوتایپ یا کانسپت نزدیک به تولید با نام B40 رونمایی و به خودروی بحث‌برانگیزی تبدیل شد زیرا در ظاهر شباهت زیادی به ظاهر نمادین جیپ رانگلر داشت؛ اما این مانع از تولید BJ40 نشد و بایک حدود سه سال بعد نسخه تولیدی آن‌را در نمایشگاه گوانگژو 2013 معرفی کرد. این شاسی‌بلند آفرودی چینی در اواخر سال 2013 تقریباً بدون تغییری نسبت به کانسپت سال 2010 با قیمت پایه 146,800 یوآن معادل 21,200 دلار به بازار چین عرضه شد.

این خودرو در ابتدا صرفاً با یک پیشرانه 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی با 143 اسب بخار قدرت و 217 نیوتن متر گشتاور ارائه می‌شد که نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کرد. BJ40 با برخورداری از شاسی مستقل، 210 میلی‌متر ارتفاع از سطح زمین و توزیع وزن 50-50 به همراه زاویه حمله 37 درجه، زاویه فرار 33 درجه و زاویه شکست 24 درجه، از توانایی‌های آفرود قابل‌توجهی برخوردار است. این شاسی‌بلند آفرودی چینی 1830 کیلوگرم وزن دارد و مثل جیپ رانگلر، سقف و درهای آن قابل جدا کردن هستند.

BJ40 در ابتدا صرفاً به‌صورت دودر تولید و عرضه می‌شد اما بایک در نمایشگاه پکن 2015 نسخه چهاردر آن‌را هم با نام BJ40L معرفی کرد. این مدل در ظاهر به‌جز برخورداری از دو در اضافی، تفاوت دیگری با BJ40 نداشت اما در زیر کاپوت تغییر مهمی صورت گرفته بود زیرا بایک با معرفی این نسخه چهاردر، یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ جدید ساخت شرکت سوئدی ساب با 204 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور را هم در کنار موتور تنفس طبیعی قبلی ارائه کرد. البته در طول فرایند توسعه BJ40 بایک این موتور 2 لیتری را هم مورد آزمایش قرار داده بود اما در زمان معرفی و عرضه آن در سال 2013 هنوز امکان ارائه آن وجود نداشته است.

اگر از دیدن نام ساب در بالا تعجب کرده‌اید بهتر است بدانید که بایک در سال 2009 حقوق پیشرانه‌های 2 لیتری توربو و 2.3 لیتری توربوی ساب را از جنرال موتورز خریداری کرده بود. چند وقت بعد، بایک پیشرانه 2.3 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساب با 250 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور را هم برای BJ40 و BJ40L ارائه کرد اما انتقال نیروی این دو موتور جدید همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی قبلی صورت می‌گرفت. در سال 2016 اما در کنار گیربکس پنج سرعته دستی قبلی یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک جدید ساخت ZF هم ارائه شد.

در اوایل سال 2018، بایک نسخه فیس‌لیفت BJ40L (چهاردر) را با نام BJ40L پلاس نمایشگاه پکن معرفی کرد. تغییرات ظاهری این فیس‌لیفت شامل سپرها، گلگیرها، آینه‌های جانبی، رینگ‌ها، جلوپنجره و چراغ‌های عقب جدید می‌شود درحالی‌که در داخل داشبورد کاملاً از نو طراحی و به صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی، نمایشگر 10 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در بالا، دریچه‌های تهویه دایره‌ای جدید، کنسول مرکزی عریض‌تر و ترمز پارک الکترونیکی مجهز شده است. BJ40L پلاس اما جایگزین نسخه قبلی نشده بلکه به‌عنوان نسخه‌ای جدیدتر و مجهزتر، در کنار BJ40L معمولی تولید می‌شود. این نسخه جدید صرفاً با پیشرانه‌های 2 لیتری و 2.3 لیتری توربو و گیربکس اتوماتیک و فقط در نسخهٔ چهاردر به بازار عرضه می‌شود.

بایک BJ40 با رنج قیمتی از 159,800 یوآن معادل 23 هزار دلار تا 269,900 یوآن معادل 40 هزار دلار در چین عرضه می‌شود و هنوز هم فروش خوبی دارد زیرا بسیار از جیپ رانگلر که قیمت پایه آن در چین از 62 هزار دلار شروع می‌شود ارزان‌تر است. این شاسی‌بلند چینی علاوه بر چین در الجزایر هم برای بازار محلی تولید می‌شود و در برخی کشورهای خاورمیانه و آمریکای جنوبی هم به فروش می‌رسد و به دلیل قیمت و ویژگی‌های خود، تا حدودی توانسته نظر خریداران را در این کشورها به خود جلب کند.

بایک BJ40 در ایران

در طول مراسم اخیر دیار خودرو، نسخه پیش از فیس‌لیفت BJ40L (چهاردر) به نمایش درآمده است اما گفته می‌شود برای تولید در گلپایگان نسخه جدید BJ40 پلاس انتخاب شده است. در بخش قوای محرکه، همان‌طور که گفته شد، BJ40 پلاس در چین با دو پیشرانه توربوشارژ مختلف و گیربکس شش سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود اما هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که دیار خودرو برای عرضه در ایران کدام پیشرانه را انتخاب خواهد کرد. بااین‌وجود با توجه به وزن بالای BJ40 و نیاز به قدرت بیشتر برای مسیرهای آفرودی، به نظر می‌رسد در بازار کشورمان موتور قوی‌تر 2.3 لیتری 250 اسب بخاری در سینه این خودرو قرار گیرد.

 

کامل‌ترین نسخه BJ40 پلاس از تجهیزات قابل قبولی مثل صفحه آمپر دیجیتالی، نمایشگر لمسی، دوربین دید عقب، استارت دکمه‌ای، سنسور نور و باران، تهویه اتوماتیک دو منطقه‌ای، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی‌ها، سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل، قفل دیفرانسیل عقب، چراغ‌های LED، صندلی‌های جلوی برقی با گرم‌کن و… برخوردار است. البته قیمت این نسخه با پیشرانه 2.3 لیتری در چین به بیش از 30 هزار دلار می‌رسد و بنابراین با توجه به قیمت ارز و تعرفه‌های گمرکی، انتظار می‌رود BJ40 با قیمتی در حدود یک میلیارد تومان به دست خریداران ایرانی برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا