مکمل بنزین
گوناگونخبر

با جدیدترین پیکاپ مزدا آشنا شوید

پیکاپ‌های مزدا سابقه‌ای بسیار طولانی دارند زیرا این شرکت فعالیت خود در زمینه وسایل نقلیه را برای اولین بار با تولید پیکاپ سه‌چرخی بنام Go در سال 1931 آغاز کرد. اولین پیکاپ چهارچرخ مزدا اما مدل D1100 بود که در سال 1958 به بازار آمد. سپس این شرکت در سال 1961 اولین نسل از پیکاپ‌های سری B خود را معرفی کرد. پیکاپ‌های سری B مزدا طی پنج نسل تا سال 2006 به تولید رسیدند و وانت مزدایی که همچنان در کشورمان در حال تولید است، نسل سوم سری B است. این نسل در سال 1977 معرفی شد و تا سال 1985 توسط مزدا به تولید رسید.

در سال 2006، مزدا پیکاپ جدید BT-50 را به‌عنوان جایگزین سری B معرفی کرد و حالا به‌تازگی نسل سوم BT-50 رونمایی شده است. نسل قبلی این پیکاپ در طراحی ظاهری کاملاً با سایر محصولات مزدا متفاوت بود و به همین دلیل حالا نسل جدید BT-50 طبق زبان طراحی مدرن این شرکت بنام Kodo شکل گرفته است. در جلوی این پیکاپ جدید چراغ‌های آشنای مزدا و همین‌طور جلوپنجره بزرگ کرومی به چشم می‌خورد که بسیار به کراس‌اوور CX-9 شباهت دارد.

هرچند طراحی دماغه BT-50 مطمئناً در بین پیکاپ‌های هم‌کلاس خود متمایز و منحصربه‌فرد است اما سایر قسمت‌های آن فرمی آشنا و مشابه دیگر پیکاپ‌های بازار دارد. این موضوع بیشتر در عقب خودرو به چشم می‌خورد که چراغ‌های لوزی شکل دوقسمتی قبلی با نمونه‌های عمودی ساده‌تری جایگزین شده‌اند. به همین دلیل، نسل سوم BT-50 برخلاف نسل قبلی، ظاهری معمول‌تر به خود گرفته که بیشتر با یک پیکاپ سمنی همخوانی دارد.

تغییرات کامل نسل جدید BT-50 به داخل آن‌هم ادامه پیدا کرده و حتی به‌روزرسانی‌های داخلی آن نسبت به بیرون قابل‌توجه‌تر است. مثل دیگر محصولات مزدا، کابین این پیکاپ هم به لطف غربیلک فرمان اسپرت سه پره و نمایشگر بزرگ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با اپل کارپلی و اندروید اتو، مکان کاملاً لوکسی برای گذراندن زمان به نظر می‌رسد. علاوه بر این، در داخل این پیکاپ ژاپنی چرم نرمی در اطراف تونل گیربکس، داشبورد، کنسول مرکزی و صندلی‌ها به چشم می‌خورد.

به گفته مزدا، نسل جدید BT-50 فقط یک وانت کاری نیست و می‌تواند به‌عنوان خودرویی خانوادگی و یا آفرودی هم مورداستفاده قرار گیرد. طرح دو کابین این پیکاپ فضای کافی برای پنج سرنشین را فراهم می‌کند و صندلی‌های عقب هم از دریچه‌های تهویه و پورت USB بهره‌مند هستند. در همین حال، برای کسانی که در مسیرهای خشن و سختی تردد می‌کنند هم لوازم جانبی مختلفی مثل اسنورکل و گارد جلو به‌صورت سفارشی ارائه می‌شود تا توانایی‌های آفرود پیکاپ افزایش پیدا کند.

مزدا برخلاف نسل قبلی BT-50 که بر اساس پلت‌فرم فورد رنجر ساخته شده بود، برای توسعه نسل جدید این پیکاپ با ایسوزو همکاری و از پلت‌فرم و پیشرانه پیکاپ D-Max این شرکت استفاده کرده است؛ به همین دلیل، حالا همه مدل‌های BT-50 با یک پیشرانه 3 لیتری چهار سیلندر توربودیزل متعلق به ایسوزو ارائه می‌شوند که 190 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های، گیربکس‌های شش سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است و امکان سفارش سامانه چهارچرخ محرک با قفل دیفرانسیل عقب هم وجود دارد.

ظرفیت بار این پیکاپ جدید بیش از 1 تن و ظرفیت بکسل آن 3.5 تن است. BT-50 جدید همچنین به‌صورت استاندارد به سیستم‌های ایمنی زیادی هم مجهز شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری اتوماتیک، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، پاسش نقاط کور و هشدار عبور و مرور عقب اشاره کرد. نسل جدید مزدا BT-50 در کارخانه ایسوزو در تایلند تولید می‌شود و فروش آن از اواخر سال 2020 در استرالیا و سپس در تایلند آغاز شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا