مکمل بنزین
خبر

تاتا هگزا محصولی از دیار هند!

تاتا موتورز نام بزرگترین و موفق‌ترین برند خودروسازی در هند است. تاتا موتورز در سال ۱۹۴۵ توسط جهانگیر راتانجی دادابهوی تاتا از پارسیان هند بنیان نهاده شد. مشهورترین محصول این شرکت تاتا نانو است که به دلیل قیمت بسیار پایین و اقتصادی بودنش در جهان مشهور است. این خودرو تنها ده هزار روپیه معادل ۲۵۰۰ دلار آمریکا و در حدود ۷.۵ میلیون تومان ایران قیمت دارد. تاتا موتورز در سال ۲۰۰۸ میلادی جگوار و لندرور را از فورد خریداری کرد و پس از آن هم با جنرال موتورز آمریکا برای خرید هامر وارد مذاکره شد که البته در نهایت هامر به شرکت دیگری فروخته شد.

 هگزا نام کانسپت کراس اور تاتا است که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ به نمایش گذاشته شد. هگزا که براساس SUV آریا طراحی شده در قلب خود یک موتور  2.2 لیتری دیزلی با قدرت 154 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتن متری را گنجانده است. انتقال قدرت این موتور به چهار چرخ خودرو از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و ۶ سرعته دستی انجام می‌پذیرد. این خودرو که به تازگی قرار است به تولید انبوه برسد از یک کابین بزرگ با گنجایش ۶ نفر در ۳ ردیف صندلی بهره می‌برد و ۶ ایربگ برای سرنشینان هگزا تعبیه شده است. کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم چراغ جلو اتوماتیک و برف پاک کن با سنسور شدت بارش از جمله تجهیزات این خودرو محسوب می‌شوند. این برند هندی که با عرضه خودروهای ارزان جایگاه خوبی در جهان برای خود دست و پا کرده با رونمایی از این محصول علاوه بر قیمت مناسب، کیفیت محصولات خود را نیز به رخ کشیده است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا