مکمل بنزین
گوناگونآموزشبرگزیده‌ها

در مورد شتاب جانبی خودرو چه می‌دانید؟

وقتی که اتومبیلی وارد پیچ می‌شود و یا نیروی گریز از مرکزی روبرو است که می‌خواهد هر لحظه اتومبیل را به خارج از پیچ پرتاب نماید. لاستیک‌ها،کمک فنر‌ها، محل مرکز ثقل اتومبیل نوع و شکل اتومبیل، نوع و شکل فنربندی همه عواملی هستند که می‌توانند از منحرف یا واژگون شدن اتومبیل جلوگیری کنند. وقتی می‌گوییم دست فرمان یا هندلینگ یک خودرو از اتومبیل دیگر بهتر است عموما به این مساله اشاره می‌کنیم یعنی قابلیت یک اتومبیل در سریع پیچیدن، منحرف نشدن و چسبندگی به زمین، مشکلی که وجود دارد این است که اسپورت بودن و راحتی سیستم تعلیق عکس هم هستند به عبارت دیگر اگر کمک فنر خودرو سخت باشد انتظار راحتی از آن نداشته باشید چرا که این سختی کمک کننده هندلینگ بهتر خودرو است و اگر خودرو سواری نرمی داشته باشد با وجود فنربندی نرم این خودرو مناسب رانندگی اسپورتی نخواهد بود و  هدف راحتی راننده و سرنشینان است.

امروزه خودرو سازان برای این مشکل چاره ای اندیشیدند و کمک فنرها قابلیت تنظیم شدن دارند به عبارتی دیگر راننده بسته به شرایط رانندگی میتواند میزان نرمی و خشکی کمک فنر ها را تغییر دهد. واحد اندازه گیری شتاب جانبی خودرو G یا ثقل است. 0/5 جی یعنی نصف وزن اتومبیل به عبارت دیگر یعنی شتاب جانبی برابر با نصف وزن اتومبیل است.

در ادامه به شرح وضعیت شتاب جانبی های خودرو ها می‌پردازیم.

0/60 تا 0/70 جی:

راستش را بخواهید به این خودرو ها نمی‌توان اعتماد کرد و بایستی انتظار معقول از آن ها داشته باشید و زمانی که با سرعت زیاد با هر یک از آن ها به یک پیچ تند وارد شدید، این احتمال را مد نظر بگیرید که ممکن است هنگام خروج از پیچ، جای سقف خودرو و چرخ ها عوض شده باشد و باید با احتیاط و سرعت مطمائن پیچید چرا که عملکرد ضعیفی دارند.

0/70 تا 0/80 جی:

در این گروه از اتومبیل‌ها که زمانی اکثر خودروهای سدان و خانوادگی در این بازه قرار داشتند، به سرعت چپ نخواهند کرد ولی در ضمن اسپورت نیز نبوده و باید سرپیچ‌ها مدارا نمود. اکثر خودروهای آمریکایی که در فیلم‌ها شاهد لیز خوردن مکرر آن‌ها در صحنه‌های تعقیب پلیس هستیم، در این کلاس هستند. همچنین اکثر ماشین های 4×4 در این بازه قرار دارند و در کل عملکرد متوسطی دارند.

0/80 تا 0/90 جی:

در این کلاس مقاومت اتومبیل نسبت به پیچ‌ها خوب است و زمانی فقط بعضی از اتومبیل‌های اروپایی مانند بنز، بی ام و خودرو های اسپورت آمریکایی در این بازه قرار داشتند اما امروزه اکثر حودروهای خانوادگی سدان جدید نیز در این بازه قرار دارند و هندلینگ خوب و مطمئنی را به نمایش می‌گذارند.

0/9 تا 1 جی:

چنین اتومبیل‌هایی عاشق پیچ بوده و مانند چسب به جاده خواهند چسبید، تعلیق این اتومبیل‌ها معمولا خشک و سفت است و در دست اندازها خوب عمل نمی‌کنند اما انتظاری از خودروهای اسپورت نمیتوان داشت و نمیتوان آن را نکته منفی دانست چرا که ذات این خودرو ها اسپورت بودن است نه راحتی راننده در شهر

1 جی به بالا:

این عدد فقط شامل اتومبیل های سفارشی می‌شود که چپ کردن و لیز خوردن در کلاس آن ها نیست و قیمت بالایی هم دارند اکثرا سوپر اسپورت هستند و تعلیق بسیار خشک دارند و مخصوص مسابقه هستند و بدون نگرانی می‌توان سر پیچ پیچید چرا که این خودرو‌ها برای همین کار ساخته شده‌اند.

از آن جا که هیچ یک از مسابقات دنیا فقط در مسیر مستقیم انجام نمی‌شود می‌توان نتیجه گرفت که فقط شتاب و سرعت مستقیم اتوموبیل برای برنده شدن کافی نیست و شتاب جانبی به همان اندازه می‌تواند در پیروزی تاثیر داشته باشد که شتاب مستقیم سریع ترین شتاب جانبی در حال حاضر متعلق به خودروی دانکرورت JD70، اولین خودرو جاده‌ای است که می‌تواند شتاب جانبی 2G را سرپیچ‌ها تحمل کند!

دانکرورت JD70

عوامل تاثیر گذار بر شتاب جانبی خودرو

عوامل مختلفی می‌تواند بر شتاب جانبی خودرو تاثیر گذار باشد مانند وزن خودرو، نحوه فنربندی، مرکز ثقل، اندازه رینگ، نوع لاستیک و … میتوانند تاثیر گذار باشند، که همانطور که گفته شد با پیشرفت تکنولوژی خودروهای امروزی می‌توانند متناسب به نیاز راننده عمل کنند. لطفا نظرات خود را در باره این مبحث با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا