مکمل بنزین
گوناگونخبر

با هاچ‌بک اسپرت جدید فورد فوکوس ST Edition آشنا شوید

در نسل قبلی فورد فوکوس، علاوه بر نسخه اسپرت ST، یک نسخه قوی‌تر و پرچم‌دار بنام RS هم وجود داشت که به پیشرانه 2.3 لیتری چهار سیلندر موستانگ با 350 اسب بخار قدرت و سامانه چهارچرخ محرک مجهز بود. در نسل کنونی اما فورد به دلایلی مثل قوانی آلایندگی سختگیرانه اروپا، ساخت نسخه RS را لغو کرد و بنابراین پرچمدار خانواده فوکوس نسخه ضعیف‌تر ST محسوب می‌شود.

حال اما فورد با معرفی نسخه ویژه‌ای از فوکوس ST، سعی کرده عملکرد آن‌را بهتر کند. این نسخه که ST Edition نام دارد، احتمالاً آخرین نسخه نسل چهارم فوکوس پیش از معرفی فیس‌لیفت آن در سال 2022 خواهد بود. ST Edition در بیرون با یک رنگ منحصربه‌فرد آبی آزورا از مدل معمولی متمایز شده است. این رنگ که سال گذشته در فی‌یستا ST Edition معرفی شد، در اینجا با رنگ مشکی براق در جلوپنجره، قطعات سپر، قاب آینه‌های جانبی، سقف، اسپویلر عقب و دیفیوزر همراه است که فوکوس RS نسل قبلی را به یاد می‌آورد. در این نسخه همچنین نشان‌های ST هم خاص بوده و حاشیه‌ای مشکی‌رنگ دارند.

مهم‌ترین ارتقاء ظاهری ST Edition اما رینگ‌های 19 اینچی چند پره مشکی‌رنگ با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S است که نه‌تنها نمای جذاب‌تری دارند بلکه با وزن سبک‌تر خود، در هر چرخ 10 درصد از وزن غیر فنر سوار را کاهش می‌دهند. در داخل فوکوس ST Edition نیز صندلی‌های اسپرت ریکارو با نشان ST و روکش نیمه چرمی، دکمه ST قرمزرنگ و دوختی آبی در قسمت‌های مختلف برای هماهنگی با رنگ بیرونی به چشم می‌خورد.

مهم‌ترین تغییر فوکوس ST Edition اما ارتقاء سیستم تعلیق است. بخش فورد پرفورمنس تعلیق این نسخه را با کمک‌فنرهای خاصی به‌گونه‌ای تنظیم کرده تا آن‌را به توانمندترین نسخه فوکوس نسل چهار تبدیل کند. نرخ فنرهای این تعلیق جدید 50 درصد نسبت به ST معمولی افزایش یافته و ارتفاع خودرو را هم 10 میلی‌متر کمتر کرده است. همچنین خریداران می‌توانند سیستم تعلیق را مطابق میل خود تنظیم کرده و از بین 16 حالت مختلف یکی را انتخاب کنند. فورد همچنین یک تنظیم اختصاصی برای پیست نوربرگ‌رینگ را هم تهیه کرده است.

زیر کاپوت فوکوس ST Edition اما هیچ تغییری صورت نگرفته و همچنان همان پیشرانه 2.3 لیتری چهار سیلندر اکوبوست، 280 اسب بخار قدرت و 420 نوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو فقط یک گیربکس شش سرعته دستی در نظر گرفته شده و در این نسخه گیربکس هفت سرعته دوکلاچه ارائه نمی‌شود. به لطف این قوای محرکه، هاچ‌بک داغ فورد ظرف 5.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

ازجمله دیگر ویژگی‌های فوکوس ST Edition می‌توان به دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی و کلاچ هیدرولیکی، طراحی بهینه مفصل فرمان، حالات رانندگی مختلف و ترمزهای پرفورمنس با دیسک‌های 330 میلی‌متری در جلو و 302 میلی‌متری در عقب اشاره کرد. قیمت این خودرو در انگلستان از 35,785 پوند آغاز می‌شود که 2,500 پوند از ST معمولی گران‌تر است. فورد این نسه ویژه را فقط در برخی از بازارهای منتخب اروپایی عرضه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا