Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

طراحی پیست‌های اتومبیلرانی به چه صورت است؟

به نظر شما از میان این پنج نفر کدام یک میتونند طراح بهتری برای پیست‌های اتوموبیل رانی باشند. یک مهندس آرشیتکت، یک مهندس راه و ساختمان، یک مهندس مکانیک، یک قهرمان اتومبیل رانی یا یک تماشاچی؟

چون طراحی پیست‌های اتوموبیل رانی در هیچ دانشگاهی تدریس نمی‌شود و بهتر است مهندسان از نظرات یک قهرمان اتوموبیل رانی و یا تماشاچی‌ها برای ساخت پیست اتومبیل رانی استفاده کنند.

چه عواملی برای طراحی یک پیست خوب موثر است؟

ایمنی تماشاچی : در سال 1955 در مسابقات 24 ساعته لمان خروج یک دستگاه مرسدس بنز 300SLR گالوینگ از پیست و پرواز آن روی جمعیت باعث کشته شدن راننده و بسیاری از تماشاگران شد. پس یک پیست ایمن آن است که برای هر قسمت آن فرضیه‌های مختلف مانند در رفتن چرخ‌ها یا کنده شدن قطعات در نظر گرفته شده باشد. بسیاری از پیست‌ها در این روزا از سیم‌های توری شبکه‌ای که به طرف پیست خم شده‌اند بهره میبرند که در صورت برخورد قطعات اتومبیل این قطعات را به پیست برمی‌گردانند. همچنین هر پیستی برای نوعی ماشین مشخص می‌شود. پیست های بیضی OVAL مشخصات خاص خود را دارند و پیست‌های فرمول مشخصات دیگر دارند.

ایمنی راننده : چنانچه ماشین و یا موتوری از پیست خارج شده و تا بینهایت مانعی وجود نداشته باشد، هیچ حادثه مهمی برای راننده پیش نخواهد آمد ولی وجود یک دیوار بتونی، گاردریل، درخت یا تیر برق می‌بتواند ماجرا را کاملا عوض کند، چرا که شتاب منفی بیش از حد میتواند جان انسان را به خطر بیاندازد. پس در طراحی یک پیست هر چه اطراف پیست خالی تر باشد به نفع راننده و تماشاچیان است ولی از سویی این فاصله زیاد باعث دور شدن تماشاچی از پیست و عدم دید کامل وی خواهد شد. پس طراح باید حد وسط بین دید تماشاچی و ایمنی راننده را در نظر داشته باشد. اینجاست که حلقه‌های لاستیک ضربه گیر‌های خوبی هستند و یا دام‌های شنی برای کم کردن سرعت اتومبیل‌های خارج شده از پیست به کار می‌آیند چرا که شتاب منفی حاصل از برخورد را کاهش می‌دهد.

نقش شرکت‌های بیمه را در خارج از ایران نباید دست کم گرفت. اگر کارشناس بیمه‌ای تشخیص بدهد که پیستی خطرناک است نرخ بیمه آن را افزایش می‌دهد که نتیجه آن افزایش قیمت بلیط پیست است. اسپانسرها نیز دوست دارند تابلوهایشان همیشه در معرض دید دوربین‌های تلویزیونی و تماشاچیان باشد بنابراین خواسته آنان نیز مهم است. سازندگان اتومبیل خواسته‌های خاص خود را دارند بعضی شاید قدرت ماشین‌های خود را در پیچ‌ها بیشتر ببینند و بعضی در خط صاف.

به نظر می‌رسد یا باید از سرعت اتومبیل‌های مسابقه‌ای کم کرد یا طول مسیر مستقیم را در پیست‌ها افزایش داد که سبقت گرفتن آسان‌تر شود. به امید روزی که ما هم یک پیست بزرگ با استانداردهای بین المللی در کشور ایران داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.