مکمل بنزین
گوناگونخبر

نسخه اروپایی نسل جدید کیا اسپرتیج با طول کمتر معرفی شد

حدود سه ماه پیش، کیا نسل جدید کراس‌اوور محبوب اسپرتیج را معرفی و اعلام کرد که در این نسل، نسخه اروپایی با نسخه بین‌المللی متفاوت خواهد بود. در آن زمان گفته شد که در شهریورماه نسخه اروپایی اسپرتیج جدید معرفی می‌شود و حالا کیا به وعده خود عمل کرده است. این نسخه که به‌طور خاص برای اروپا طراحی شده، هرچند به نسخه جهانی شبیه به نظر می‌رسد اما درواقع 133 میلی‌متر طول کمتری دارد. این یعنی اسپرتیج اروپایی با طول 4,515 میلی‌متر، تقریباً هم‌اندازه فولکس‌واگن تیگوآن 4,509 میلی‌متری است. به گفته کیا، در این نسخه ظاهر بیرونی، تکنولوژی و پیشرانه‌ها همگی با در نظر گرفتن خریداران اروپایی طراحی شده‌اند.

هرچند نسخه اروپایی اسپرتیج از نسخه جهانی کوتاه‌تر است اما از نمای جلویی یکسانی بهره می‌برد که این یعنی در اینجا هم شاهد همان جلوپنجره پوزه ببری به همراه چراغ‌های منحصربه‌فرد با دی‌لایت‌های LED بومرنگ شکل هستیم. البته در طراحی جلوپنجره و سپر جلو تفاوت‌هایی با نسخه جهانی به چشم می‌خورد. در پروفیل جانبی خودرو به خاطر کوتاه‌تر شده طول، طراحی درهای عقب تغییر کرده و لچکی روی ستون C هم حذف شده است. اسپرتیج اروپایی همچنین از سقف و ستون‌های مشکی‌رنگ نیز بهره می‌برد. خریداران می‌توانند برای این کراس‌اوور از بین رینگ‌های 17، 18 یا 19 اینچی با شش طراحی و رنگ مختلف یکی را انتخاب کنند.

کابین اسپرتیج جدید نیز با نمایشگر لمسی 12.3 اینچی خمیده برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و یک صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی با گرافیک شفاف در پشت غربیلک فرمان، طراحی جسورانه‌ای دارد. این صفحه آمپر می‌تواند نقشه‌های ناوبری را به نمایش درآورد درحالی‌که به لطف قابلیت به‌روزرسانی از راه دور، راننده همیشه از جدیدترین نسخه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی برخوردار خواهد بود. در اسپرتیج اروپایی با وجود طول کمتر، سرنشینان عقب از فضای پای 996 میلی‌متری و فضای سر 998 میلی‌متری بهره‌مند خواهند بود. صندوق بار خودرو نیز 590 لیتر ظرفیت دارد که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 1780 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

کیا برای خریداران اروپایی اسپرتیج طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها را در نظر گرفته که شامل نمونه‌های هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی، هیبریدی خفیف و دیزلی می‌شود. همه مدل‌های هیبریدی از یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو استفاده می‌کنند اما درحالی‌که در نسخه پلاگین‌هیبریدی این موتور بنزینی با یک موتور الکتریکی 90 اسب بخاری و یک پکیج باطری 13.8 کیلووات ساعتی همراه است که مجموع خروجی را به 260 اسب بخار می‌رساند، نسخه هیبریدی یک موتور الکتریکی 60 اسب بخاری و یک پکیج باطری 1.49 کیلووات ساعتی داشته و مجموع قدرت آن 230 اسب بخار است. این پیشرانه 1.6 لیتری در نسخه هیبریدی خفیف نیز در دو سطح قدرت 150 و 180 اسب بخار ارائه می‌شود.

علاوه بر این، یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر دیزلی هم در دو سطح قدرت 115 و 135 اسب بخار قابل انتخاب خواهد بود. این موتور از تکنولوژی کنترل فعال آلایندگی برخوردار است که به کاهش تولید NOx و سایر گازهای مضر کمک می‌کند. همچنین برای این موتور دیزلی هم سیستم هیبریدی خفیف قابل سفارش خواهد بود. برای انتقال نیروی همه موتورها و نسخه‌ها هم گیربکس‌های هفت سرعته دوکلاچه و شش سرعته دستی در نظر گرفته شده است.

در کنار تنوع موتورها، کیا طیف گسترده‌ای از حالات رانندگی را هم برای اسپرتیج جدید در نظر گرفته که شامل اقتصادی، راحت، اسپرت و حالت جدیدی بنام تراین می‌شود که برای رانندگی در برف، گِل و ماسه توسعه یافته است. این کراس‌اوور جدید همچنین از کنترل الکترونیکی سیستم تعلیق هم بهره می‌برد که به‌طور مداوم کمک‌فنرها را تنظیم می‌کند تا خودرو را همیشه اسپرت، راحت و توانمند نگه دارد.

در این کراس‌اوور کره‌ای سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای مثل کروز کنترل تطبیقی هم وجود دارد که با استفاده از اطلاعات ناوبری، درصورتی‌که پیچ تندی در مسیر پیش رو وجود داشته باشد خودرو را در سرعت مطمئنه نگه می‌دارد. نسل جدید نسخه اروپایی کیا اسپرتیج اوایل سال آینده راهی این قاره خواهد شد اما پیش از آن، چند روز دیگر در نمایشگاه خودروی مونیخ برای اولین بار به نمایش عمومی درخواهد آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا