مکمل بنزین
گوناگونخبر

شاسی بلند خاص جگوار را بیشتر بشناسید!

جگوار همیشه در زمینه تولید خودروهایی با چهره خشن و موتور قدرتمند، در لیست برترین‌های دنیای خودروهاقرار داشته است. طرفداران جگوار بیشتر از آن که دنبال خودروی لوکس باشند، دنبال یک محصول قدرتمند و منحصر به فرد هستند. بعد از مدت‌ها تلاش و قدرت‌نمایی جگوار در زمینه تولید انواع خودرو، این کمپانی برای اولین بار از یک محصول شاسی بلند زیبا رونمایی کرد. خودروی جدید جگوار از لحاظ عملکرد و آیرودینامیک همچنین تطبیق‌پذیری مانند ببر خشن جگوار بی‌نظیر است. امکانات اف پیس مانند طراحی ظاهری آن بسیار خاص است. یکی از این تجهیزات، سیستم چهارچرخ متحرک مخصوص با عملکرد متفاوت نسبت به دیگر محصولات چهارچرخ متحرک است که باعث می‌شود اف پیس در حالت عادی  یک خودرو دیفرانسیل عقب باشد و فقط در مواردی که خودرو می‌خواهد استحکام و پایداری خود را در جاده‌ بیشتر کند، نزدیک به 50 درصد نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

Jaguar-F-Pace-2017-800-01

ارتفاع بدنه اف پیس از سطح زمین 213 میلی‌متر است. و تا عمق ۵۲۵ میلی‌متری می‌تواند در آب حرکت کند. بنابراین شاسی بلند جگوار علاوه بر امکانات یک SUV، می‌تواند در زمینه آفرود هم یکی ازبرترینها باشد. این محصول ۱۸۶۱ کیلوگرمی، طولی معادل ۴.۷ میلی‌متر دارد. فضای داخلی خودرو 650 لیتر است که با خواباندن صندلی‌ها به 1740 لیتر افزایش می‌یابد. این طراحی موجب می‌شود ۵ شخص بزرگسال خیلی راحت در اف پیس مستقر شوند.

Jaguar-F-Pace-2017-800-57

جگوار برای اف پیس موتورهای متنوع و مختلفی را در نظر گرفته است، ضعیف‌ترین مدل با موتور دولیتری دیزلی چهار سیلندر و خروجی 178 اسب عرضه می‌شود. این مدل با جعبه‌دنده‌های شش سرعته دستی و هشت سرعته اتوماتیک و همچنین دیفرانسیل عقب یا چهارچرخ محرک در دسترس قرار خواهد گرفت. قویترین مدل اف پیس با موتور سه لیتری سوپر شارژر V6 و خروجی 375 اسب بخار و  سرعت صفرتا صد 5.5 ثانیه‌ عرضه می‌شود. البته یک مدل متوسط هم با موتور ۶سیلندر با خروجی 296 اسب بخار و صفرتا صد 6.2 ثانیه ای نیز موجود است.

Jaguar-F-Pace-2017-800-02

شاید عدم کنترل مناسب خودرو در پیچ‌های تند علیرغم بدنه آلومینیومی یک نقطه ضعف برای اف پیس محسوب شود. ولی موتور قدرتمند این خودرو باعث می‌شود شما بعد از کنترل خودرو و کم کردن سرعت، در کمترین زمان به سرعت بالا برسید. فرمان جگوار اف پیس از بسیاری از SUVها تیزتر است، ولی آن حس دیوانه‌واری که باید پشت فرمان یک جگوار حس کرد، در اف پیس چندان دیده نمی‌شود. کافی است کمی مارپیچ حرکت کنید تا متوجه شوید کنترل خودرو چقدر سخت خواهد بود.

Jaguar-F-Pace-2017-800-59

اف پیس از لحاظ سیستم صوتی و سرگرمی نیز یک خودرو با استاندارد بالا است. صفحه نمایش بزرگ ۱۰.۲ اینچی با سیستم تاچ قدرتمند و پردازنده چهار هسته‌ای پرسرعت همچنین سیستم InControl باعث می‌شود شما بتوانید لذت بسیاری از نرم افزارهای مناسب با سیستم عامل اندروید یا ios را لمس کنید. در کنار کیلومتر شمار خودرو، صفحه‌نمایش دیگری وجود دارد که می‌تواند با تم‌های قابل‌تغییر و نمایش تمام صفحه سیستم رهیاب، بسیار مفید و کاربردی باشد. همچنین شما توانایی این را دارید که با کنترل از راه دور خودرو را روشن کرده و تا آمدن خود آن را گرم‌ و برخی موارد آن را هم چک کنید. خودرو از یک سوییچ ضد آب و دست بند مانند بهره‌ می‌برد که به کمک آن می‌توانید تمام موارد امنیتی خودرو را کنترل نمایید، درحالی‌که سوییچ اصلی در داخل خودرو مانده است.

Jaguar-F-Pace-2017-800-87

نمای ظاهری این مدل جگوار بسیار دلچسب است. چراغ‌های جلو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما حس می‌کنید یک جفت چشم با حالت اخم به شما خیره شده و با جلو پنجره مشبک بزرگ می خواهند شما را ببلعند. البته شاید این نوع برداشت اغراق آمیز باشد اما بدون شک طراحان این خودرو از همچین برداشتی الهام گرفته‌اند. چراغ‌های عقب اف پیس به اندازه‌ای زیبا هستند که چند کمپانی دقیقا همین مدل را بر روی قسمت عقب خودروهای خود قرار داده‌اند.

Jaguar-F-Pace-2017-800-5a

شکی نداریم که جگوار برای ورود به بازار خودروهای شاسی بلند بسیار تحقیق و بررسی انجام داده و توانسته به یک محصول قدرتمند و زیبا دست پیدا کند که فروش خوبی هم داشته است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا