مکمل بنزین
گوناگونخبر

درب‌های پروانه‌ای؛ تازه ترین نبوغ BMW برای شاسی بلندها!

پرونده‌های ثبت اختراع اغلب بهترین نبوغ خودروسازان را به نمایش می‌گذارند؛ این امر، مسلما در مورد بی ام و هم صدق می‌کند. CarBuzz خبر از ثبت اختراع جدید کارخانه BMW می‌دهد، این کمپانی درب‌های جدیدی طراحی کرده که می‌تواند در نسخه جدید BMW X8 (شایعاتی حاکی از آنند که این خودرو احتمالا XM نام گذاری خواهد شد) یا حتی نسخه به روز رسانی شده BMW X7 استفاده شود.

این درب‌ها پروانه‌ای به نظر می‌رسند، البته نه به اندازه درب‌های عقب مدل X تسلا! نقشه‌ها یک suv بزرگ و هفت نفره را نشان می‌دهند، در یکی از طرح‌ها دیده می‌شود که قسمتی از سقف به همراه در باز می‌شود و در طرح دیگر، قسمتی از سقف نشان داده شده که پس از باز شدن درب عقب به سمت بالا جمع می‌شود.

چرا؟ طبق گواهی ثبت اختراع، این امر به منظور سهولت دسترسی به خودرو انجام شده. با برداشتن قسمت کوچکی از سقف، مسافران راحت‌تر به ردیف مرکزی صندلی‌ها دسترسی پیدا می‌کنند؛ در صورتی که فضای بیشتری برای سر مسافران وجود داشته باشد، رسیدن به ردیف سوم دردسری کمتری خواهد داشت.

احتمالا این درها را در خودروهای الکتریکی آینده پلتفرم Neue Klasse این کمپانی نیز ببینیم؛ ما تصور می‌کنیم دلیل این اختراع آن بوده که فضای بیشتری در اختیار یک دستگاه ذخیره کننده انرژی (همان باتری‌ها) قرار بگیرد. یکی دیگر از تنظیمات هیجان انگیز ذکر شده در این اختراع صندلی‌های رو به عقب است، BMW ادعا می‌کند این افزونه دسترسی به ردیف جلویی، که در کنار درب عقب قرار گرفته را راحت‌تر می‌کند. این می‌تواند خبر از برنامه‌های BMW برای ساخت یک SUV سه ردیفه، به سبک لیموزین بدهد، با ساخت چنین خودرویی BMW می‌تواند با مرسدس مایباخ GLS رقابت کرده و حتی از آن پیشی بگیرد. جالب اینجاست که دو پیکربندی در ثبت اختراع اعلام شده، در یکی از این پیکربندی‌ها؛ در، با یک برش از محل باز خواهد شد، و در طرح دیگر؛ می‌توان پنل سقف را از در جدا کرده و در را به سمت بالا باز کرد. همان‌طور که در گزارش ثبت اختراع هم ثبت شده، این ویژگی نیاز به یک سیستم پیچیده دارد که وزن خودرو را افزایش خواهد داد. طبق گزارش، ایده آن است که برش با یک حرکت همزمان و همراه با درب سرنشینان عقب باز خواهد شد. مکانسیم بازشو می‌تواند به صورت مکانیکی، هیدرولیکی یا الکتریکی هدایت شود.

به طور خلاصه، BMW نوع جدیدی از درهای پروانه‌ای را طراحی کرده که یک برش در قسمت بالا دارند، از آنجایی که هدف طراحی این درها سهولت دسترسی ذکر شده، می‌دانیم که این ماشین درجه یک خواهد بود. مکانیزم هم پیچیده به نظر می‌رسد، چراکه باید با درهای عقب هماهنگ باشد، به علاوه برای جلوگیری از برخورد با سقف، احتمالا به یک سونار نیاز داشته باشد. از طرف دیگر، در گواهی ثبت اختراع، به فضای اضافی برای باتری اشاره شده؛ شایعات حاکی از آنند که X8 M از موتور موتور مشهور ۴.۴ لیتری v8 دو قلو توربو کمپانی BMW، و در قالب ترکیبی استفاده خواهد کرد که قدرتی معادل ۷۵۰ اسب بخار خواهد داشت. البته در تصاویر جاسوسی شده از X8 M که در اوایل امسال منتشر شدند، بریدگی‌ای در سقف دیده نمی‌شد که می‌تواند به خاطر استتار خودرو باشد، در عکس‌های منتشر شده از iX نیز هیچ برشی دیده نمی‌شود، حدس می‌زنیم BMW این درها را برای مدل iX خود  نگه داشته باشد.

منبع خبر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا