مکمل بنزین
گوناگونخبر

با فورس گورکا، شاسی‌بلند آفرودی ارزان‌قیمت هندی آشنا شوید

فورس موتورز (Force Motors) یک شرکت خودروسازی هندی است که سال‌ها است به ساخت شاسی‌بلندها و ون‌های مختلف می‌پردازد. این شرکت از سال 2008 نیز تولید یک شاسی‌بلند آفرودی ارزان‌قیمت بنام گورکا (Gurkha) را آغاز کرد. این خودرو که نام خود را از سربازان مشهور آسیای جنوبی گرفته است، توانایی‌های آفرود بالایی را با قیمتی که روستاییان توان پرداخت آن‌را دارند ارائه می‌کند.

اما گورکا برای رسیدن به این قیمت مجبور شده خیلی چیزها مثل کیفیت و راحتی را قربانی کند. البته به‌تازگی نسل جدید این شاسی‌بلند معرفی شده و به نظر می‌رسد نسبت به نسل قبلی بسیار بهتر شده است. گورکای جدید هنوز روی شاسی نردبانی ساخته شده و با برخورداری از قفل دیفرانسیل جلو و عقب و گیربکس کمکی ضریب سنگین، توانایی‌های آفرود بالایی را در هر مکانی ارائه می‌کند. همچنین وجود یک اسنورکل به‌صورت استاندارد نیز امکان حرکت در عمق 70 سانتی‌متری آب را فراهم می‌کند.

گورکا در ظاهر هنوز هم مثل کپی ارزان‌قیمتی از مرسدس بنز G کلاس به نظر می‌رسد اما حالا با ویژگی‌هایی مثل چراغ‌های LED و پنجره‌های عقب یک‌تکه، شکلی مدرن‌تر به خود گرفته و کیفیت داخلی آن‌هم بهتر شده است. البته وقتی می‌گوییم بهتر شده با توجه به استانداردهای فورس موتور است زیرا کابین نسل جدید گورکا با چندین هکتار پلاستیک خشک و سفت که همه‌جا را پوشانده است، هنوز هم شبیه به خودروهای بلوک شرق دهه 70 میلادی به نظر می‌رسد.

اما کابین تنها جایی نیست که بوی چندانی از راحتی نبرده است زیرا پیشرانه 2.6 لیتری دیزلی این خودرو که از مرسدس بنز گرفته شده و تنها 90 اسب بخار قدرت دارد، کُند و پرسروصدا است. پیشنه این موتور که OM616 نام دارد و برای استفاده در مرسدس بنز یونیماگ طراحی شده بود، به سال 1973 بازمی‌گردد. علاوه بر این، گیربکس پنج سرعته دستی گورکا بسیار گنگ و مبهم است و خودرو نیز کُند و بی‌دقت بوده و در مسیرهای آفرودی به دستان راننده لگد میزند.

بااین‌همه، هرچند نسل جدید گورکا هنوز هم با توجه به استاندارهای خودروهای غربی، ناامیدکننده به نظر می‌رسد اما کیلومترها از نسل قبلی بهتر شده و مثل همیشه در مسیرهای ناهموار بسیار خوب عمل می‌کند. یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو نیز قیمت نسبتاً مناسب آن است که در هند از حدود 17 هزار دلار آغاز می‌شود. البته گورکا در هند با رقیبی جدی بنام ماهیندرا تار مواجه است که از اواخر سال گذشته نسل جدید آن با بهبودهای چشمگیری به بازار آمده و قیمت آن‌هم از حدود 17 هزار دلار شروع می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا