مکمل بنزین
گوناگونخبر

یادی از پژو 907، سوپراسپرت دوازده سیلندری که تولید نشد

وقتی حرف از پژو می‌شود، در ذهن همه ما سریعاً مدل‌هایی مثل 206 و 405 نقش می‌بندند اما این شرکت فرانسوی در طول تاریخ خود خودروهای بسیار جذاب‌تری از این فسیل‌های چهارچرخ ساخته که شاید با خیلی از آن‌ها آشنایی نداشته باشیم. یکی از این خودروها، کانسپت پژو 907 است که برای اولین بار در نمایشگاه پاریس 2004 رونمایی شد.

این خودرو به مناسبت افتتاح مرکز طراحی جدید پژو در نظر گرفته شده بود و ازآنجایی‌که یک کانسپت بود، پژو فارغ از موارد ایمنی، راحتی و سودآوری، دست طراحان خود را کاملاً باز گذاشت تا هرچه در توان دارند در 907 ارائه کنند. نتیجه این کار، شکل‌گیری سوپراسپرتی جذاب با کاپوتی بسیار کشیده بود که یک پیشرانه 6 لیتری V12 را زیر خود پنهان کرده بود.

این پیشرانه اساساً با چسباندن دو موتور 3 لیتری V6 پژو به یکدیگر ساخته شده بود. این پیشرانه دوازده سیلندر که 500 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، دقیقاً پشت چرخ‌های جلو نصب شده بود و ازاین‌رو، 907 خودرویی موتور جلو-وسط محسوب می‌شد. سر اگزوزهای این موتور از طرفین خودرو و پشت چرخ‌های جلو بیرون آمده بودند و نیروی آن از طریق یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

بدنه 907 از فیبر کربن ساخته شده بود و با این کار، وزن خودرو به 1400 کیلوگرم رسیده بود. به لطف وزن پایین و قدرت مناسب پیشرانه، سوپراسپرت پژو ظرف 3.7 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌توانست به حداکثر سرعت 357 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین برخلاف بسیاری از کانسپت‌ها، 907 مثل خودروهای تولیدی قابلیت راندن داشت. در آن زمان، این خودرو به‌عنوان پاسخ پژو به فراری مارانلو توصیف شد.

بااین‌حال، متأسفانه 907 فقط یک کانسپت بود و هرگز برای تولید طراحی نشده بود بلکه پژو صرفاً می‌خواست از این طریق زبان طراحی جدید خود را نشان دهد. این کانسپت هم‌اکنون در موزه پژو نگهداری می‌شود.

شما از پژو چه خاطره ای دارید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا