مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

بررسی سانگ یانگ رکستون امپرور نسخه 2021 با پلاک ملی!

 

دی‌ماه سال 96 بود که بواسطه معرفی و رونمایی سانگ یانگ رکستون G4، به نوعی با نسل جدید شاسی بلندهای آفرودر کره ای در کشور آشنا شدیم. شاسی بلندی که طراحی بسیار مناسبی نسبت به سایر شاسی بلندهای واقعی کشور داشته و برای سهم خواهی بیشتر سانگ یانگ از ایران، وارد مارکت تشنه ما شد.

رکستون 2021

اما همین که خواستیم به مناسبت ورودش صلواتی بفرستیم، متاسفانه با مدیریت نامطلوب برخی مسئولان مربوطه آن زمان و هم‌چنین تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه بیخ تا بیخ کشورمان، باعث شد که از صلوات اولی، به فاتحه خواندن برسیم!

اما پس از گذشت مدتی به نسبت طولانی، بالاخره دریچه‌ای ایجاد شد تا خودروهای سانگ یانگ موجود در گمرک، ترخیص شده و با شرایطی، به مالکان خود برسند. اما در سال گذشته که داشتیم با خودروهای بسیار مدرن ملی مان از جمله شاهین و تارا، سرمان را گرم می‌کردیم، ناگهان خبر ورود تعدادی از نسخه جدید و 2019 رکستون G4 به کشور، ما را شوکه نمود.

البته این نسخه از نسخه قبلی و اول سری Y400 رکستون هم بسیار کم‌تر وارد بازار کشورمان شده است. (لازم به ذکر است که سری جدید پلت‌فرم رکستون که نسخه اول آن، در سال 96 در ایران رونمایی شد، Y400 نام داشته و تاکنون رکستون در 3 فاز Y400 وارد بازارهای جهانی شده است).

اما اواسط تابستان سال 1400 شد. سالی است که پر از اخبار ورود خودروهای چینی در همه جا و همه تفکرها منتشر و منتقل گردیده است. ناگهان در این میان، نشانه هایی از پایگاه خبری چرخان منتشر شد که خبر از ورود نسخه 2021 رکستون به ایران میدهد! نشانه هایی که اگر مخاطب پر و با قرص این رسانه باشید، قطعا از آن باخبر شده‌اید! ولی دقیقا اواخر شهریورماه سال 1400 شد که توانستیم تا نگاهی به جدیدترین نسخه رکستون که هم‌زمان در سایر بازارهای جهانی هم، با این فیس عرضه می‌گردد داشته باشیم.

این شما و این رکستون امپرور 2021…

نمای جلوی رکستون 2021

طراحی خارجی رکستون

قطعا در ابتدا که رکستون امپرور 2021 به چشممان خورد، بیشتر از خود خودرو، مسائل و پرسشهای ثانویه مربوط به همین خودرو به ذهنمان رسید که اینجا قابل گفتن نیست. اما همین که به خود آمدیم، طراحی رکستون امپرور واقعا جذبمان کرد.

در نگاه اول و کلی به رکستون امپرور، می‌توان فهمید که این خودرو بیشترین حجم تغییر را در بخش جلویی داشته است. جلوپنجره رکستون امپرور نسبت به نسخه‌های فاز اول و فاز دوم سری Y400 بسیار بزرگ و حجیم تر گشته است. هم‌چنین جزئیات بکار برده شده در این قسمت بسیار خوب طراحی شده که در برخی از برندها آن را کهکشانی و در برخی دیگر آن‌ها را ستاره های درخشان می‌نامند.

اما به مهم‌ترین مشخصه و در عین حال گران‌ترین قطعه بخش جلویی می‌رسیم. چراغ‌های‌های اصلی جلو! کلیه چراغ های این بخش، دیگر از LED بهره برده و در اکثر برندها آن را PURE LED TECHNOLOGY می‌نامند.

مشکی شدن بک گراند چراغ‌ها، نشان از این دارد که طراح و یا فیس لیفت کار این پروژه سعی بر خشن کردن طراحی رکستون داشته است. در بخش مه شکن ها هم با اینکه جهت طراحی مانند گذشته بوده؛ اما حجیم تر شده که باعث هرچه بیشتر دیده شدن این قسمت گردیده است. اصطلاحا بگونه‌ای طراحی شده که چهره جلویی خودرو قابل فهمتر شود. یعنی هرخط و خطوط بکار برده شده، دیده شود و فرد بیننده از تک تک قسمت‌ها احساس رضایت داشته باشد.

در پایین سپر هم مستطیلی مشکی رنگ دیده می‌شود که مکان تعبیه کروز کنترل هوشمند بوده و متاسفانه این نسخه از رکستون که وارد بازار ایران شده، از این آپشن واقعا جذاب بی بهره است. می‌توان گفت که در این قسمت چیزی وجود ندارد و متاسفانه پلاستیک جای رادار را گرفته است!

پس از گذشت از نمای جلویی، به بخش جانبی می‌رسیم. قسمتی که اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، به جز عوض شدن طراحی رینگ‌ها، تغییر دیگری به خود ندیده است. البته که اصولاً هم نباید داشته باشد؛ چون که این نسخه تنها فیس لیفتی نسبت به گذشته بوده و نسل جدیدی محسوب نمی‌شود. طراحی رینگ‌ها با اینکه نسبت به نسخه قبلی تغییر کرده، اما به نظر ما طراحی رینگ قبلی بسیار جذاب‌تر از این نسخه است. لازم به ذکر است که سایز رینگ ها هم‌چنان 20 اینچی بوده و تغییری نکرده است.

اما درنهایت به قسمت عقب خودرو برمی‌خوریم؛ قسمتی که به جز تغییر چراغ‌ها و سپر عقب و یک قسمت دیگر که در ادامه به آن می‌پردازیم، تفاوت دیگری نسبت به گذشته نداشته است. در چراغ‌های‌ عقب رکستون دیگر خبری از سفیدی نیست. یعنی کلا قسمت سفید رنگی ندارد. رنگ چراغ‌ها به کلی قرمز شده و گرافیک این بخش به مراتب زیباتر شده که این زیبایی بیشتر در شب‌ها خودش را نشان می‌دهد.

نمای عقب رکستون 2021

در بخش سپر هم شاهد تغییر طراحی چراغ های مه شکن و دیفیوزر هستیم. البته که دیگر چراغ های راهنما و همچنین چراغ دنده عقب به بالای مه شکن ها تغییر مکان داده و البته که تغییر مهمی محسوب نمی‌شود.

در قسمت دیفیوزر سانگ یانگ رکستون امپرور هم باید گفت که اگر نگویید گیر الکی دادیم، باید گفت که نمای جالبی را برای ظاهر کلی خودرو نساخته است. متصل شدن آن به سپر بگونه‌ایست که گویا به صورت افترمارکتی و غیرفابریک به رکستون نصب گردیده است. یا این‌گونه بگوییم که گویا طراحان سانگ یانگ در آخر کار یادشان افتاده که این بخش خالی مانده و باید به آن چیزی چپاند!!

البته متاسفانه رنگ یکسانی هم با پلاستیک بخش پائینی سپر نداشته که این مورد، دیفیوزر متصل شده را واقعا افتضاح جلوه می‌نماید؛ البته از نزدیک. هم‌چنین متفاوت بودن رنگ سنسورهای هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو با رنگ اصلی بدنه، واقعا  کمی در ذوقمان زد! مکان بکسل بند و درپوش آن را نگوئیم بهتر است!! هم در جای بسیار نامناسبی تعبیه شده و اینکه رنگ درپوش آن هم متفاوت است.

نکته دیگری وجود دارد، این است که در این نسخه متأسفانه آنتن کوسه‌ای جای خود را به آنتن ساده که به اصطلاح باتومی نام داشته، داده است که از نظر زیبایی و برخی مسائل دیگر، به نوعی افت محسوب می‌شود. البته که بدلیل صفر بودن خودرو، این آنتن هنوز نصب نشده بود.

طراحی داخلی رکستون 2021

اما دیگر وقت را تلف نکنیم و وارد کابین این امپراطور خوش خط و خال کره‌ای بشویم. در زمان ورود، اولین چیزی که جلب توجه میکند، فرمان D کات رکستون است.

طراحی داخلی رکستون

فرمان نسبت به قبل دچار تغییر شده و با وجود طراحی زیبا و شاید باید گفت کپی از سایر شاسی بلندهای کره‌ای، دی کات هم شده است. غربلیک فرمان چرمی بوده و بگونه ای طراحی شده که احساس قدرت را به راننده القا کند. مثلاً اگر وارد قسمت‌های صعب‌العبور و یا برای آفرود بجایی رفتید، به شما اینگونه القاء می‌کند که شما می‌توانید…!

در قسمت راست فرمان، کلیدها و ادوات کنترلی سیستم کروز کنترل وجود داشته و در قسمت چپ هم کلیدهای کنترل سیستم صوتی، ویس کامند و در بالاترین قسمت این بخش هم دکمه فعال یا غیرفعال‌سازی گرمکن غربلیک فرمان قرار دارد. یکی از امکانات و آپشن های مهم برای شاسی بلندها، وجود همین گرمکن غربلیک فرمان بوده که وجود این آپشن برای مردمان کشورهایی چون روسیه حیاتی به حساب می‌آید.

البته برای افرادی که در استان‌های شمالی کشور خودمان هم حضور دارند، وجود همین آپشن برایشان بسیار خوب و مناسب است. زیرا سرمای این بخش ایران چیزی کمتر از سرمای برخی مناطق روسیه ندارد!

اما با فشردن دکمه استارت، پشت آمپر دیجیتالی و یا اصطلاحا کلاستر رکستون خودنمایی می‌نماید. شاید برخی آمپرهای آنالوگ را به دیجیتالی ترجیح دهند؛ اما با مشاهده گرافیک بکار برده شده در پشت آمپر رکستون امپرور و همچنین سرعت پردازش آن، شاید قید کلاسیک بودن را بزنید. آنقدر المان‌های جذاب و در عین حال عملکرد خوبی را نشان می‌دهد که واقعا جذبش خواهید شد…

پشت آمپر رکستون 2021

البته اگر بتوانید با قیمت بسیار ارزانش آن را بخرید! 😀 😉

اما بهتر است بدانید که داشبورد خودرو برابر با همان نسخه قبلی بوده و تغییر خاصی نداشته است. فقط تنها تفاوتی که دارد، کلیدهای سمت چپ راننده بوده که دیگر مانند قبل، همه اش پر نیست و دو کلید خالی دارد. البته این به معنای آن نیست که برخی از امکانات در نسخه جدید (امپرور) حذف شده است؛ خیر! فقط برخی از این دکمه ها، فعال یا عدم فعال سازی اش به قسمت مانیتور تغییر مکان داده است.

از آپشن های جدیدی که به این نسخه افزوده شده، می‌توان به ایربگ های زانویی راننده اشاره کرد. سامانه تشخیص و اخطار به راننده درصورت خستگی و خواب آلودگی هم از آپشن جدید رکستون محسوب می‌شود. رادار نگه دارنده خودرو در بین خطوط هم به این نسخه افزوده شده که تفاوتش با BSD در این است که رادار مذکور، خودرو را درصورت خروج از بین خطوط، به داخل این خطوط باز می‌گرداند. اما در رادار BSD (همان رادار نقطه کور معروف خودمان) که دیگر در اکثر کراس اوورهای چینی مونتاژی وجود دارد، این است که این سیستم تنها در زمان خروج از خط، به راننده اخطار می‌دهد و کار دیگری انجام نمی‌دهد.

هم‌چنین شاید بهتر است بدانید که ادوات کنسول میانی رکستون G4 فاز سوم بازار ایران، متفاوت تر از نسخه‌های موجود در بازارهای جهانی است. بطوریکه دسته دنده مانند فاز دوم سری Y400 بوده و خبری از دسته دنده جدید (به اصطلاح حالت خلبانی و بی ام و گونه) در رکستون‌های جدید بازار کشورمان نیست. اما نکته منفی دیگری که وجود دارد، این است که حالت تیپ ترونیک گیربکس، برروی سر دنده قرار داشته که اصلا خوب نیست. این مورد در سانگ یانگ تیوولی‌های اولیه هم بود که با عرضه نسخه فیس لیفت، عملا حالت تیپ ترونیک به حالت عامیانه‌ای مانند سایر گیربکس‌ها درآمد.

در بخش کنترل تهویه مطبوع هم تغییرات کوچکی مانند افزوده شدن نشانگر وضعیت روشن/خاموش بودن ایربگها و کمربندهای ایمنی به نسخه امپرور دیده می‌شود. در قسمت و پکیج صندلی‌ها هم به جز افزوده شدن حالت مستر و تنظیم کننده زاویه صندلی شاگرد از بغل اتفاق دیگری نسبت به نسخه اولی رخ نداده است.

اما در برگیرندگی و راحتی صندلی‌ها…

با نشستن در صندلی‌های رکستون، میتوان دربرگیرندگی خوب آن را فهمید. کیفیت صندلی‌ها را نمی‌توان با برخی خودروهای اروپایی مقایسه کرد. در سطح همان خودروهای کره ای بوده و مناسب است. صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت برقی تنظیم شده و دارای گرمکن و سردکن هستند. صندلی راننده دارای حافظه سه گانه بوده و صندلی شاگرد هم دارای حالت مستر است. نکته منفی که راجع به صندلی‌های رکستون نسبت به رنج قیمتی که در آن وجود دارد، این است که قسمت زانو با کف صندلی یکپارچه بوده و تنظیمات جداگانه ای برای راحتی بیشتر ندارد.

صندوق عقب رکستون 2021

در زمینه فضا و موقعیت نشستن هم باید گفت که معلوم است باتوجه به ابعاد سانگ یانگ رکستون، هم سرنشینان ردیف اول و هم ردیف دوم، بسیار احساس رضایتی داشته باشند. در رابطه با فضای صندلی‌های ردیف سوم هم باید گفت که تنها وضعیت بهتری نسبت کیا سورنتو و هیوندای سانتافه دارد. در حد هاوال H9 بوده و می‌توان گفت که صرفا برای افراد زیر 10 سال بسیار مناسب خواهد بود.

مشخصات فنی رکستون 2021:

اما به بحث فنی و امکانات رکستون امپرور می‌رسیم. در رابطه با بحث فنی هم رکستون امپرور (نسخه جدید) تغییری نسبت به قبل نداشته و از همان پیشرانه 2 لیتری توربو بهره می‌برد. پیشرانه‌ای که دارای سامانه GDI بوده و به همین خاطر باعث افزایش قدرت‌های خروجی موتور می‌شود.

این موتور همراه با اتصال به یک گیربکس 6 سرعته شرکت آیسین ژاپن، توانایی تولید 222 اسب بخار، قدرت و 350 نیوتن متر، گشتاور را دارد. خودرو مذکور در حالت بیسیک، دیفرانسیل عقب بوده و بدلیل بهره‌مند بودن از سامانه انتقال قدرت دو دیفرانسیل، می‌تواند تا در مسیرهایی که سایر خودروهای غیر هم سگمنت توانایی طی کردن ندارند را طی کند. باتوجه به شاسی مستقل بودن رکستون G4، عملا با یک شاسی بلند واقعی روبرو هستیم. هم‌چنین بهتر است بدانید که با توجه به قابلیت‌های کمک سبک و سنگین، می‌توان این خودرو را در رده شاسی بلندهای آفرودی به حساب آورد.

 

امکانات سانگ یانگ رکستون 2021:

در رابطه با بحث آپشن و امکانات هم، سانگ یانگ اصلا برای این خودرو کم نگذاشته و شاهد امکانات به نسبت خوبی هستیم. از این امکانات، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
• رادارهای هشدار خروج از خط، نقاط کور و…
• جک برقی صندوق عقب
• صندلی‌های برقی ردیف اول به همراه گرمکن و سردکن (صندلی راننده دارای حافظه)
• سامانه ضد واژگونی
• سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
• گرمکن غربلیک فرمان
• دارای سه ردیف صندلی (7 نفره)
• گرمکن صندلی های ردیف دوم
•سنسورهای نور و باران
• آینه الکتروکرومیک
• دوربین 360 درجه همراه با نشانگر 3D
• ترمز پارک برقی همراه با اتوهولد
• سامانه های کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل خودرو در سراشیبی و…
• حالت مستر صندلی سرنشین جلو
• 9 کیسه هوای ایمنی

قیمت رکستون امپرور 2021

درنهایت به آخر مطلب میرسیم. نمی‌دانیم از ورود خودروهای جدید خوشحال باشیم یا از قیمت‌هایشان ناراحت؟!

رکستون G4 زمانی زیر 400 میلیون تومان در کشور قیمت داشت. الان باید نسخه جدیدش را 4 میلیارد تومان خرید! یعنی در عرض 3 الی 3/5 سال، قیمتها 10 برابر شده است! یادش بخیر؛ در سال 96 مطلبی با این عنوان می‌خواندم که کره‌ای ها چه تکنولوژی و چه پیشرفتی را برای سوناتا رقم زدند که در 10 سال، 100 میلیون تومان گران‌تر شده است! شما خود ادامه این داستان را بخوانید….

گالری تصاویر اختصاصی از رکستون امپرور

 

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. مگر دیوونه باشی که بی ام دبلیو رو بزاری بیایی این هندی رو ۴ میلیارد بگیری!!

  2. میرم ولوو ایکس سی ۹۰ میگیرم خیالم هم راحت از همه چیز

  3. بنظر من بیشتراز2تومن برای خودروی مونتاژی اسرافه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا