مکمل بنزین
گوناگونخبر

تفاهم ایران‌خودرو با همراه اول، برای تأمین و پشتیبانی از فناوری خودروهای متصل

چندی است که مبحث خودروهای متصل به اپراتور در جهت ارائه خدمات اضطراری و یا همان خودروهای به اصطلاح کانکتد-کار در کشور داغ شده است. در همین زمینه و در ماه‌های قبل، شاهد اجرائی شدن نیازهای ابتدایی این موضوع در شرکت سایپا بودیم که این شرکت باتوجه به قراردادی را که با شرکت همراه اول بست، قصد دارد تا خدمات ارتباطی خودروهایش را با این شرکت در جریان بیاندازد. اما در همین راستا، گروه صنعتی ایران خودرو هم با شرکت همراه اول، قرارداد همکاری بست.

ظهر امروز در قراردادی بین دو ابر شرکت ایران خودرو و همراه اول برای مشارکت و تامین فناوری‌های پایه برای تولید خودروهای متصل و به اصطلاح کانکتد-کار و هم‌چنین برای هوشمندسازی صنعت خودرو و حمل و نقل امضاء گردید.

باتوجه به گفته برخی، قرارداد مذکور به دنبال ارائه خدمات و محصولات متنوع و ایجاد رقابت‌های جدید در رده خودروهای متصل هوشمند است. توسعه فناوری‌های حوزه خودرو و مخصوصاً خودروهای هوشمند و متصل، ایجاد کسب و کارهای جدید مرتبط با فناوری خودروهای متصل و توسعه خدمات دیجیتال مبتنی بر تحلیل داده و پلتفرم های ایجاد شده، طراحی و توسعه خودروی هوشمند در ایران و همکاری متقابل و هم افزایی در زمینه حداکثری خلق ارزش و توسعه فناوری های نوین در حوزه حمل و نقل هوشمند با محوریت خودرو کانکتد-کار از اهداف دیگر این همکاری و قرارداد می‌باشد.

اما لام به ذکر است که در تفاهم نامه مذکور، بیشتر اهداف ایران خودرو در ارتباطات خودرو با خودروساز و ارتباط خودرو با سازمان های امداد و نجات و هم‌چنین پلیس است.

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های همراه اول در اجرا پروژه‌های هوشمندسازی، از تغییر سبک رفتاری کاربران ایرانی بیان کرد که استفاده از تلفن همراه به شدت رو به افزایش است که با در نظر گرفتن رشد ترافیک ۸۰ درصدی اینترنت در سال گذشته به نسبت سال ۹۸ و هم‌چنین رشد ۵۰ درصدی امسال به نسبت سال گذشته می توان به این مهم پی برد. وی با تأکید بر اینکه اتصال جزو ضروریات زندگی امروز است، ادامه داد: شاهد نقل و انتقال حجم بالایی از اطلاعات در پلتفرم های دیجیتال همراه اول هستیم. بنابراین حرکت به سمت مقولاتی نظیر IOT و دنیا ابری از سر اجبار است.

اخوان بهابادی با بیان اینکه همراه اول با واگذاری بیش از ۱۰۰ میلیون سیم‌کارت و در اختیار داشتن ۶۰ درصد سهم بازار اپراتوری کشور، اپراتور اول تلفن همراه ایران است، تصریح کرد: اگر این آمادگی در بدنه ایران خودرو باشد، حاضریم پروژه جاری را روی همین خودروهای موجود در بازار انجام دهیم؛ زیرا معتقدیم سرویس های کاربردی باید به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد.

اما در ادامه فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هم در این جلسه با بیان اینکه دنیا به سمت سرویس های دیجیتال در حال حرکت بوده و ما نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم، اظهار کرد که بخش قابل توجهی از درآمدهای خودروسازی به سمت خدمات خودرویی در حرکت است. وی با اشاره به رشد حدودا 30 برابری بازارهای صادراتی این گروه نسبت به سال گذشته تصریح کرد: براساس برنامه ریزی که داشتیم، در نظر داریم بحث خودرو متصل را از سال آینده و با خودرو تارا که گیربکس دستی آن اکنون به بازار عرضه شده، آغاز کنیم و اجرا آن برای دنا پلاس توربو اتوماتیک و محصول کراس اوور پروژه K125 در دستور کار است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن اشاره به تعهدی که این مجموعه به وزارت صنعت برای تولید خودروهایی که باعث شود مردم احساس نیاز به تولیدات خارجی نداشته باشند، دارد گفت: امروز نیاز داریم که ارتباط مستمر با ذی‌نفعان داشته باشیم؛ در حالی‌که وقتی صاحب اول، خودرو خود را به صاحب دوم واگذار میکند، ارتباط ما با مصرف کننده قطع می‌شود؛ بنابراین ارتباط ما با مشتری محدود به CRM یا فضای رسانه می‌شود.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات ما برای اینکه بتواند پروژه‌های اصلاحی روی خودروها انجام دهد، نیازمند این ارتباط مستمر است که امیدواریم با پروژه خودروی متصل محقق شود.

البته بهتر است بدانید که خودروهای متصل شرکت ایران خودرو دارای قابلیت‌های مختلفی از جمله ارائه خدمات تماس اضطراری به‌صورت خودکار و غیرخودکار برای سرعت بخشی به عملیات امداد و نجات در زمان وقوع حوادث رانندگی و یا خرابی خودرو خواهند بود.

در زمان وقوع تصادف این خودروها با اتصال به مرکز تماس ایران خودرو به‌صورت خودکار علاوه بر ارسال موقعیت وقوع تصادف برای مرکز امداد جهت اعزام نیروهای امدادی، امکان تماس اپراتورهای این مرکز با سرنشینان و اطلاع از شرایط و هدایت بهتر عملیات امدادی فراهم می‌شود. ضمن اینکه این فناوری کمک شایانی به کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای خواهد کرد.
امکان پیش بینی اشکالات احتمالی و ارائه اطلاعات به مالکان خودرو، کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و امکان ردیابی خودرو از دیگر مزایای این فناوری است.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. پس این k125 چی شد؟ اول که قرار بود بهمن ۹۷ رونمایی بشه به مناسبت شکست تحریم! خبری نشد، دوباره گفتن بهمن ۹۸ ولی رونمایی نشد، با کلی تبلیغات و منت گفتن خرداد ۹۹ رونمایی میشه ولی وزیر صنعت نیومد!! دوباره گفتن شهریور ۹۸ دیگه رونمایی میشه، ولی هیچی به هیچی؟، منتقل شد بهمن ۹۹ ولی بازم خبری نشد، این دفعه با شیپور و بوق و کرنا گفتن شهریور رونمایی میشه!!!! همچنان منتظریم تا این پژوی بنجل تغییر سپر داده شده چیه که میگن طراحی پینین فارینا هستش!!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا