مکمل بنزین
گوناگون

سدان الکتریکی جدید هیوندای آیونیک 6 چه ویژگی‌هایی دارد؟

هیوندای چند وقت پیش زیر برند آیونیک را برای مدل‌های الکتریکی خود ایجاد کرد. اولین محصول این زیر برند، کراس‌اوور آیونیک 5 بود که اوایل امسال معرفی شد. به‌زودی اما عضو دیگری بنام آیونیک 6 هم به این خانواده اضافه می‌شود که یک سدان کوپه با استایلی مشابه سدان‌های پورشه است. هیوندای سال گذشته با معرفی کانسپت Prophecy پیش‌نمایشی از آیونیک 6 را ارائه کرد و به‌زودی نسخه تولید آن‌را معرفی خواهد کرد. پس بیایید ببینیم این سدان الکتریکی کره‌ای چه ویژگی‌هایی دارد.

بیرون

هرچند طراحی بیرونی آیونیک 6 نسبت به کانسپت Prophecy بسیار تعدیل شده اما هنوز هم سدان خوش استایلی است. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات استفاده از درهای معمولی بجای درهای خودکشی نسخه کانسپت است. علاوه بر این، تناسبات آیونیک 6 با اتاق بلندتر و کاپوت کوتاه‌تر هم سنتی‌تر شده اما مثل آیونیک 5 در اینجا هم شاهد چراغ‌های LED پیکسلی هستیم. همچنین در برخی بازارها هم بجای آینه‌های جانبی، دوربین ارائه می‌شود. رینگ‌های الهام گرفته از پروانه به آیونیک 6 نمای اسپرتی بخشیده‌اند اما موضوع جالب‌تر، بخش عقبی آن است که با صندوق شیب‌دار، اسپویلر یکپارچه و چراغ‌های LED سراسری، شباهت‌هایی به مرسدس بنز EQS دارد.

داخل

کانسپت Prophecy کابین بسیار آینده‌نگرانه‌ای داشت و به نظر می‌رسید متعلق به سال 2050 است اما داخل آیونیک 6 تولیدی بیشتر به کراس‌اوور آیونیک 5 نزدیک خواهد بود تا نسخه کانسپت خود؛ بنابراین، درحالی‌که کانسپت Prophecy به‌طورجدی به طراحی بیرونی نسخه تولیدی اشاره می‌کرد، در داخل این‌گونه نخواهد بود و عناصری از آیونیک 5 قرض گرفته می‌شوند. ویژگی برجسته کابین این خودرو یک صفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچی به همراه نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با اندروید اتو و اپل کارپلی و همین‌طور نمایشگر سربالا با ناوبری واقعیت افزوده و تشخیص صدای پیشرفته است. آیونیک 6 همچنین از سیستم‌های کمک‌راننده‌ای مثل سیستم خودران سطح دو، هشدار خروج از خط، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، پایش نقاط کور، هشدار عبور و مرور عقب، سیستم دید اطراف و دستیار پارک از راه دور هم بهره می‌برد.

پلت‌فرم و قوای محرکه

آیونیک 6 روی همان پلت‌فرم E-GMP هیوندای کیا ساخته می‌شود که با دیگر محصولات الکتریکی این گروه مثل جنسیس GV60، آیونیک 5 و کیا EV6 مشترک است. این سدان جدید الکتریکی همچنین مثل آیونیک 5 از تعلیق جلوی مک‌فرسون و تعلیق عقب چند اتصالی بهره می‌برد. آیونیک 6 با دو قوای محرکه مختلف ارائه خواهد شد که یکی تک موتوره و دیگری دو موتوره چهارچرخ محرک خواهد بود. نسخه تک موتوره 215 اسب بخار و نسخه دو موتور 308 اسب بخار قدرت خواهد داشت که هرچند خیلی سریع نخواهد بود اما در کمتر از 5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. یک پکیج باطری 73 کیلووات ساعتی بردی بیش از 480 کیلومتر را ارائه خواهد کرد و سیستم 800 ولتی هم امکان شارژ سریع DC تا 350 کیلووات را فراهم می‌کند که می‌تواند از 10 تا 80 درصد از باطری‌ها را ظرف تنها 18 دقیقه شارژ کند.

زمان معرفی و رقبا

از روی برخی نشانه‌های گفته می‌شود که آیونیک 6 درنهایت می‌تواند به‌عنوان سدان میان سایز هیوندای، جایگزین سوناتا شود. البته این اتفاق هرگز عجیب نخواهد بود زیرا صنعت خودروسازی به‌سرعت در حال فاصله گرفتن از پیشرانه‌های درون‌سوز است. به گفته هیوندای، این سدان الکتریکی اواخر سال 2022 معرفی خواهد شد اما پرتوتایپ‌هایی که با پوشش‌های استتاری سبک دیده شده‌اند نشان می‌دهند که ممکن است این خودرو زودتر از چیزی که انتظار می‌رود رونمایی شود. بسته به قیمت و بازار، خودروهایی مثل تسلا مدل 3، ب‌ام‌و i4 و پولستار 2 می‌توانند از رقبای احتمالی آیونیک 6 باشند. پس‌ازاین سدان جدید، در سال 2024 نیز آیونیک 7 به خانواده محصولات الکتریکی هیوندای اضافه خواهد شد که یک شاسی‌بلند سه ردیف صندلی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا