مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتحلیلیخبر

قدرت دوباره سانگ‌یانگ با ورود سرمایه گذار جدید کره‌ای!

سانگ یانگ موتورز؛ برندی کره‌ای و باکیفیت، و در عین حال پرچالش!

برندی که در این چندسال برای ما بیشتر از قبل مشهور شده است.

سانگ یانگ موتورز کره، در برهه‌های زمانی بسیاری دچار بحران اقتصادی و به صورت عامیانه شاید گفت که ورشکست شده است. روزگاری بخاطر طراحی‌های عجیب و غریبش مشتری نداشت؛ زمانی بخاطر مسائل مدیریتی و اکنون هم باید گفت که بزرگ‌ترین عامل این اعلام ورشکستگی، ویروس منحوس کرونا (کووید 19) است.

این ویروس که از سال 2019 به صورت رسمی در جهان فراگیر شده، در این چند سال بسیاری از بازارهای اقتصادی دنیا و بسیاری از صنایع از جمله صنعت خودرو را تحت تاثیر گذاشته است. تاثیر کووید 19 در صنعت خودرو، از قطعه سازی شروع شد. بدنبال کاهش محسوس تولید قطعات، عملا خودروهای بسیاری در کف پارکینگ‌های خودروسازان جهان بدلیل نقایص قطعات، دپو شدند.

این مسئله به این معنی نیست که تقاضای خرید اتومبیل بالا رفته بود و قطعه سازان توانایی تولید نداشتند؛ خیر. ویروس مذکور که باعث شده بود در اکثر کشورها، مسئله دورکاری فراگیر شود، بالطبع خرید و فروش خودرو را هم تحت شعاع قرار داده و باعث شد تا تقاضای خرید اختصاصی خودرو کاهش محسوسی پیدا کند. (البته به جز ایران؛ ویروس و… برای ما معنی ندارد 😀 )…

همین کاهش تقاضای خرید خودرو برای برندهایی که تیراژ تولید شاید بیش از 500 هزار دستگاه در سال را ندارند، باعث ویرانی آنها خواهد شد.

از جمله همین برندها، سانگ یانگ است که چند سالی هم از خرید سهام آن توسط ماهیندرا موتورز هند نمی‌گذرد. در این چند سالی که ماهیندرا، سانگ یانگ را خریداری نموده بود، فروش محصولاتی چون رکستون G4، تیوولی و… که بعضا با تغییراتی تحت برند ماهیندرا عرضه می‌شد، افزایش یافت.اما ماجرا از جایی شروع میشود که سانگ یانگ باتوجه به کاهش آمار فروش، از ماهیندرا موتورز هند درخواست اختصاص بودجه بیشتر (کمکی) کرده و ماهیندرا هم جواب ردی به جلوی سانگ یانگ میگذارد. همین می‌شود که مدیران برند کره‌ای به فکر راه چاره‌ای از طریق دادگاه مسئول پرونده خود میشود.

این‌طور که از اخبار بین‌المللی معلوم است، شرکت ادیسون موتورز کره جنوبی تصمیم مصممی گرفته تا به هرصورتی که شده، برند هم‌وطنش را از چنگ ماهیندرا درآورد!

ادیسون موتورز برندی کره ایست که در این چند سال اندکی که خطوط تولیدی‌اش را افتتاح کرده، ادعاهای بسیاری از جمله رقابت با محصولات برقی برندهای بسیار معتبری چون تسلا و مرسدس بنز را در فکر می‌پروراند. هم اکنون این شرکت، مشغول به تولید اتوبوس‌هایی با تنوع سوخت‌های مصرفی است. از پلاگین هایبرید گرفته تا CNG…از طرفی هم، سانگ یانگ در حال حاضر نسخه برقی نسل جدید کوراندو را تولید و حتی در حال صادرات آن هستند. پس قطعا سانگ یانگ می‌تواند بستری مناسب برای ادیسون موتور باشد تا کراس اوور و شاسی بلندهای خوش قد و قامت را با تبدیل به نسخه برقی، حتی به بازار آمریکا هم صادر کند.

البته باوجود مونتاژ برخی محصولات سانگ یانگ در ایران، احتمالا آینده‌ای خوش را باید برای این برند در کشور دید. خدا را چه دیدید؛ شاید همین‌گونه که مسئولان مربوطه کشورمان در حال دست دست کردن در رابطه با تولید نهایی خودروهای برقی هستند، این محصولات برقی سانگ یانگ باشد که سبب افزایش بستر ورود خودروهای برقی و پلاگین هایبرید به کشور باشد!

اما این‌گونه که منتشر شده، برخی برندهای چینی و حتی غیرچینی خوش‌نامی هم وجود داشتند که نامزد خرید اکثر سهام سانگ یانگ باشند! اما این ادیسون موتورز بوده که بیشترین مبلغ را پیشنهاد داده است؛ حدود 260 میلیون دلار! با این وجود، می‌توان دید که این واگذاری‌ها، یک قرارداد برد-برد برای سانگ یانگ و ادیسون موتورز بوده که منافع بسیاری در آن وجود دارد.

این‌طور که سابقه نشان می‌دهد، در بدترین حالت اگر ادیسون موتورز هم از خرید سانگ یانگ منصرف شود، دولت کره جنوبی نخواهد گذاشت تا این خودروساز به نسبت با سبقه، از لیست خودروسازان حذف شود.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا