مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

اولین کراس‌اوور الکتریکی تویوتا رسماً معرفی شد

برخلاف بسیاری از خودروسازان، تویوتا تاکنون خیلی روی خوشی به خودروهای الکتریکی نشان نداده است ولی در دنیایی که به‌سرعت در حال حرکت به سمت الکتریکی شدن است، نمی‌توان خلاف جریان آب شنا کرد. به همین دلیل، سرانجام تویوتا هم اولین خودروی الکتریکی خود را با نام bZ4X معرفی کرده است. این خودرو کراس‌اووری است که با همکاری سوبارو ساخته شده و در دو مدل محرک جلو و چهارچرخ محرک در ژاپن رونمایی شده است.

قوای محرکه و باطری‌های تویوتا bZ4X

این کراس‌اوور الکتریکی به یک پکیج باطری لیتیوم یونی 355 ولتی 71.4 کیلووات ساعتی مجهز است که زیر کف خودرو نصب شده و برای کارایی بیشتر، حرارت آن‌ها کنترل می‌شود. این باطری‌ها با هر بار شارژ کامل، در نسخه محرک جلو 500 کیلومتر و در نسخه سنگین‌تر چهارچرخ محرک 460 کیلومتر برد را فراهم می‌کنند. این باطری‌ها همچنین از قابلیت شارژ سریع تا 150 کیلووات هم برخوردارند که در این صورت 80 درصد از آن‌ها ظرف 30 دقیقه شارژ می‌شود. به گفته تویوتا، پس از 10 سال استفاده یا 240 هزار کیلومتر پیمایش، باطری‌ها همچنان 90 درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ می‌کنند.

در بخش پیشرانه، نسخه محرک جلو به یک موتور الکتریکی با 204 اسب بخار قدرت مجهز است و ظرف 8.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. نسخه چهارچرخ محرک اما قوای محرکه‌ای دو موتوره دارد که هرکدام 109 اسب بخار قدرت داشته و روی یکی از محورها نصب شده‌اند. مجموع خروجی این دو موتور 218 اسب بخار است. هرچند این نسخه با 2005 کیلوگرم وزن، 85 کیلوگرم از نسخه محرک جلو سنگین‌تر است اما به لطف قدرت و کشش بیشتر، ظرف 7.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

bZ4X روی اولین پلت‌فرم الکتریکی تویوتا بنام e-TNGA ساخته شده که به‌طور مشترک با سوبارو توسعه پیدا کرده و مرکز ثقل پایین‌تر و استحکام بیشتری را به دنبال دارد. به گفته تویوتا، این کراس‌اوور الکتریکی عملکرد آفرود موردنیاز شاسی‌بلندها را در کنار تجربه رانندگی سواری مانند ارائه می‌کند که بخشی از این موضوع به خاطر بهبود احساس فرمان از طریق سیستم فرمان با سیم است.

ابعاد و اندازه تویوتا bZ4X

bZ4X با 4,690 میلی‌متر طول، 1,860 میلی‌متر عرض و 1,650 میلی‌متر ارتفاع و فاصله محوری 2,850 میلی‌متری، کمی کشیده‌تر از رافور بوده و فاصله محوری یکسانی با هایلندر دارد. به لطف این فاصله محوری کشیده و پلت‌فرم الکتریکی اختصاصی، کابین پنج‌نفره خودرو کاملاً جادار بوده و 1,940 میلی‌متر طول، 1,515 میلی‌متر عرض و 1,160 میلی‌متر ارتفاع دارد. به گفته تویوتا، این خودرو از لحاظ فضای پا در هردو ردیف صندلی‌ها در کلاس کراس‌اوورهای میان سایز بهترین است و دو ردیف صندلی آن از هم 1 متر فاصله دارند که به‌اندازه سدان‌های سگمنت D است.

داخل تویوتا bZ4X

در داخل bZ4X یک صفحه آمپر دیجیتالی با فرمی جالب و نمایشگر لمسی بزرگی در میانه داشبورد به چشم می‌خورد که جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تویوتا با قابلیت به‌روزرسانی از راه دور و تشخیص صدای پیشرفته را ارائه می‌کند. تویوتا همچنین برای ارائه یک سواری آرام، از شیشه‌های مخصوصی استفاده کرده و سروصدای باد را کاهش داده است.

برای این خودرو سقف پانوراما هم قابل سفارش است که نور بیشتری را وارد کابین می‌کند اما آپشن جالب‌تر پانل خورشیدی روی سقف است که می‌تواند در هرسال برق موردنیاز برای پیمودن تا 1800 کیلومتر را تولید کند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این کراس‌اوور ژاپنی قابلیت تأمین برق خارجی است که خودرو را به منبع انرژی خانه در هنگام قطع برق و یا وسایل برقی در طول فعالیت‌های خارج از خانه تبدیل می‌کند. همان‌طور که انتظار می‌رود، bZ4X به جدیدترین نسخه از مجموعه ایمنی ADAS تویوتا هم مجهز است که سیستم‌های کمک‌راننده‌ای مثل سیستم پارک پیشرفته را شامل می‌شود.

تویوتا bZ4X از اواسط سال 2022 در سراسر جهان عرضه خواهد شد و پس‌ازآن سه مدل تمام الکتریکی دیگر به بازار خواهند آمد. تا سال 2025، خانواده محصولات bZ تویوتا هفت عضو خواهد داشت و bZ4X اولین عضو این خانواده محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا