مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

اولین اولتراکار دنیا با 3 هزار اسب بخار قدرت معرفی شد

در جهان خودرو، اول سوپرکارها متولد شدند، سپس هایپرکارها آمدند و حالا یک شرکت تازه تأسیس یونانی بنام Spyros Panopoulos یا SP Automotive ادعا می‌کند که اولین اولتراکار جهان را ساخته است. این خودرو که کائوس (Chaos) نام دارد، قرار بود در نمایشگاه ژنو امسال رونمایی شود که برگزاری نمایشگاه لغو شد و شرکت SP تصمیم گرفت خودروی خود را خیلی زودتر به نمایش درآورد. این شرکت ادعاهای دیوانه‌واری را در مورد کائوس مطرح کرده که شامل شکستن رکورد نوربرگ‌رینگ، رکورد سرعت و رکورد مسافت 400 متر می‌شود.

پیشرانه کائوس

این اولتراکار یونانی به یک پیشرانه 4 لیتری V10 توئین توربو مجهز شده که در دو سطح قدرت قابل انتخاب خواهد بود. این موتور توسط خود SP طراحی شده و توسعه یافته و بسیاری از اجزای آن مثل بلوک موتور، پیستون‌ها، شاتون‌ها و میل بادامک همگی از طریق چاپ سه‌بعدی ساخته شده‌اند. همچنین بلوک موتور از منیزیوم و آلومینیوم ساخته شده و پیستون‌ها، شاتون‌ها و سوپاپ‌های آن تیتانیومی هستند. دو توربوشارژر که از فیبر کربن، تیتانیوم، منیزیوم و ترکیبات سرامیکی ساخته شده‌اند هم این قطعات را همراهی می‌کنند. وظیفه انتقال نیروی این موتور به هر چهارچرخ هم بر عهده یک گیربکس دوکلاچه است.

این موتور در نسخه پایه کائوس 2050 اسب بخار قدرت و 1390 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به ادعای SP، این نسخه ظرف 1.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در 7.9 ثانیه به 300 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و 400 متر را هم در 8.1 ثانیه طی می‌کند؛ اما در نسخه پرچم‌دار اعداد از این هم دیوانه‌وارتر هستند. خروجی موتور در این نسخه 3065 اسب بخار قدرت و 1985 نیوتن متر گشتاور است و ردلاین آن به 11,800 تا 12,200 rpm می‌رسد. به گفته SP، نسخه پرچم‌دار کائوس سریع‌تر از خودروهای فرمول یک و یا هر وسیله نقلیه چهارچرخ یا دوچرخی که تاکنون ساخته شده شتاب می‌گیرد.

به گفته شرکت یونانی، این نسخه ظرف 1.55 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت، ظرف 1.7 ثانیه از صد به دویست کیلومتر بر ساعت و در 7.1 ثانیه از صفر به سیصد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این شرکت برای مسافت 400 متر هم عدد خارق‌العاده 7.5 ثانیه را ادعا کرده است. SP همچنین حداکثر سرعت کائوس را هم فراتر از 500 کیلومتر بر ساعت اعلام کرده که اگر اثبات شود از رکورددارهای کنونی سریع‌تر خواهد بود.

طراحی بیرونی کائوس

کائوس در ظاهر با خطوط تیز و ورودی‌های هوای پیچیده در سراسر بدنه، بسیار تهاجمی و اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. علیرغم اینکه کائوس در ظاهر شباهت‌هایی به خودروهای مشهور دارد، رینگ‌های آلیاژی منحصر فرد 21 و 22 اینچی و سر اگزوزهای چهارتایی که از طریق چاپ سه‌بعدی ساخته شده‌اند به متمایز شدن آن کمک کرده‌اند. به گفته SP، این خودرو از بهترین طراحی آئرودینامیکی که تاکنون در یک خودرو ارائه شده برخوردار بوده و داون‌فورس آن با خودروهای فرمول یک قابل‌مقایسه است.

کائوس برای یک اولتراکار خودروی بسیار بزرگی است زیرا 5,053 میلی‌متر طول، 2,068 میلی‌متر عرض و 1,121 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,854 میلی‌متر است. نسخه پایه این خودرو 1388 کیلوگرم وزن دارد اما نسخه پرچم‌دار به لطف استفاده گسترده‌تر از متریال سبک‌وزن و پرینت سه‌بعدی در ساخت بیشتر قطعات آن، سبک‌تر بوده و وزن آن به 1272 کیلوگرم رسیده است. 78 درصد از بدنه کائوس که از طریق چاپ سه‌بعدی ساخته شده، از آلیاژهای منیزیوم و تیتانیوم به همراه قطعاتی از فیبر کربن یا کولار است.

داخل کائوس

در داخل خودرو، داشبورد ساده اما با غربیلک فرمانی موسوم به یوغ که نمایشگری لمسی در میانه آن جای گرفته، کاملاً آینده‌نگر به نظر می‌رسد. یک نمایشگر عریض دیگر مقابل سرنشین، یک نمایشگر سربالا و تنها چند کنترل فیزیکی هم روی کنسول میانی خودرو دیده می‌شود. SP برای ساخت تک‌تک قطعات داخلی خودرو از فیبر کربن، تیتانیوم، منیزیوم و آلکانترا استفاده کرده است. دیگر ویژگی‌های داخلی کائوس هم شامل تکنولوژی واقعیت افزوده، اینترنت 5G، حسگر اثرانگشت، فرامین صوتی و دوربین تشخیص چهره می‌شود که حالات چهره راننده را می‌خواند تا ویژگی‌های رانندگی خودرو را طبق خلق‌وخو توانایی‌های او تنظیم کند.

SP برای هر قاره، 20 دستگاه کائوس تولید خواهد کرد که فروش و توزیع آن‌ها از طریق شرکت حراجی ساتبیز (Sotheby’s) انجام خواهد گرفت. این شرکت قبلاً اولین دستگاه از اولتراکار خود را فروخته است و تحویل آن به خریداران را برای اوایل سال آینده برنامه‌ریزی کرده است. قیمت نسخه پایه 2 هزار اسب بخاری کائوس از حدود 5.5 میلیون یورو آغاز می‌شود و در نسخه 3 هزار اسب بخاری به 12.4 میلیون یورو می‌رسد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. یکی از جذاب ترین ماشین هایی بود که دیدم، مشتاقه بررسی هاش هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا