مکمل بنزین
گوناگونخبر

معرفی کراس‌اوور الکتریکی جدید فولکس‌واگن ID.5، برادر کوپه ID.4

فولکس‌واگن خانواده خودروهای الکتریکی سری ID خود را با هاچ‌بک ID.3 آغاز کرد و چندی بعد کراس‌اوور ID.4 را هم به آن اضافه نمود. حال سومین عضو این خانواده با نام ID.5 معرفی شده است. این خودرو در اصل نسخه کوپه از ID.4 محسوب می‌شود. به همین دلیل، ID.5 بسیاری از همان ویژگی‌های ظاهری جذاب ID.4 را حفظ کرده و فقط یک سقف شیب‌دار اسپرت به آن افزوده است. البته برای تمایز بیشتر ID.5 از همتای معمولی، برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد هم برای آن در نظر گرفته شده است.

در داخل خودرو نیز همه‌چیز شبیه به ID.4 به نظر می‌رسد و تغییری به چشم نمی‌خورد. علیرغم سقف شیب‌دار ID.5، صندوق بار آن همچنان 550 لیتر فضا دارد که در صورت خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به 1560 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

برای ID.5 از همین ابتدا نسخه اسپرت و قوی‌تر GTX ارائه شده است. این نسخه به قوای محرکه دو موتوره چهارچرخ محرک مجهز است که از یک موتور با 109 اسب بخار قدرت و 162 نیوتن متر گشتاور در جلو و یک موتور با 204 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور در عقب تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم به‌طور موقت به مدت 30 ثانیه به حداکثر 300 اسب بخار قدرت می‌رسد که شتاب صفرتاصد 6.3 ثانیه و حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را برای خودرو فراهم می‌کند.

مشخصات و قوای محرکه دیگر مدل‌های ID.5 نیز دقیقاً مثل ID.4 است. این یعنی نسخه پایه موتور عقب این خودرو که Pro نام دارد، به یک موتور 174 اسب بخاری مجهز است. همین ترکیب در مدل Pro Performance هم ارائه می‌شود اما در اینجا خروجی آن 204 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور است تا خودرو را ظرف 8.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند درحالی‌که این رقم برای نسخه پرو 10.4 ثانیه است.

همه مدل‌های ID.5 به یک پکیج باطری 77 کیلوواتی مجهز هستند که در مدل‌های Pro و Pro Performance برد 520 کیلومتری را فراهم می‌کنند اما در نسخه GTX این رقم به تنها 480 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند. همان‌طور که امروزه از همه خودروهای الکتریکی جدید انتظار می‌رود، ID.5 هم به تمام تکنولوژی‌های روز مجهز شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده، کروز کنترل تطبیقی، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و به‌روزرسانی از راه دور اشاره کرد.

اما علاوه بر تکنولوژی، ID.5 از قابلیت شارژ پیشرفته‌ای هم برخوردار است. در جایگاه‌های شارژ سریع، می‌توان باطری‌های این کراس‌اوور الکتریکی را با شارژرهایی تا حداکثر 135 کیلووات شارژ کرد که با حدود 30 دقیق شارژ امکان پیمودن 320 تا 390 کیلومتر را فراهم می‌کند. ID.5 در ابتدا فقط در اروپا عرضه خواهد شد اما به گفته فولکس‌واگن، این کراس‌اوور بعداً راهی بازارهای دیگری هم خواهد شد هرچند که هیچ برنامه‌ای برای عرضه آن در ایالات‌متحده وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا