مکمل بنزین
گوناگونخبر

نسل جدید ماروتی سوزوکی سلریو معرفی شد، کم‌مصرف‌ترین خودروی هند

نسل جدید ماروتی سوزوکی سلریو در هند معرفی شده است. این هاچ‌بک کوچک با مصرف 3.7 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر، ادعا می‌کند که کم‌مصرف‌ترین خودروی بنزینی هند است. نسل دوم سلریو که در چهار تیپ مختلف شامل LXi، VXi، ZXi و ZXi+ ارائه می‌شود، با 3,695 میلی‌متر طول، 1,655 میلی‌متر عرض و 1,555 میلی‌متر ارتفاع، کمی بزرگ‌تر از قبل شده و فاصله محوری آن‌هم به 2,435 میلی‌متر رسیده است. به لطف این افزایش ابعاد، ظرفیت صندوق بار خودرو با 40 درصد افزایش به 313 لیتر رسیده است.

پیشرانهٔ سوزوکی سلریو

نسل جدید سلریو به یک پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر مجهز شده که بر اساس پیشرانه K10 سوزوکی توسعه پیدا کرده است. این موتور که K10C نام دارد، در مدل‌هایی مثل سوئیفت، ویتارا و بالنو هم استفاده می‌شود. این پیشرانه که 65 اسب بخار قدرت و 90 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، از منیفولد اگزوز یکپارچه و سیستم بازچرخانی گازهای اگزوز بهره می‌برد و برای اولین بار در این کلاس به سیستم توقف-حرکت هم مجهز شده است. انتقال نیروی این موتور به‌صورت استاندارد از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد اما برای سه تیپ بالایی، یک گیربکس AMT هم قابل سفارش خواهد بود.

درنتیجه همه بهبودها و ارتقاءهایی که در پیشرانه سلریو صورت گرفته، مصرف سوخت آن در کم‌مصرف‌ترین نسخه یعنی تیپ VXi اتوماتیک به 3.7 لیتر در هر صد کیلومتر رسیده که 23 درصد نسبت به قبل کمتر شده است. پرمصرف‌ترین نسخه این خودرو هم تیپ ZXi+ با گیربکس دستی است که در هر صد کیلومتر 4 لیتر بنزین مصرف می‌کند. علاوه بر این، یک نسخه دوگانه‌سوز CNG هم برای سلریو در نظر گرفته شده که بعداً ارائه خواهد شد.

طراحی سوزوکی سلریو

نسل جدید سلریو در ظاهر با چراغ‌های جلو و عقب محنی و همین‌طور جلوپنجره خندان، دوست‌داشتنی‌تر از قبل به نظر می‌رسد. گلگیرها نیز کمی برجسته طراحی شده‌اند تا از سادگی نمای جانبی خودرو کاسته شود. برای این خودرو شش رنگ بیرونی مختلف شامل سفید قطبی، نقره‌ای ابریشمی، خاکستری درخشان، قرمز آتشین، آبی سرعتی و قهوه‌ای کافئینی قابل انتخاب خواهد بود.

داخل خودرو نیز کاملاً از نو طراحی شده است و حالا یک نمایشگر لمسی هفت اینچی در میانه داشبورد جلوی گرفته که البته در تیپ‌های بالایی ارائه می‌شود. ازجمله دیگر ویژگی‌های داخلی این خودرو هم می‌توان به ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، قابلیت تا کردن صندلی‌های عقب با نسبت 60 به 40، کنترل‌های سیستم صوتی روی غربیلک فرمان و قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده اشاره کرد.

ایمنی سوزوکی سلریو

به گفته ماروتی سوزوکی، نسل جدید سلریو با تجهیز به دو ایربگ، ABS و EBD به‌صورت استاندارد، روی ایمنی تمرکز دارد. علاوه بر این، در نسخه‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک AMT سیستم دستیار کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها هم ارائه می‌شود. این شرکت همچنین ادعا می‌کند که سلریوی جدید با تمام قوانین ایمنی هند مثل محافظت از جلو، تصادف جانبی و حفاظت از عابرین پیاده هم مطابقت دارد. علاوه بر این، نسل جدید این هاچ‌بک روی پلت‌فرم Heartect سوزوکی ساخته شده که با فولاد با مقاومت بالایی که در ساختار آن به کار رفته است، قابلیت جذب و پخش کردن نیروی ضربه را دارد.

بااین‌حال، ماروتی سوزوکی تاکنون در آزمایش‌های گلوبال انکپ سابقه خوبی نداشته است به‌گونه‌ای که نسل قبلی سلریو در سال 2016 موفق به کسب هیچ ستاره‌ای از این سازمان نشد. البته این خودرو فاقد ایربگ بود. جدیدترین خودرویی که بر اساس پلت‌فرم Heartect ساخته شده و توسط گلوبال انکپ آزمایش شده هم ماروتی سوزوکی اسپرسو بود که آن‌هم در حفاظت از سرنشینان بزرگ‌سال هیچ ستاره‌ای نگرفت. همچنین هاچ‌بک بالنو که در هند برای آمریکای جنوبی تولید می‌شود هم امتیاز ایمنی ضعیفی کسب کرده است.

قیمت سوزوکی سلریو

قیمت نسل جدید ماروتی سوزوکی سلریو برای تیپ پایه Kxi دستی از 499 هزار روپیه معادل 6,700 دلار آغاز می‌شود و در بالاترین نسخه یعنی تیپ ZXi+ اتوماتیک به 694 هزار روپیه معادل 9,300 دلار می‌رسد. این خودرو در بازار هند با رقبایی مثل هیوندای سانترو، تاتا تیاگو و داتسون گو مواجه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا