مکمل بنزین
گوناگونخبر

شاسی‌بلند الکتریکی کانسپت کیا EV9 معرفی شد

خانواده محصولات الکتریکی اختصاصی و جدید کیا با کراس‌اوور کامپکت EV6 آغاز شد اما این خانواده به‌سرعت در حال گسترش است و به‌زودی مدل‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تری به آن اضافه خواهند شد. پرچم‌دار این خانواده، کراس‌اوور فول سایز EV9 خواهد بود که حالا با معرفی نسخه کانسپت آن در نمایشگاه لس‌آنجلس، پیش‌نمایش آن ارائه شده است. EV9 در بیرون نمایی بسیار زاویه‌دار را به نمایش گذاشته درحالی‌که در داخل آن فضایی ساده با منحنی‌های نرمی به چشم می‌خورد.

به گفته کیا، لبه‌های تیز نمای بیرونی این کانسپت با الهام از شکل کریستال‌ها و صخره‌ها طراحی شده‌اند. ازآنجایی‌که EV9 به‌عنوان خودرویی الکتریکی به جلوپنجره نیازی ندارد، در کل عرض دماغه آن نواری همرنگ بدنه کار شده و چراغ‌ها هم تا زمانی که روشن نشوند قابل‌مشاهده نیستند. در لبه‌های بیرونی دماغه هم دی‌لایت‌های عمودی تعبیه شده است.

روی کاپوت خودرو نزدیک پایه شیشه جلو یک دریچه هوا تعبیه شده اما چون پیشرانه درون‌سوزی زیر این کاپوت وجود ندارد، نیازی به باز شدن این دریچه نیست. به همین دلیل، کیا در اینجا یک پانل خورشیدی نصب کرده تا زمانی که خودرو به برق متصل نیست باطری‌ها را کمی شارژ کند. در پروفیل جانبی خودرو، مثل بسیاری از کانسپت‌ها و همین‌طور کانسپت هیوندای سون، درهای خودکشی جلب‌توجه می‌کنند اما بعید است که این درها در نسخه تولیدی هم ارائه شوند.

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این قسمت ریل‌های سقفی جمع شونده است. به‌منظور بهبود آئرودینامیک، زمانی که به این ریل‌ها نیازی نباشد، به داخل سقف می‌روند. علاوه بر این، بجای آینه‌های جانبی سنتی هم از دوربین استفاده شده است. ستون‌های D مثلثی شکل و چراغ‌های Y شکل هم از ویژگی‌های قابل‌توجه نمای عقبی EV9 هستند. این کانسپت 4,930 میلی‌متر طول، 2,055 میلی‌متر عرض و 1,790 میلی‌متر ارتفاع دارد که یعنی ابعاد آن مشابه تلوراید است.

همان‌طور که گفته شد، طراحی داخلی EV9 نقطه مقابل بیرون آن بوده و فاقد خطوط تیز است. در اینجا، یک نمایشگر بزرگ 27 اینچی تعبیه شده که تقریباً نصف داشبورد را پوشش داده است. سقف پانورامای شیشه‌ای هم نور طبیعی را وارد کابین می‌کند. صندلی‌های جلوی EV9 قابلیت چرخش و صندلی‌های ردیف دوم قابلیت تا شدن و تبدیل شدن به میز را دارند تا سرنشینان جلو بتوانند با سرنشینان ردیف سوم رودررو شوند. از سوی دیگر، صندلی‌های ردیف سوم هم قابلیت چرخش دارند تا سرنشینان بتوانند بیرون را از شیشه عقب ببینند.

برای سازگاری با محیط‌زیست، در کابین کانسپت EV9 برای کف‌پوش‌ها از تورهای ماهیگیری بازیافتی استفاده شده، در صندلی‌ها پلاستیک بطری‌ها و الیاف پشمی بازیافتی بکار رفته و در قسمت‌های مختلف کابین از چرم گیاهی استفاده شده است.

EV9 بر اساس پلت‌فرم E-GMP گروه هیوندای ساخته می‌شود و با کانسپت هیوندای Seven که آن‌هم در لس‌آنجلس رونمایی شده اشتراکات زیادی دارد. به گفته کیا، نسخه تولیدی EV9 می‌تواند با هر بار شارژ تا 480 کیلومتر را طی کند و به لطف قابلیت شارژ 350 کیلوواتی، می‌توان از 10 تا 80 درصد از باطری‌های آن‌را ظرف 20 تا 30 دقیق شارژ کرد. انتظار می‌رود کیا EV9 تولیدی را بتوانیم در سال 2024 در بازار ببینیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا