مکمل بنزین
گوناگونخبر

عرضه تویوتا یاریس هیبریدی در اروپا با نام مزدا 2

مزدا رسماً مدل مزدا 2 هیبریدی را در برای بازار اروپا معرفی کرده است اما این خودرو درواقع همان تویوتا یاریس است که به مزدا تغییر برند داده است؛ بنابراین، این خودرو به‌جز نشان‌ها، کاملاً با یاریس یکسان به نظر می‌رسد. هرچند قاب لوگوی مزدا کمی با لوگوی بیضی‌شکل تویوتا متفاوت است اما این لوگوی جدید بدون تغییر هیچ‌کدام از پانل‌های بدنه به‌خوبی در جلو و عقب یاریس جای گرفته است. همین موضوع در داخل خودرو هم صدق می‌کند زیرا در اینجا نیز تفاوت‌ها صرفاً در لوگوی مزدا روی غربیلک فرمان و نوشته Mazda2 روی کف‌پوش‌ها خلاصه می‌شود.

این خودرو که بر اساس معماری TNGA-B تویوتا ساخته شده، 3,94 میلی‌متر طول داشته و فاصله محوری آن 2,550 میلی‌متر است. قوای محرکه هیبریدی تویوتا هم در این مزدا از یک پیشرانه 1.5 لیتری سه سیلندر بنزینی با 92 اسب بخار قدرت به همراه یک موتور الکتریکی با 80 اسب بخار قدرت و یک موتور الکتریکی دوم برای استارت پیشرانه و شارژ باطری‌های لیتیوم یونی تشکیل شده است. این باطری‌ها از طریق احیای انرژی ترمز و پیشرانه بنزینی هم شارژ می‌شوند که امکان کار کردن خودرو روی حالت EV را برای مدت‌زمان طولانی‌تری فراهم می‌کند.

مجموع خروجی این سیستم 116 اسب بخار قدرت و 169 نیوتن متر گشتاور است که به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. به لطف این نیرو، مزدا 2 هیبریدی ظرف 9.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما چیزی که در مورد این خودرو بیشتر اهمیت دارد مصرف سوخت است که طبق معیارهای WLTP تنها بین 3.8 تا 4 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. بسته به رینگ‌های خودرو که 15 یا 16 اینچی باشند، تولید دی‌اکسید کربن آن‌هم بین 87 تا 93 گرم در هر کیلومتر اعلام شده است.

مزدا 2 هیبریدی در سه تیپ مختلف بنام‌های پیور، آجایل و سلکت به بازار اروپا عرضه می‌شود. این اولین محصول هیبریدی کامل در سبد محصولات اروپایی مزدا محسوب می‌شود که به مدل‌های متعدد هیبریدی خفیف و همین‌طور MX-30 تمام الکتریکی اضافه خواهد شد. این یاریس تغییر برند داده به مزدا کمک می‌کند تا میانگین آلایندگی محصولات خود در اروپا را کاهش دهد و با مقررات سختگیرانه این قاره مطابقت پیدا کند. این شرکت قصد دارد تا سال 2030 میانگین آلایندگی محصولات خود را 50 درصد کاهش دهد و تا سال 2050 تولید کربن را به صفر برساند.

اما این اولین باری نیست که مزدا و تویوتا محصولات تغییر برند داده یکدیگر را به بازار عرضه می‌کنند زیرا بین سال‌های 2016 تا 2020، تویوتا هم مزدا 2 سدان را با نام یاریس در بازار آمریکای شمالی عرضه می‌کرد. در همین حال، سوزوکی هم از همین استراتژی استفاده می‌کند و چند وقتی است مدل‌های سوایس و آکروس که به ترتیب نسخه‌های تغییر برند داده از تویوتا کرولا اسپرت تورر و رافور هستند را در اروپا به فروش می‌رساند. مزدا 2 هیبریدی هم از بهار سال آینده در کنار مزدا 2 اصلی در این قاره عرضه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا