مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

با بدترین خودروهای تاریخ آشنا شوید؛ از مازراتی تا بی‌ام‌و!

در طول تاریخ طولانی صنعت خودروسازی جهان، خودروهای ناموفق و شکست‌خورده زیادی وجود دارد که هرچند حتی شاید فروش خوبی هم داشته‌اند اما به دلایل مختلفی به خودروهای بدنامی در تاریخ تبدیل شده‌اند. البته خودروسازان تلاش می‌کنند این مدل‌های ناموفق را فراموش کنند اما نمی‌توان آن‌ها را از تاریخ پاک کرد. خب با این توضیح و بدون فوت وقت سراغ معرفی بدترین خودروهای تاریخ می‌رویم.

20-دوو نوبیرا سال 1999

دوو نوبیرا یک سدان کامپکت بود که تولید آن در سال 1997 آغاز شد. این خودرو برای مدت کوتاهی در بازار ایالات‌متحده هم عرضه شد که چندان موفق نبود. نوبیرا یکی از آخرین محصولات مستقل دوو بود که در ایالات‌متحده عرضه شد زیرا پس از ورشکستگی دوو، جنرال موتورز این شرکت را خریده و صرفاً خودروهای تولید خود را با برند دوو در کره جنوبی عرضه کرد. هیچ‌کس متوجه حضور نوبیرا در ایالات‌متحده نشد و این یک از دلایل حضور آن در این لیست است.

19-پونتیاک گرند پری GXP سال 2005

نسل هفتم پونتیاک گرند پری در سال 2004 به بازار آمد و این در حالی بود که گرند پری از نسل پنجم به بعد به خودرویی دیفرانسیل جلو تبدیل شده بود. در سال 2005 نسخه‌ای اسپرت و قدرتمندی از گرند پری با نام GXP معرفی شد. این مدل به یک موتور 5.3 لیتری V8 با 303 اسب بخار قدرت مجهز شده بود که این نیروی زیاد فقط به چرخ‌های جلو انتقال میافت و این ایده‌ای احمقانه بود. همچنین لاستیک‌های جلوی آن نیز پهن‌تر از عقب شده بود که این هم هرگز راه‌حل مناسبی نبود.

18-دوج چلنجر نسل دوم سال 1978

دوج چلنجر یکی از مشهورترین خودروهای عضلانی آمریکایی است که تولید آن در سال 1969 آغاز شد؛ اما نسل دوم چلنجر که در سال 1978 و پس از 4 سال غیبت معرفی شد به معنای واقعی کلمه یک فاجعه بود. نسل دوم دوج چلنجر در اصل همان نسخه کوپه میتسوبیشی گالانت بود که با نام افسانه‌ای چلنجر در ایالات‌متحده عرضه شد. نسخه پایه این خودرو مجهز به یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری با تنها 77 اسب بخار قدرت بود درحالی‌که موتور قوی‌تر 2.6 لیتری چهار سیلندر آن نیز فقط 105 اسب بخار قدرت داشت.

17-فورد فستیوا سال 1993

فورد اسپایر در اصل همان کیا پراید خودمان است. خودرویی که نسل نخست آن توسط مزدا طراحی و ساخته‌شده و با نام‌های مزدا 121، فورد فستیوا و کیا پراید در کشورهای مختلف جهان عرضه شد. نسل دوم این خودرو که در سال 1993 معرفی شد، به‌طور مشترک توسط فورد و کیا توسعه‌یافته و ساخته شد. این خودرو اساساً یک موتور 1.3 لیتری چهار سیلندر غیرقابل‌تحمل با قدرت 63 اسب بخار (همان موتور پرایدهای ایران) به همراه چهارچرخ متصل شده به یک سلول زندان بود.

16-جگوار X تایپ سال 2001

سدان لوکس کامپکت X تایپ در سال 2001 بر روی پلت‌فرم مشترکی با فورد موندئو و جهت رقابت با سدان‌های لوکس آلمانی همچون ب‌ام‌و سری 3 و مرسدس بنز C کلاس به بازار آمد؛ اما این خودرو با طراحی زشت و ابعادی کوچک و بدقواره، میراث جگوار را زیر پا گذاشته بود و توهینی به تمامی مالکان خودروهای جگوار محسوب می‌شد زیرا جگوار فقط یک فورد موندئو را گرفته و آن‌را با بدنه XJ پوشانده بود.

15-هیوندای اکسل 1985

اکسل به‌عنوان یک سدان ساب‌کامپکت در سال 1985 توسط هیوندای معرفی شد. این اولین خودروی دیفرانسیل جلوی ساخت هیوندای محسوب می‌شد. این خودرو با همکاری میتسوبیشی ساخته‌شده بود و با قیمت بسیار پایین 4995 دلار به فروش می‌رسید اما ارزش پرداخت همین مبلغ پایین را هم نداشت. اکسل در کشورمان هم عرضه شد.

14-مزدا روتاری پیکاپ 1974

مزدا از شرکت‌هایی است که تخصص و سابقه زیادی درزمینه موتورهای وانکل یا روتاری دارد. این شرکت در سال 1974 بر روی نسخه‌ای از نسل دوم وانت سری B خود موتور روتاری نصب‌کرده و آن‌را با نام مزدا روتاری پیکاپ به بازار عرضه کرد. این اولین و تنها وانت دنیا با موتور وانکل محسوب می‌شود؛ اما این موتورها برای استفاده در یک وانت مناسب نبودند و به همین دلیل روتاری پیکاپ نتوانست وانت خوبی باشد.

13-رنو دوفین سال 1957

رنو دوفین یک خودروی موتورعقب ارزان‌قیمت بود که در سال 1956 معرفی شد. این خودرو برای رقابت با فولکس‌واگن بیتل به بازار آمد و با برخورداری 32 اسب بخار قدرت سریع‌تر از بیتل به نظر می‌رسید؛ اما آزمون‌های نشریات مستقل در سال 1962 نشان داد که شتاب صفرتاصد دوفین 22.3 ثانیه است.

12-مازراتی بای‌توربو سال 1981

مازراتی بای‌توربو در سال 1981 برای رقابت با ب‌ام‌و سری 3 به بازار آمد. این خودرو مجهز به یک پیشرانه 2.5 لیتری V6 با دو توربوشارژر شده بود که تنها 185 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. مازراتی بای‌توربو خودرویی غیرقابل‌اعتماد بود.

11-رولزرویس کامارگ سال 1975

رولزرویس کامارگ یک کوپه لوکس بزرگ بود که طراحی آن توسط پینین‌فارینا انجام گرفته و در سال 1975 معرفی شد. کامارگ درواقع نسخه دودر مدل سیلور شادو بود؛ اما رولزرویس کامارگ خودرویی خسته‌کننده و ناموزون بود که بیشتر شبیه یک ولووی بزرگ به نظر می‌رسید.

10-دوج کالیبر SRT4 سال 2005

این خودرو یاد می‌دهد چگونه با یک ماشین بد، یک ماشین اسپرت بد بسازید! کالیبر SRT4 در اصل به‌عنوان جایگزین خودروی فوق‌العاده نئون SRT4 معرفی شد اما کالیبر برای این کار بیش‌ازاندازه بزرگ و خیلی زشت بود. عملکرد موتور توربوشارژ آن با 285 اسب بخار قدرت هم کاملاً نامطلوب بود.

9-سوزوکی سامورایی سال 1986

سوزوکی سامورایی یک 4×4 واقعی با توانایی آفرود بالا بود اما این خودرو خیلی کوچک بود. به همین دلیل برای استفاده در بزرگراه‌ها بسیار ناپایدار بود. کیفیت ساخت آن‌هم در حد یک پروژه درسی دبیرستانی بود. سوزوکی جیمنی که همچنان تا به امروز در حال تولید است درواقع نسل جدید همین سامورایی محسوب می‌شود.

8-کادیلاک کاترا سال 1997

کاترا مدلی از اوپل امگا بود که توسط کادیلاک از سال 1997 تا 2001 در ایالات‌متحده عرضه شد. کاترا در اصل ترکیبی بود از بدنه 1770 کیلوگرمی اوپل با موتور 200 اسب بخاری V6 ساخت انگلیس که نیروی آن توسط گیربکس 4 سرعته اتوماتیک فرانسوی انتقال میافت. در آن زمان سه کشور برای ساخت این خودروی چَرَند همکاری کرده و جنرال موتورز آن‌را به‌عنوان یک کادیلاک عرضه نمود.

7-آستون‌مارتین سیگنت سال 2011

آستون‌مارتین در سال 2011 یک تویوتا IQ را گرفته و با ایجاد تغییراتی قیمت آن‌را به 47 هزار دلار افزایش داده و خودرویی بنام سیگنت را معرفی نمود. سپس با استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپا نیز تطابق داده شد؛ اما سیگنت یک خیانت بزرگ به تاریخ و اصالت آستون‌مارتین بود.

6-فورد پینتو سال 1971

پینتو به‌عنوان یک خودروی ساب‌کامپکت ارزان‌قیمت با قیمت پایه 2 هزار دلار توسط فورد در سال 1971 معرفی شد؛ اما از مخزن سوخت این خودرو که در عقب نصب شده بود حفاظت کامل به عمل نیامده بود به همین دلیل در برخوردهایی از عقب به‌سرعت آتش می‌گرفت تا جایی که به آن لقب تله مرگ آتشین داده بودند و فورد برای میلیون‌ها دستگاه از آن فراخوان داد.

5-مرسدس بنز 300SD سال 1979

مرسدس بنز مرسدس بنز 300SD اولین سدان مجهز به پیشرانه دیزل توربوشارژر بود که این کاملاً قابل‌توجه است؛ اما موتور دیزل پنج سیلندر این خودرو تنها 110 اسب بخار قدرت داشت که باید جثه بزرگ S کلاس را حمل می‌کرد. به همین دلیل عملکرد آن بدبختی آور بود!

4-کادیلاک سیمارون سال 1984

سیمارون تلاشی شرم‌آور از سوی کادیلاک برای رقابت مستقیم با ب‌ام‌و بود. این خودرو در اصل یک نسخه بازنگری شده از سدان چهار سیلندر دیفرانسیل جلوی شورلت کاوالیر بود. سیمارون جراحتی بود که کادیلاک خودش به خودش وارد کرد و نزدیک بود کار این برند لوکس و باسابقه را تمام کند.

3-ب‌ام‌و ایستا سال 1955

این خودروی عجیب در اصل توسط شرکت ایتالیایی ISO طراحی شد و بعداً توسط ب‌ام‌و به تولید رسید. خودرویی مجهز به یک پیشرانه کوچک با فقط 12 اسب بخار قدرت. ایستا فقط یک در داشت که در قسمت جلوی خودرو قرار گرفته بود به همین دلیل وقتی از جلو نزدیک به دیوار پارک می‌شد، در ماشین باز نمی‌شد! بااین‌حال تولید ایستا به مدت 7 سال توسط ب‌ام‌و انجام گرفت.

2-فورد موستانگ نسل دوم سال 1974

نسل دوم موستانگ که در سال 1974 معرفی شد، خودروی فاجعه باری بود که دوستداران موستانگ را به وحشت انداخت. درحالی‌که موستانگ نسل اول با پیشرانه‌های قدرتمند V8 خیابان‌ها را به آتش می‌کشید، نسل دوم در ابتدا تنها با موتورهای چهار و شش سیلندر عرضه شد که مدل چهار سیلندر آن فقط 88 اسب بخار قدرت داشت. البته سال بعد به دلیل اعتراض طرفداران موستانگ، فورد یک موتور V8 را هم برای آن ارائه کرد. بااین‌حال به دلیل بحران سوخت دهه 70، موستانگ نسل دو بسیار محبوب شد و به فروش بالایی دست یافت.

1-پونتیاک آزتک سال 2001

و اما سرانجام رسیدیم به بدترین خودروی تاریخ. آزتک به‌واقع بدترین ماشین تمام دوران است زیرا این تنها خودروی لیست ما است که یک شرکت خودروسازی 84 سال را به نابودی کشاند. زشتی مطلق آزتک غیرقابل‌انکار است درحالی‌که سواری آن از ظاهرش هم بدتر است. آزتک به‌واقع تابوت پونتیاک بود.

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. مقاله مزخرفی بود. تمام خودروهاش از خودروهای داخلی بهترن

  2. خوب هرچی فکر میکنم از ماشینای تولید داخل که بهترن
    یه مقاله در باره فرو کردن خودرو های بی کیفیت به مردم رو بنویسید نه اینکه استوره هارو خراب کنید

  3. همه نظرات عزیزان روخوندم دیدم واقعیت نوشته این عزیزانه نه مطلب بالا

  4. ماشین ، به این خوشکلی
    همشون عالی و جالب تر از ماشینهای فعلی ما هستند
    مخصوصا BMV ایستا ۱۹۵۵ خیلی خوشم اومد
    عالی تر از ماشینهای ما بودند

  5. یک خودرو هایی هم هست که اصلا فکر نکنم خارجی ها بهش بگن خودرو
    اونم محصولات ایرانه که نزیر پراید و تیبا و ساینا و کوییک و سمند و رانا و دنا و آتاشغالایی مثل اینا
    این ماشینایی که شما گفتین خیلی هم خوبه

  6. اتفاقا مرسدس اس دی 300 ، رولزرویس کامارگ ، کادیلاک کاترا ، و فورد موستانگ نسل دوم جز موفق ترین خودروهای تاریخ بودند ، رولزرویس کامارگ که الان تو ایران هم ازش دو دستگاه یافت شده جز بهترین خودروهای سران و‌موفق دهه 80 در بازار ایالت متحده بود ، مرسدس اس دی 300 هم با موتور 3 لیتر و 110 اسب بخاری کم مصرف ترین سدان لوکس تولید شده تاریخ توسط مرسدس هست که در دهه 80 میلادی مرسدس با تولید این خودرو انقلابی در صنعت کم مصرفی خودرو ایجاد کرد .

  7. الان دوج کالیبر به این خوشگلی،، مشکلش چیه؟ خداییش من میخرم..نویسنده محترم فکر کنم در جریان نیستند ۲۸۵ اسب بخار یعنی چی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا