مکمل بنزین
گوناگوناخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاتحلیلیخبر

محصولی براساس رنو تندر پیکاپ، در مرکز تحقیق و توسعه سایپا دیده شد!

تندر پیکاپ که در اصل، وانتی بیش نیست؛ روزگاری حامل عنوان باکیفیت ترین وانت مونتاژی و البته کلمه (تولید) که میان مسئولان محبوب است، بود. در آن زمان، گروه صنعتی ایران خودرو ضمن عرضه وانت آریسان پرحاشیه و در عین حال شکننده، وانت باکیفیت خانواده پلت‌فرم سری 90 رنو را هم بفروش می‌رساند.

اما روزهای گذشته بود که احمد خانی نوذری به عنوان معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به همراه هیئتی از مراکز حیاتی گروه خودروسازی سایپا چون مرکز تحقیق و توسعه، خط تولید و… بازدید نمود.در همین رابطه، روابط عمومی سایپا در اقدامی، خلاصه بازدیدهای مسئول مذکور را طی کلیپی ویدئویی منتشر کرد.

اما در لا به لای ویدئو مذکور، خودرویی در سگمنت وانت نشان داده می‌شود که به احتمال زیاد درحال تست برروی دستگاه K&C می‌باشد. با مشاهده و تطابق برخی جزئیات، می‌توان فهمید که از قضاء محصولی براساس تندر پیکاپ، در مرکز تحقیق و توسعه سایپا قرار دارد.چندی پیش بود که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که این گروه برنامه دارد تا نسخه فیس لیفت و ایرانیزه تندر90 را تولید نمایند. هم‌چنین برخی شایعاتی هم مبنی بر تولید تندر90 با شرایط متفاوتی توسط گروه صنعتی ایران خودرو، منتشر شد.

همان‌طور که مستحضرید، تندر پیکاپ قبلا توسط ایران خودرو عرضه گردیده است؛ پس در همان ابتدا، نمی‌شود نتیجه گرفته که نسخه موجود در مرکز تحقیق و توسعه سایپا مخصوص سایپا بوده و مربوط به ایران خودرو نیست. زیرا در سال‌های گذشته، ایران خودرو در تست برخی إلمان‌ها از ظرفیت مرکز تحقیق و توسعه سایپا استفاده نموده است. نمونه بارز آن، خودرویی چون تارا با کد پروژه ای K132 بود.

پس احتمال اول این است که خودرو فوق مربوط به ایران خودرو بوده و این شرکت شاید برنامه داشته باشد که وانتی را برپایه X90 رنو_نیسان فیس لیفت کرده و موتوری متفاوت‌تر از K4M را برروی آن نصب کند.

احتمال دوم این است که شاید وانت مذکور، مربوط به شرکت سایپا بوده و این شرکت برنامه خواهد داشت که علاوه بر سدان اقتصادی، وانت اقتصادی رنو را هم با طراحی و موتور متفاوتی به مرحله تولید برساند.

باز تاکید می‌کنیم که این دو مورد احتمال بوده و رسمی نیستند؛ ولی باتوجه به رسیدن خودرویی به این سطح از تست ها، به احتمال بسیار زیاد وانت مذکور با یکی از دو شرکت گفته شده، وارد بازار خواهد شد.

این مورد را هم اضافه کنیم که وانت موجود در تصویر، با وانت جدید سایپا که برپایه پلت‌فرم X200 خواهد بود، متفاوت است.

در هرصورت، اگر شاهد تولید تندر پیکاپ ایرانیزه در آینده باشیم، این احتمال وجود خواهد داشت که موتوری براساس TU5 برروی آن نصب شود. ایران خودرو که چندین سال است تا این موتور را تولید و حتی به تازگی آن را ارتقاء داده است؛ در سایپا هم این شرکت برنامه دارد تا به همراه مگا موتور، پروژه ناقص موتوری که قرار بود تا در دوران برجام، برروی محصولات ارزان قیمت سیتروئن نصب شود را داخلی سازی و تکمیل کند. این موتور 16 سوپاپ، برپایه پیشرانه EC5 بوده و در مقایسه با پیشرانه M15-TC هشت سوپاپه شاهین و آریا، گشتاور کمتری تولید می‌کند. البته که طبیعتاً باتوجه به تنفس طبیعی بودنش، استهلاک کمتری هم خواهد داشت.

پس باید منتظر ماند و دید تا در نهایت مالک این پروژه کدام برند بوده و آیا این خودرو بالاخره تولید خواهد شد یا خیر؟!

پس با ما همراه باشید…

مشخصات رنو تندر پیکاپ

تندر پیکاپ از یک پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ، با حجمی برابر با 1.6 لیتر بهره می‌برد که البته این موتور توانایی تولید 105 اسب بخار، قدرت و 140 نیوتن متر، گشتاور را دارد. لازم به ذکر است که پیشرانه K4M تندر پیکاپ در ایران به یک گیربکس 5 سرعته دستی متصل بود.

در رابطه با عملکرد این مدل نیز می‌بایست گفت که تندر پیکاپ در زمانی برابر با 10.1 الی 10.6 ثانیه، به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کرده و حداکثر سرعت آن در حدود 170 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. همچنین این خودرو در هر صد کیلومتر مسیر شهری و پرترافیک، مصرف سوختی برابر با 9.1 لیتر و در هر صد کیلومتر مسیر خارج شهری، تندر پیکاپ مصرفی برابر با 6.1 لیتر بنزین را دارا خواهد بود که به صورت کلی، مصرف سوخت آن برابر با 7.6 لیتر بنزین اعلام شده است. لازم به ذکر است که ظرفیت بار این وانت، 800 کیلوگرم بوده و ظرفیت باک سوخت هم 50 لیتر اعلام شده است.

تندر پیکاپ دارای امکاناتی چون ترمزهای ABS و EBD، دو کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، ضبط با امکان پخش MP3 و USB، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی و …. است.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. خودشون رو هم بکشن نمیتونن موتوری مثل کی۴ ام رو تولید کنن

  2. اینو هم طراحی کردید با‌‌‌شه ولی یبینیم میخواید چه موتوری بزارید روی این؟ حتما موتور نیسان با کمی تغییرات؟
    عمرا بتونید موتوری مثل K4M تولید کنید

  3. سلام. صبح بخیر
    از این دوستان، بعید نیست! موتور تیبا روی بدنه تندرپیکاپ بذارن! باز EF7 موتور بدی نیست! خدا، عاقبت مارو بخیر کنه از دست این زحمتکشان نجومی بگیر!

  4. با این نرم افزارهای طراحی خودرو این عزیزان خودرو مونتاژ کن توانایی طراحی یه مدل آبرومند و بروز رو ندارن؟ چرا حتما باید محصولات مونتاژی براساس پلتفرم خودروهای فرانسوی باشه یعنی اختیارات برجامی این کشور حتی اجازه تولید و طراحی خودرو رو از ما گرفته

  5. اینا ساینا درازشون به رانا کوتاه نمیرسه
    چه به رسه ماشینی که که حتا معلوم نیست پیکان یا…
    واقعا شرکت سایپا باید خر مغزشو گاز گرفته باشه که فکر میکنه
    یه ماشینی که اسمشم مثل پیکانه پیکاپ جای L90 که مال رومانی
    میگیره ؟ اینا خرن یا گاو

  6. عمرا” این موتورهایی که دارید به قدرت و کیفیت تندر پیکاپ برسد

  7. این غالبتان چند منظوره است باتغیر غالب بدنه با موتور تیبا غالب مردم ساده لوح میکنید باچند برابر قیمت مثل شاهین خداروخوش نمیاد این راه راه درستی نیست دست بردارید دیگه مردم بیدار شدیم اینها تابوتهای تعجیل در مرگ هستند بی کیفیت سایپا اعتبار خودش رو بااین ماشینها آورد پایین ضرب المثل جوجه رو رنگ میکنید جای غورباغه میفروشید واقعیت برای شما خوب تو وضعیت نابسامانی کشور از آب گل آلود ماهی گرفتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا