مکمل بنزین
گوناگونخبر

سدان الکتریکی چینی ET5 NIO برای رقابت با تسلا معرفی شد

NIO یک خودروساز نوپای چینی است که در اواخر سال 2014 تأسیس شد اما به‌سرعت پیشرفت کرده است. این شرکت صرفاً به ساخت خودروهای الکتریکی لوکس می‌پردازد و حالا از جدیدترین محصول خود که یک سدان کامپکت بنام ET5 است پرده‌برداری کرده است. این خودرو به سدان بزرگ‌تر ET7 خواهد پیوست که اوایل امسال رونمایی شد. NIO با ET5 قصد رقابت با تسلا مدل 3 و همین‌طور دیگر سدان‌های الکتریکی هم‌اندازه مثل ب‌ام‌و i4 را دارد.

طراحی بیرونی NIO ET5

طراحی ET5 شباهت بسیار زیادی با ET7 دارد تا جایی که می‌توان آن‌را یک ET7 کوچک‌تر دانست. این سدان جدید خودرویی شیک و مدرن با خطوط بدنه ساده است که ضریب درگ 0.24 را فراهم کرده است. این خودرو 4,790 میلی‌متر طول، 1,960 میلی‌متر عرض و 1,499 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصله محوری آن 2,888 میلی‌متر است. این یعنی سدان جدید NIO کمی از تسلا مدل 3 با طول 4,694 میلی‌متر بزرگ‌تر است.

داخل NIO ET5

کابین ساده اما مدرن و سطح بالای ET5 از یک صفحه آمپر دیجیتالی 10.2 اینچی به همراه یک نمایشگر بزرگ تبلت مانند در میانه داشبورد بهره می‌برد. این خودرو همچنین از تکنولوژی واقعیت افزوده هم بهره می‌برد. NIO با شرکت‌های NREAL و Nolo همکاری کرده تا عینک‌های AR و VR را برای این خودرو توسعه دهد که اولی می‌تواند نمایشگری در اندازه 5 متر در 6 متر را نشان دهد و دومی نمای دوربینی 4K را فراهم می‌کند. نورپردازی داخلی 256 رنگ، سیستم صوتی فراگیر دالبی و سوئیچ هوشمند هم از دیگر ویژگی‌های این سدان جدید چینی هستند.

قوای محرکه NIO ET5

ET5 به دو موتور الکتریکی در جلو و عقب مجهز است که به ترتیب 150 و 210 کیلووات قدرت دارند و مجموعاً 360 کیلووات یا 483 اسب بخار قدرت و 700 NIO تن متر گشتاور را به چرخ‌ها تحویل می‌دهند. به گفته NIO، این خودرو ظرف 4.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به لطف کالیپرهای ترمز آلومینیومی چهار پیستونه که توسط خود NIO ساخته شده‌اند، از همان سرعت در 33.9 متر متوقف می‌شود. ET5 با باطری‌های استاندارد 75 کیلووات ساعتی، طبق چرخه آزمایش خودروهای سبک چین یا به‌طور مخفف CLTC، با هر بار شارژ کامل می‌تواند بیش از 550 کیلومتر را طی کند. با باطری‌های دوربرد 100 کیلوواتی این رقم به بیش از 700 کیلووات افزایش پیدا می‌کند و با باطری‌های فوق دوربرد 150 کیلوواتی هم به رقم چشمگیر بیش از 1000 کیلومتر می‌رسد.

تکنولوژی‌های NIO ET5

یکی از ویژگی‌های برجسته این خودرو برخورداری از سیستم رانندگی خودکار NIO است که به گفته این شرکت، به‌تدریج یک تجربه رانندگی خودکار ایمن و مطمئن را در شرایط رانندگی مختلفی مثل بزرگراه‌ها، مناطق شهری، پارکینگ‌ها و جایگاه‌های تعویض باطری برای ET5 فراهم خواهد کرد. مجموعه کامل سیستم‌های خودران NIO به‌تدریج پس از اعتبارسنجی ارائه خواهند شد و از طرق اشتراک ماهانه با هزینه 680 یوآن معادل 105 دلار در دسترس خریداران چینی قرار خواهد گرفت.

NIO ET5 در سپتامبر 2022 (شهریور 1401) با قیمت پایه 328 هزار یوآن معادل 51,500 دلار یا 258 هزار یوآن معادل 40,500 دلار با باطری‌های اجاره‌ای راهی نمایندگی‌های فروش در چین خواهد شد. این قیمت‌ها مشمول مشوق‌های دولتی هم خواهند شد. هرچند NIO حرفی از زمان عرضه این خودرو در بازارهای خارج از چین نزده اما گفته است که ET5 برای مطابقت با استانداردهای ایمنی پنج ستاره چین‌انکپ و یوروانکپ طراحی شده است. همچنین این شرکت چینی برنامه‌های زیادی برای عرضه سدان بزرگ‌تر ET7 در بازارهای خارج از چین مثل سودئ، نروژ، دانمارک و… دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا