مکمل بنزین
گوناگوناخبار روز خودروبرگزیده‌هاتحلیلیخودروی سبزخبر

تسلا مدل 3 در شرکت جتکو، یکی از زیرمجموعه‌های ایران خودرو دیده شد (تصویر)

سال‌های گذشته بود که شایعاتی مبنی‌بر حضور برخی محصولات تسلا در یکی از شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو به نام جتکو منتشر شد. شایعه ای که اگر صحت می‌داشت، خبر خوش‌حال کننده‌ای بود که ما را یاد دوران شهید تهرانی مقدم و مسئله ورود موشک‌ها به ایران می‌انداخت. در آن زمان، دو موشک از موشک هایی که وارد کشور شده بودند، پرتاب نشده و مجوز مهندسی معکوس را در جهت ارتقاء سطح علمی کشور دریافت کردند!

اما همان‌طور که اشاره شد، مدتی پیش بود که خبر ورود تعدادی از خودروهای تسلا در جهت مهندسی معکوس منتشر شد. گذشت و گذشت؛ تا مدتی کوتاه که علی اکبر رائفی پور در توئیتی از مهندسی معکوس یک دستگاه تسلا در ایران خبر داد!صبح امروز بود که اخباری مبنی بر بازدید معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از برخی مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه گروه صنعتی ایران خودرو هم‌چون شرکت جتکو منتشر شد.

اما در این حین که گزارشات مختلفی از این بازدید منتشر می‌شد، خبرنگار پایگاه خبری چرخان متوجه حضور خودرویی متفاوت نسبت به کل خودروهای موجود در بازار ایران در شرکت جتکو گردید!

خودرویی که پس از انواع تطابقات، معلوم شد که همان تسلا مدل 3 معروف بازارهای جهانیست…

صنعت خودرو ایران برای تولید نهایی محصول برقی، نیاز به آشنایی پارامترهای بسیاری از جمله باتری ها دارد. اما ورود و مهندسی معکوس تسلا مدل 3 در ایران، فقط به معنای آشنایی با سیستم باتری این خودرو نبوده و چه بسا شاید سامانه اتوپایلوت تسلا هم مورد بررسی کارشناس های ایرانی قرار بگیرد. براساس برخی اخبار، فعلا دو پروژه تارا و JX10 در راستای برقی سازی در شرکت جتکو پیگیری شده و احتمال دارد که پروژه JX10 به برخی سامانه های ایمنی هم مجهز شود.

JX10 یک سدان متوسطی بوده که احتمالا در ابتدا با نسخه تمام برقی به بازار معرفی خواهد شود. با توجه به برخی اخبار تایید نشده، محصول نهایی این پروژه می‌تواند با هربار شارژ کامل باتری ها، مسافتی در حدود ۳۰۰ کیلومتر را بپیماید.

لازم به ذکر است که شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو (جتکو) در شهریور ۱۳۹۷ با جذب نخبگانی از دانشگاه‌ها و موسسات علمی برتر کشور و با هدف ایجاد یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی جهت توسعه و رفع گلوگاه های صنعت خودرو کشور فعالیت خود را آغاز کرد. توسعه فناوری‌های مرتبط با خودرو از فرایند تا محصول با محوریت تولید و بومی‌سازی دانش و ایجاد شبکه ارتباطی پویا میان فضای صنعت و مجموعه‌های دانشی کشور این مجموعه را از سایر شرکت‌های هم رده متمایز می‌سازد. این مجموعه در فضایی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع شامل ۳ سوله کارگاهی و ۲ ساختمان اداری ایجاد گردیده است. سهام این شرکت متعلق به گروه صنعتی ایران‌خودرو است و از آبان‌ماه ۱۳۹۸ به عنوان یک شرکت دانش بنیان شناخته شده است.

اما جدا از مسائل مذکور، بهتر است تا نگاهی هم به خود تسلا مدل3 بیاندازیم…

مشخصات تسلا مدل 3

تسلا مدل3 که چندین سال است به عنوان سدانی هوشمند در جهان غوغا کرده است، در پایین‌ترین تیپ خود قادر است تا بیش از 354 کیلومتر را با یک بار شارژ کامل طی نماید. برخی نسخه های فول این این خودرو حتی می‌توانند تا 580 کیلومتر را با یک بار شارژ بپیمایند.

اما براساس اعلام تسلا، مدل3 باتوجه به دو موتور الکتریکی که دارد، قدرت های مختلفی را در انواع تیپ ها تولید می‌کند. مدل3 در محور عقب، براساس برخی تیپ ها، توانایی تولید 252 الی 283 اسب بخار، قدرت را داشته و هم‌چنین در محور جلو هم توانایی تولید 197 اسب بخار، قدرت را دارد. لازم به ذکر است که این خودرو با دو مدل FWD و AWD بفروش می‌رسد.

از امکانات مهم تسلا مدل3 می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سیستم هشدار و پیش بینی برخورد در اثر تغییر لاین
  • سیستم هشدار خروج از خط
  • سیستم پیش بینی تصادف از عقب
  • سیستم هشدار وجود اشیاء در نقاط کور
  • سیستم کمکی ماندن در بین خطوط
  • سیستم کمکی حرکت در ترافیک
  • کروز کنترل هوشمند تطبیقی
  • سیستم کمکی کروز هوشمند
  • سیستم نوربالا اتوماتیک
  • سیستم پیش بینی تصادف از جلو
  • ترمز اضطراری خودکار
  • تریم چرمی صندلی ها و غربلیک فرمان
  • صندلی های برقی جلو
  • سقف شیشه ای
  • آینه مرکزی دارای سیستم الکتروکرومیک
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • سامانه کنترل خودرو در سراشیبی
  • سامانه اتوپایلوت
  • و…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫25 دیدگاه ها

  1. معما چو حل گشت آسان شود!وقتی برادران نابغه امریکایی ما تسلا رو ساختن یعنی معما رو واسه دنیا حل کردن و مهندسی معکوس کردن محصولاتشون افتخاری نداره چون ققط یه رونویسی از فرمولیه که قبلا کشف شده!!

  2. بابا سرکار نزارید مردم را به خدا دغدغه ها گرانی زیاد داریم تسلا را بی خیال پراید را بچسب میلیاردی نشه دیگر پول ما به لاستیک پراید نمی رسه شما به فکر تسلا لا لا لا هستید ددددددد . جوک سال .نان نداریم میوه شده سالی یک بار .خوردن . وزیر صنعت خودرو سازان بخواهند تعویض می کنند .پس ما سر کاریم

  3. بابا سرکار نزارید مردم را به خدا دغدغه ها گرانی زیاد داریم تسلا را بی خیال پراید را بچسب میلیاردی نشه دیگر پول ما به لاستیک پراید نمی رسه شما به فکر تسلا لا لا لا هستید ددددددد . جوک سال .نان نداریم میوه شده سالی یک بار .خوردن .

  4. بابا سرکار نزارید مردم را به خدا دغدغه ها گرانی زیاد داریم تسلا را بی خیال پراید را بچسب میلیاردی نشه دیگر پول ما به لاستیک پراید نمی رسه شما به فکر تسلا لا لا لا هستید ددددددد . جوک سال .نان نداریم میوه شده سالی یک بار .خوردن .

  5. جوک سال تسلا بی خیال پراید را بچسب میلیاردی نشه دیگر پول لاستیک پراید نمی رسه شما به فکر تسلا هستید

  6. واقعا واسه بعضیا متاسفم ایران خودرو از پلتفرم پژو استفاده میکنه میگین این چه ماشینه ساختید حداقل از بنز و بی ام و کپی میکردید یارو اومده از تسلا مهندسی معکوس بگیره تسلا شما میدونید اگه این ماشینی که میسازن صادر بشه چقد ارز میاد تو کشور یارو داره از یه برند معروف و کیفیت بالا مهندسی معکوس میگیره عوض اینکه افتخار کنید به کشورتون اومدید انتقاد هم میکنید ماشاالله این چن سال انقد از پژو پراید و بدبختیو گرونی گفتید دیگه حتی پیشرفت کشور خودتونم انتقاد میکنید واقعا که

  7. خدا بگم چیکارت کنه وقتی پراید میگید چرا پراید حالا تسلا میگید بچسبید به پراید احمق جان اگه اینتو ماشینهای بیاد بازار پراید دیگه ارزش ندارد تو هم که پراید میخوای قیمتش میاد پایین

  8. همینم برای ما افتخاره از خانواده ی دنا و شاهین تارا اینها که اصلا قابل مقایسه نیست یکم انصاف داشته باشید ما همه ایرانیاییم

  9. چه فایده؟ بازم عده زیادی از هم وطنان نمیتونن بخرن و مجبورن بازم برن سراغ یه لگنی شبیه پراید.جوونی خیلی از جوونای ما تو حسرت ماشین خاکستر شد…

  10. این کامنتها بخش کوچکی از ۸۵/۰۰۰/۰۰۰ ایرانی هست، چه رویی دارین شما، دو روز دیگه هم جیمز وب رو معکوس کنیین،(مهندسی معکوس).

  11. اگه تسلا رو مهندسی معکوس کنن حس چینی بودن بهم دست میده. یعنی یه نفر فکر کرده ساخته ایده داده اونوقت ما و جینی ها میایم کپی میزنیم این کپی زدن سواد نمیخاد پررویی میخاد چون دزدیه

  12. داداش خودتون ناراحت نکنید ، اثرات همنشینی با چینی هاس دیگه کپی،کپی نا برابر با اصل

  13. چرا کپی چرا مهندسی معکوس
    شما نه موادشو دارید نه علمشو بیخود اون یدونه رم خراب میکنید این موشک نیست فقط توش باروت بریزیدو خلاص

    بابا نصف پولی که تو جاهای دیگه خرج میکنیدو تو ایران خرج کنید چارتا مهندس واقعی استخدام کنید ببینید خروجی کار چی از آب درمیاد

  14. فقط برای بعضی‌ها متأسفم بااین تفکر اشتباه…باید خیلی هم افتخارکنید که سردار حاجی زاده رفته ایران خودرو….شماکه میگید مهندسی معکوس یعنی کپی ودزدی برو خونه یه ماشین اسباب بازی روبازکن بعد دوباره سرهم بندیش کن !مطمئن باش نمی تونی….خیلی متأسفم برای شماها که به جای افتخار به ساخت موشک های سپاه جان بر کف ونابغه فقط دارین مسخره میکنید…….خدا اخر وعاقبت مون رو ختم به خیر کنه

  15. ما قطعا میتوانیم
    ما همون کسایی هستیم که دارای بیشترین پرفسور ها و پزشکان نخبه در جهانیم در زمینه چشم مغز و قلب ایران حرف اولو تو دنیا میزنه (طبق امار سازمان بهداشت جهانی)
    واسه ما ایرانی ها همه کار شدنیه…..
    فقط واسه اون دسته ادمای بی وجدان و بی غیرتی متاسفم که میگن ما نون واسه خوردن نداریم، اگه با اینا باشه ما، نباید خودرو داشته باشیم نباید تسلیحات نرم و افزاری و موشکی داشته باشیم نباید صنعت هسته ای و پزشکی و…… داشته باشیم چون نون نداریم بخوریم.
    یکی نیست بگه اگه اون کسایی که تو زمینه نون ما کار میکردن ادم درستی بودن قطعا امروز این مشکلو نداشتیم…. چرا همه چیو قاطی میکنی..؟
    بعضی ها هم که مشخصه کی هستند و تو هر زمینه ای اون تفکر عقب موندگی دارن و از تفکرات ملکه خانم پیروی میکنند.

  16. لعنت خدا تا ابد بر دروغگویان…
    لعنت خدا تا ابد بر فریبکاران…

  17. مهندسی معکوس و استفاده از ابتکارات دیگران بدون دریافت مجوز از صاحب اثر جرم محسوب می شود و می تواند در مجامع بین المللی موجب پیگرد و خسارت شدید به کشور شود . رسانه ای کردن این موضوع می تواند برای اثبات در دادگاه به کمک شاکی بیاید . ماجراهای زیادی از مهندسی معکوس و شکایت شرکت ها وجود دارد که می توان در اینترنت پیدا کرد و استفاده نمود .
    مهندسی معکوس یعنی استفاده از ابتکارات ثبت شده دیگران بدون کسب مجوز از صاحب اثر و یک جرم می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا