مکمل بنزین
گوناگونخبر

نسل جدید کوچک‌ترین محصول مزدا معرفی شد

ما هاچ‌بک مزدا 2 که زمانی در کشورمان هم عرضه می‌شد را به‌عنوان کوچک‌ترین محصول این شرکت ژاپنی می‌شناسیم. البته این خودرو در بازارهای جهانی هم کوچک‌ترین محصول مزدا محسوب می‌شود اما این شرکت در بازار داخلی ژاپنی خودرویی حتی کوچک‌تر از این را هم عرضه می‌کند. این خودرو کارول (Carol) نام دارد و حالا نسل جدید آن برای مدل 2022 معرفی شده است.

کارول در دسته کی کارها (Kei Car) قرار می‌گیرد. این‌ها خودروهای بسیار کوچک و شهری در ژاپن هستند که از لحاظ اندازه و پیشرانه طبق محدودیت‌های خاص دولتی ساخته می‌شوند.

مزدا کارول اما در اصل نسخه تغییر برند داده سوزوکی آلتو محسوب می‌شود و حالا نسل جدید آن‌هم کاملاً مشابه نسل جدید آلتو است. این یعنی زیر کاپوت کارول هم همان پیشرانه 658 سی‌سی سه سیلندر سوزوکی قرار گرفته که حالا در نسل جدید از تکنولوژی هیبریدی خفیف هم بهره‌مند شده است.

البته این خودرو در سه تیپ مختلف عرضه می‌شود که تیپ پایه فاقد این تکنولوژی هیبریدی است. این پیشرانه به‌تنهایی 49 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که در تیپ‌های هیبریدی یک استارت ژنراتور یکپارچه با 2.5 اسب بخار قدرت و یک پکیج باطری لیتیوم یونی هم به آن اضافه می‌شود.

برای انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو یک گیربکس CVT در نظر گرفته شده و عجیب اینکه برای آن سامانه چهارچرخ محرک هم قابل سفارش خواهد بود. کم‌مصرف‌ترین نسخه کارول در هر صد کیلومتر تنها 3.6 لیتر بنزینی مصرف می‌کند. همکاری سوزوکی و مزدا به دهه 80 میلادی بازمی‌گردد یعنی زمانی که مزدا دوباره وارد بخش کی کارها شد.

از آن زمان به بعد کارول همیشه با سوزوکی آلتو یکسان بوده است. حال نیز ازآنجایی‌که سوزوکی چند ماه پیش نسل جدید آلتو را معرفی کرد، مزدا هم دقیقاً همین کار را برای کارول انجام داده است.

در داخل کارول محفظه‌های زیادی برای اشیاء در جای‌جای کابین چهارنفره آن تعبیه شده است. تجهیزات ایمنی این مزدای کوچک هم شامل شش ایربگ به همراه چند سیستم کمک‌راننده ابتدایی مثل هشدار خروج از خط، نوربالای خودکار و ترمز خودکار دنده‌عقب می‌شود؛ اما عجیب اینکه کارول از نمایشگر 7 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آلتو برخوردار نیست و همه تیپ‌های آن با یک پانل پلاستیکی ارائه می‌شوند که جای نمایشگر بین دریچه‌های تهویه را پوشانده‌اند. بااین‌حال، تیپ‌های بالاتر از تجهیزاتی مثل چراغ‌های جلوی LED، رینگ‌های آلیاژی 14 اینچی و سیستم تهویه اتوماتیک بهره می‌برند.

مزدا کارول جدید از اواسط ژانویه 2022 در ژاپن عرضه خواهد شد. قیمت این خودرو در این کشور از 998,800 ین معادل 8,730 دلار شروع و نهایتاً به 1,303,500 ین معادل 11,400 دلار ختم می‌شود. این هاچ‌بک کوچک مثل دیگر کی کارها، به‌جز ژاپن در کشور دیگری عرضه نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا