مکمل بنزین
گوناگونخبر

نسخه قوی‌تری بی‌ام‌و iX M60 با 618 اسب بخار قدرت معرفی شد

سال گذشته ب‌ام‌و از کراس‌اوور iX به‌عنوان پرچم‌دار تکنولوژی خود پرده‌برداری کرد اما این خودرو یک نسخه اسپرت و قدرتمند که دست‌پرورده بخش M باشد نداشت. حال اما با معرفی مدل جدید iX M60 که با برخورداری از 610 اسب بخار قدرت، قوی‌ترین و سریع‌ترین نسخه iX محسوب می‌شود، این خلأ پُر شده است. iX M60 ممکن است اولین محصول الکتریکی ب‌ام‌و با نشان M نباشد زیرا این عنوان به سدان i4 M50 اختصاص دارد اما بااین‌حال، این اولین خودرویی است که بر اساس پلت‌فرم ماژولار جدید گروه ب‌ام‌و ساخته شده و از شاسی فضای آلومینیومی، ساختار کربنی و پانل‌های پلاستیکی تقویت‌شده با فیبر کربن بهره می‌برد.

تغییرات ظاهری

M60 در ظاهر با تغییراتی جزئی از نسخه‌های ضعیف‌تر متمایز شده است که شامل نشان M60 روی درب پشتی، رینگ‌های 21 اینچی آئرودینامیکی دورنگ (نمونه‌های 22 اینچی هم قابل سفارش هستند)، کالیپرهای ترمز آبی‌رنگ با نشان M و رنگ پکیج سفارشی برنز تیتانیومی بیرونی می‌شود.

قوای محرکه

مهم‌ترین ویژگی این نسخه اما قوای محرکه آن است که دو موتور الکتریکی خاص M تشکیل شده است. مجموع خروجی این موتورها در حالت رانندگی اسپرت حداکثر به 618 اسب بخار می‌رسد اما در حالت عادی خروجی آن‌ها 540 اسب بخار خواهد بود. بااین‌حال، این نسخه حتی در حالت عادی هم به میزان قابل‌توجهی از مدل دو موتور XDrive50 که با 503 اسب بخار قدرت قبلاً قوی‌ترین عضو خانواده iX محسوب می‌شد قوی‌تر است. همچنین مجموع گشتاور نسخه M60 هم 1015 نیوتن متر است که در هنگام فعال شدن لانچ کنترل به رقم چشمگیر 1100 نیوتن متر می‌رسد.

درنتیجه، این کراس‌اوور الکتریکی قدرتمند ظرف تنها 3.6 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که حداکثر سرعت آن به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. باطری‌های لیتیوم یونی این نسخه اما همان نمونه‌های 106.3 کیلووات ساعتی است که در نسخه‌های ضعیف‌تر هم ارائه می‌شود. این باطری‌ها که در مکان پایینی نصب شده‌اند، طبق برآوردهای اولیه با هر بار شارژ امکان پیمودن تا 450 کیلومتر را فراهم می‌کنند.

ویژگی‌های فنی

سیستم تعلیق iX M60 در جلو از نوع دو جناقی و در عقب پنج اتصالی است درحالی‌که به‌صورت استاندارد از تعلیق بادی تطبیقی با تنظیم الکترونیکی کمک‌فنرها و کنترل خودکار ارتفاع هم بهره می‌برد. این سیستم با سیستم فرمان فعال و ترمزهای اسپرت M ترکیب می‌شود تا پویایی رانندگی خودرو را بهبود بخشد. ب‌ام‌و این iX M60 را مجموع بهترین‌های سه جهان خود یعنی بخش i (الکتریکی)، بخش X (شاسی‌بلندها) و بخش M (اسپرت) می‌داند و به همین دلیل آن‌را به‌صورت استاندارد به ویژگی‌های متعددی مجهز کرده است.

ازجمله این ویژگی‌ها می‌توان به مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده، پکیج اسپرت، چراغ‌های جلوی لیزری، سقف پانورامیک، کابین حرفه‌ای ب‌ام‌و متشکل از پانل خمیده‌ای با نمایشگرهای 12.3 و 14.9 اینچی، دستیار صوتی، سیستم صوتی فراگیر B&W با 30 بلندگو، کنترل تهویه چهار منطقه‌ای، تودوزی چرمی سوراخ‌دار و تهویه فعال صندلی‌های جلو اشاره کرد. ix M60 قرار بود در نمایشگاه CES رونمایی شود اما ب‌ام‌و به خاطر بیماری کرونا از شرکت در این نمایشگاه خودداری کرد. قیمت این کراس‌اوور الکتریکی پرچم‌دار از 105,100 دلار آغاز می‌شود و از ژوئن 2022 در ایالات‌متحده عرضه خواهد شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تسلا داره رو باطری گرافنی کار می‌کنه که تا ۲ سال دیگه یا نهایت ۲۰۲۵ با قیمت پایین بده به بازار الآن هم می‌تونه بده بازار منتها قیمت تمام شده خیلی گرون میشه و مزیت رقابتی در بازار خودروهای الکترونیکی را از دست میده و میخواد تولید انبوه کنه فقط واسه خودش اونوقت خودروسازان دیگه باید برن در این بازار پر سود قاز بچرنونن به این دلیل که مالک تسلا در سال۲۰۲۱ نفر اول مجله ی معتبر فوربس شد ایران ماسک بزرگ که با یک خرید قیمت بیت کوین رو مییاره پایین و مثلاً دوج کوین رو میبره بالا چون هر بار مثلاً ۳ میلیارد دلار ارز دیجیتال میخره تسلا تو خودروهای تمام الکتریکی حرف اول و آخر رو میزنه متاسفانه مثلاً باطری گرافنی که بیاد به جای ۶ تا باطری ۱۰۷ آمپری که ۱۰۰ کیلو وزن داره ۱ باطری گرافنی با ۱۰ کیلو وزن دوبرابر ۶ تا باطری لیتیوم یونی اسب بخار و گشتاور تولید می‌کنه حتی سامسونگ و اپل و در رأس اونها شیاعومی خیلی دارن روی گرافن کار میکنند تا یک جور قیمت تموم شده واسه مشتری بیاد پایین اگه نه همین الآن هم می‌توانند گوشی خودرو و سایر چیزهای برقی با باطری گرافنی بسازند منتها خیلی گرون تموم میشه و استقبال بسیار پایین میاد ولی شک نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا