مکمل بنزین
گوناگونخبر

شاسی‌بلند الکتریکی مفهومی سونی معرفی شد

در ژانویه سال 2020 سونی در نمایشگاه CES از کانسپت Vision-S 01 پرده‌برداری کرد و هرچند توسعه این سدان الکتریکی از اواخر سال 2020 تاکنون در حال انجام است اما سونی تا همین چند ماه پیش در مورد ورود به دنیای خودروسازی کاملاً مطمئن نبود. حال اما این شرکت با کانسپت کاملاً جدید Vision-S 02 و یک خبر بزرگ به نمایشگاه CES سال 2022 بازگشته است. این خبر، تأسیس شرکت سونی موبیلیتی در بهار 2022 که رسماً ورود سونی به دنیای خودروسازی را نشان می‌دهد.

اگر کانسپت Vision-S 01 را رقیب آینده تسلا مدل S بدانیم، کانسپت جدید Vision-S 02 معادل تسلا مدل X است. این شاسی‌بلند الکتریکی 4,895 میلی‌متر طول دارد و فاصله محوری آن 3,030 میلی‌متر است که با برادر سدان خود یکسان است. بااین‌حال، شاسی‌بلند سونی با 1,930 میلی‌متر عرض و 1,650 میلی‌متر ارتفاع، از سدان این شرکت عریض‌تر و بلندتر بوده و فاصله آن از زمین هم 157 میلی‌متر بیشتر شده است. این کراس‌اوور جدید 2480 کیلوگرم وزن دارد که از سدان 2350 کیلوگرمی قبلی سنگین‌تر است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، این دو کانسپت سونی زیربنای یکسانی باهم دارند که شامل سیستم تعلیق دو جناقی در جلو و عقب با فنرهای بادی و قوای محرکه دو موتوره چهارچرخ محرک می‌شود. هرکدام از این موتورها 267 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. حداکثر سرعت شاسی‌بلند سونی 180 کیلومتر بر ساعت اعلام شده که به دلیل وزن بیشتر و آئرودینامیک ضعیف‌تر، به میزان قابل‌توجهی از حداکثر سرعت 240 کیلومتری مدل سدان کمتر است. سونی هنوز شتاب صفرتاصد این خودرو را اعلام نکرده اما قطعاً از شتاب 4.8 ثانیه‌ای برادر سدان کندتر خواهد بود.

طبیعتاً طراحی Vision-S 02 هم بسیار شبیه Vision-S 01 است و همان ویژگی‌های ظاهری در بدنه‌ای بلندتر جای داده شده‌اند. چراغ‌های بادامی‌شکل جلو توسط یک نوار LED به هم متصل شده‌اند، در سپر ورودی هوای لانه‌زنبوری بزرگی طراحی شده، پروفیل جانبی خودرو با طرح دورنگ و رینگ‌های 20 اینچی، طرح آئرودینامیکی دارد و در عقب هم یک چراغ LED سراسری باریک دیده می‌شود که در ارتفاع بالایی نصب شده است. شاید خط سقف این خودرو کمی عجیب به نظر برسد که دلیل آن وجود هفت صندلی در داخل کابین است که باید فضای کافی برای حمل حداکثر هفت سرنشین را داشته باشد.

داشبورد و تکنولوژی‌های پیشرفته آن‌هم با سدان Vision-S 01 مشترک است. در اینجا سه نمایشگر بزرگ تعبیه شده که دو نمایشگر کوچک رد طرفین برای آینه‌های جانبی دیجیتالی و یک نمایشگر لمسی دیگر در کنسول مرکزی برای عملکردهای خودرو هم آن‌ها را همراهی می‌کنند. دو نمایشگر لمسی روی پشتی صندلی‌های جلو و یک نمایشگر کوچک‌تر جلوی صندلی‌های عقب برای کنترل سیستم تهویه نیز تعداد کل نمایشگرهای کابین سونی Vision-S 02 را به 9 عدد رسانده است.

این شاسی‌بلند با برخورداری از تجهیزات و ویژگی‌های الکترونیکی مختلف سونی مثل سرویس ویدئویی Bravia Core، اینترنت 5G و امکان انجام بازی‌های پلی‌استیشن، سرگرمی‌های داخل خودرو را به سطح جدیدی ارتقاء داده است. همچنین بلندگوهای این خودرو که روی صندلی‌ها نصب شده‌اند هم از قابلیت 360 Reality Audio سونی برخوردار هستند.

سونی روی سیستم‌های ایمنی هم تأکید زیادی دارد و به همین دلیل هردو خودروی خود را به مجموعه‌ای از سنسورها مثل لیدار مجهز کرده است. این شرکت در حال حاضر در حال آزمایش سیستم‌های کمک‌راننده خود در اروپا برای ارائه تکنولوژی خودران سطح دو در جاده‌های عمومی است درحالی‌که وعده ارائه تکنولوژی خودران سطح چهار را هم داده است. تأسیس شرکت جدید سونی موبیلیتی در بهار امسال می‌تواند به معنای تولید این خودروها باشد اما بااین‌حال هنوز برای صحبت در مورد زمان عرضه آن‌ها به بازار خیلی زود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا