مکمل بنزین
گوناگونخبر

شاسی‌بلندهای شرکت ویتنامی وین فست در نمایشگاه CES آمریکا معرفی شدند

وین‌فست (VinFast) یک شرکت نوپای ویتنامی است که در سال 2017 تأسیس شد. این اولین خودروساز ویتنامی است که قصد حضور در بازارهای جهانی را دارد. وین‌فست اولین محصولات خود بنام‌های LUX A2.0 و LUX SA2.0 را در نمایشگاه خودروی پاریس 2018 رونمایی کرد. هردوی این خودروها بر اساس نسل قبلی محصولات ب‌ام‌و ساخته شده بودند اما تغییرات و پیشرفت‌های فراوانی مثل بازطراحی شاسی را تجربه کردند. سدان LUX A2.0 بر اساس نسل قبلی ب‌ام‌و سری 5 و شاسی‌بلند LUX SA2.0 بر اساس نسل قبلی ب‌ام‌و X5 ساخته شده بود.

وین‌فست اما به‌سرعت به پیشرفت خود ادامه داد و اوایل سال 2021 کراس‌اوورهای تمام الکتریکی جدیدی بنام VF8 و VF9 را معرفی کرد. برخلاف دو محصول قبلی، این خودروها کاملاً توسط خود وین‌فست توسعه پیدا کرده‌اند و از پلت‌فرم ب‌ام‌و استفاده نمی‌کنند. حال نیز این شرکت نوپای ویتنامی در نمایشگاه CES آمریکا 2022 سه کراس‌اوور الکتریکی دیگر بنام‌های VF5، VF6 و VF7 را معرفی کرده است تا خانواده محصولات الکتریکی خود را به پنج خودرو افزایش دهد. این پنج کراس‌اوور که توسط پینین‌فارینا و تورینو دیزاین طراحی شده‌اند، تمامی کلاس‌های بازار یعنی از کوچک تا فول سایز را پوشش خواهند داد.

وین‌فست قصد دارد به‌زودی وارد بازار ایالات‌متحده شود و به همین دلیل، یک کارخانه بزرگی تولیدی در این کشور خواهد ساخت که تولید خودرو در آمریکا را در سال 2024 آغاز خواهد کرد. عرضه مدل‌های VF8 و VF9 به بازار برای سه‌ماهه چهارم امسال برنامه‌ریزی شده درحالی‌که مدل‌های VF5، VF6 و VF7 در سال 2023 به بازار خواهند آمد. البته متأسفانه وین‌فست هنوز اطلاعاتی در مورد مشخصات فنی این کراس‌اوورهای جدید منتشر نکرده اما لااقل می‌توانیم به‌خوبی نمای بیرونی آن‌ها را مشاهده کنیم.

همه این خودروها از چراغ‌های جلوی بالی شکل وین‌فست و دیگر عناصری که ارتباط خانوادگی آن‌ها را نشان می‌دهد بهره می‌برند. در بخش اتصال هم این کراس‌اوورها از تکنولوژی‌هایی در سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خود برخوردار هستند که امکان پخش ویدئو، بازی کردن، خرید آنلاین و کنترل دستگاه‌های هوشمند در خانه را فراهم می‌کند. فعلاً از داخل سه مدل جدید VF5، VF6 و VF7 تصویری منتشر نشده اما قبلاً کابین مدل‌های VF8 و VF9 را دیده‌ایم که نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی عظیم 15.4 اینچی یکی از ویژگی‌های مهم آن است.

نسخه پایه این خودروها که اکو نام دارد، با تکنولوژی خودران سطح دو ارائه می‌شوند که با همکاری ZF توسعه پیدا کرده است درحالی‌که نسخه‌های پریمیوم به سیستم‌های خودران سطح سه و چهار مجهز می‌شوند. سیستم‌های کمک‌راننده این خودروها هم شامل دستیار ترافیک، دستیار بزرگراه، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، دستیار تغییر خط خودکار و سیستم پارک کاملاً خودکار با قابلیت احضار و پارک از راه دور می‌شود.

وین‌فست همچنین برای این خودروها یک برنامه اجاره باطری را هم با دو طرح مختلف ارائه کرده است. در طرح «منعطف» خریداران می‌توانند ماهانه 500 کیلومتر را با هزینه مشخصی طی کند و باید برای پیمایشی بیش از این هزینه اضافی پرداخت کنند درحالی‌که در طرح «ثابت» میزان پیمایش محدودیتی ندارد. به گفته این شرکت ویتنامی، در هردو طرح هزینه رانندگی با این خودروها تقریباً برابر با هزینه بنزین در بازارهای مختلف خواهد بود و این شرکت تمام هزینه‌های باطری‌ها مثل تعویض رایگان پس از کاهش ظرفیت شارژ به زیر 70 درصد را پوشش می‌دهد.

قیمت مدل VF8 در تیپ پایه اکو از 41 هزار دلار و در تیپ پلاس از 48 هزار دلار آغاز می‌شود درحالی‌که این اعداد برای مدل VF9 در تیپ‌های اکو و پلاس به ترتیب از 56 و 61 هزار دلار آغاز خواهند شد. وین‌فست برای این خودروها گارانتی 10 ساله یا 200 هزار کیلومتری را ارائه می‌کند و قبلاً پذیرش رزروهای خرید آن‌را با پرداخت 200 دلار آغاز کرده است. رزروهایی که زودتر یعنی بین ژانویه تا آوریل امسال ثبت شوند، مشمول تخفیف 3 هزار یا 5 هزار دلاری به ترتیب برای مدل‌های VF8 و VF9 خواهند شد. علاوه بر این، کسانی که زودتر این خودروها را رزرو کنند، از یک تور تفریحی رایگان در ویتنام و همین‌طور اشتراک رایگان برای سرویس‌های هوشمند خودروی خود بهره‌مند خواهند شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا