مکمل بنزین
گوناگونخبر

جیلی با برند زیکر اولین خودروی خودران سطح 4 دنیا را عرضه می‌کند

در اوایل سال 2021 جیلی خبر از تأسیس برند جدیدی بنام زیکر (Zeekr) داد. این برند که برای عرضه خودروهای الکتریکی لوکس جیلی در نظر گرفته شده است، چندی بعد اولین محصول خود را بنام 001 رونمایی کرد.

این یک شوتینگ بریک بزرگ و لوکس است که در قوی‌ترین نسخه خود 536 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور دارد. زیکر در ابتدا روی بازار داخلی چین تمرکز کرده اما وعده داده است که به‌زودی وارد بازارهای جهانی هم خواهد شد.

حال این برند نوپا خبر داده است که تا سال 2024 اولین خودروی خودران سطح چهار دنیا را به بازار عرضه خواهد کرد. برای دستیابی به این هدف بلندپروازانه، زیکر با شرکت اسرائیلی موبیل‌آی (Mobileye) همکاری می‌کند تا تکنولوژی خودران سطح چهار را در اختیار عموم مردم قرار دهد. موبیل‌آی در زمینه توسعه سیستم‌های خودران و کمک‌راننده فعالیت می‌کند و در سال 2017 توسط شرکت اینتل خریداری شد. این خودروی جدید زیکر روی پلت‌فرم SEA جیلی ساخته می‌شود و به شش تراشه EyeQ 5 مجهز خواهد بود. این یک خودروی الکتریکی کاملاً جدید خواهد بود که قرار است در سال 2024 در چین رونمایی شود. به گفته زیکر، انتظار می‌رود این خودرو درنهایت در بازارهای جهانی هم عرضه شود.

طبق تعریف سیستم‌های خودران، سیستم‌های سطح چهار زمانی که همه شرایط فراهم شده باشند، امکان رانندگی کاملاً خودکار را در شرایط محدودی فراهم می‌کنند. این یعنی خودروهای خودران سطح چهار به فرمان یا پدال نیازی ندارند اما این قطعات در محصول آینده زیکر وجود خواهند داشت زیرا این خودرویی کاملاً خودران نخواهد بود و در مناطق یا شرایط خاصی هنوز هم باید راننده کنترل خودرو را در دست بگیرد.

زیکر تحویل اولین خودرو خود یعنی 001 را در اکتبر 2021 آغاز کرده و برنامه‌های زیادی برای گسترش سریع سبد محصولات خود دارد. بخشی از این برنامه‌ها، معرفی سالانه حداقل دو محصول جدید تا آینده نزدیک خواهد بود.

آیا با برگشت برجام، می‌توان بازهم شاهد حضور جیلی و محصولات باکیفیتش در ایران بود؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا