مکمل بنزین
گوناگونخبر

مشارکت جیلی با Waymo برای ساختن مینی‌ون روبو‌تاکسی

زیکر، به‌عنوان یک برند تمام الکتریکی زیر‌مجموعه شرکت جیلی، ناوگانی از روبو‌تاکسی‌های برقی خودران را برای Waymo، که قبلا به‌عنوان پروژه خودران گوگل شناخته می‌شد، تولید خواهد کرد. این خودروها در مرکز زیکر در سوئد طراحی و تولید خواهند شد و سپس با فناوری خودران Waymo ادغام خواهند شد. قبل از این‌هم Waymo  با دیگر خودروسازان، از جمله ولوو همکاری کرده بود. قطعا همکاری با شرکتی چون Waymo بسیار مهم و تاریخ ساز خواهد بود.

در تصاویر مفهومی منتشر شده توسط Waymo، این اولین مینی‌ون مستطیل شکل برقی خودران است. شکل صندلی‌ها با قابلیت تنظیم برای پنج مسافر و درب‌های کشویی در هر طرف بدون ستون B، در‌عین این‌که فضای مناسبی برای سر و گردن مسافران فراهم می‌کند سوار و پیاده شدن را هم آسان‌تر کرده است.

علاوه‌بر‌این، بر‌خلاف خودروهای معمولی، فضای داخلی، فاقد فرمان و پدال است. این طراحی، شبیه به طراحی روبو‌تاکسی Zoox است. (Zoox یک استارت‌آپ خودروی خود‌مختار است که متعلق به آمازون و مستقر در ایالات متحده است)

مسافران، در هر صندلی به یک صفحه نمایش و شارژر دسترسی دارند و در جلوی خودرو و در وسط کنسول، یک صفحه نمایش به‌عنوان پنل ابزار، قرار دارد.

زیکر به‌عنوان یک برند خودروی برقی زیر‌مجموعه هولدینگ ژجیانگ‌جیلی در اوایل سال۲۰۲۱  تاسیس شد. ژجیانگ‌جیلی مالک Proton، Polestar ،Volvo ، Lotus و همچنین Lynk&co می‌باشد. اولین خودروی زیکر، تحت‌عنوان زیکر۰۰۱ در آپریل ۲۰۲۱ عرضه شد.

اگرچه زیکر یک برند کاملا جدید است اما Waymo  این شرکت را به‌عنوان سازنده ناوگان روبوتاکسی خود انتخاب کرده است. از مشارکت شرکتی چون Waymo با زیکر، مشخص می‌شود که خودروسازان چینی، گام‌های مهمی برای جهانی شدن برداشته‌اند و جهت شناخته شدن به‌عنوان یک بازیگر مهم در عرصه توسعه وسایل نقلیه خودران، به فعالیت‌های خود، سرعت بخشیده‌اند.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا