مکمل بنزین
گوناگوناخبار روز خودروتازه‌هاخبر

موتور 240 نیوتن‌متری ایران خودرو در راه است؛ زمان خداحافظی با EF7 فرارسیده است؟!

مدیر طرح خانواده موتور سه سیلندر گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه داخلی سازی طراحی و تولید موتور سه استوانه با تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه، صرفه جویی چند ده میلیون یورویی و استقلال در مالکیت محصول را محقق خواهد کرد، افزود: در توسعه این سری از موتورها، بهترین و به روزترین موتورها و فن‌آوری‌ها مورد ارزیابی و مطالعه قرار گرفته است.

پیمان شرقی به عنوان مدیر طرح خانواده موتور سه سیلندر ایران خودرو با بیان اینکه در اردیبهشت امسال نمونه اولیه موتور ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی ساخته شده و در حال حاضر نسخه موتور ۱.۳ لیتری توربوشارژ در حال گذراندن مراحل آزمون احتراقی است، در خصوص مشخصات فنی این موتورها گفت: نسخه ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی دارای توان ۸۶ اسب بخار، قدرت و گشتاور ۱۲۲ نیوتن متری است.

موتور دوم با حجم ۱.۳ لیتری توربوشارژ می‌تواند تا ۱۲۰ اسب بخار، قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر، گشتاور را تولید کند؛ اما موتور سوم که مجهز به پرخوران و سامانه پاشش سوخت مستقیم (GDI) است، میتواند تا توانی معادل با ۱۴۸ اسب بخار، قدرت و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را تولید کند که در میان رقبا قابل تحسین است.
وی ادامه داد: آخرین موتور نمونه آزمایشگاهی این طرح، تا اواخر سال جاری رونمایی می‌شود. این نسخه قدرتمندترین عضو این خانواده است. شرقی از آماده کردن مرحله صنعتی‌سازی موتور سه سیلندر یک لیتری خبر داد و گفت: این موتور قابلیت استفاده در خودروهای دو رگه (هیبریدی) را دارد.
وی اضافه کرد: نقشه راه قوای محرکه ایران خودرو شامل ساخت چهارموتور از یک خانواده با توان‌ها و گشتاورهای مختلف است. این خانواده موتور، قابلیت فروش و یا صادرات به دیگر تولیدکنندگان را نیز داراست که نقطه قوتی برای خودروسازی کشور به شمار می رود.
وی در خصوص مصرف سوخت این موتورها نیز گفت: این سه موتور بر روی کفی های در دست توسعه ایران‌خودرو به طور میانگین قابلیت مصرف سوختی حدود ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را در چرخه ترکیبی خواهند داشت و تا اواخر سال ۱۴۰۱ آمادگی نصب روی محصولات جدید ایران‌‌خودرو را بر اساس برنامه سبد محصولات دارد.
شرقی، مشترک بودن اجزای خانواده موتور سه استوانه را یکی از مزایای آن برشمرد و گفت: در نتیجه این اشتراک فنی و شمارگان بالای تولید، هزینه های تولید کاهش خواهد یافت. وی گفت: در نقشه راه ترسیم شده، یکی از اهداف برای این طرح میزان تولید و شمارگان این موتور است که باید در بازه زمانی شش ساله به دو میلیون و ۷۸۰ هزار دستگاه برسد؛ در سال اول ۵۰ هزار دستگاه، سال دوم ۱۵۰ هزار دستگاه و از سال ۱۴۰۴ به صورت جهش یافته ۸۰۰ هزار دستگاه از این خانواده موتور تولید خواهد شد؛ هدف نهایی ایران خودرو جایگزینی سهم زیادی از موتورهای محصولات با پیشرانه سه استوانه است.
وی تصریح کرد: این موتورها به جز کاهش مصرف سوخت و سطح آلایندگی، سطح اشتغال بالایی را هم به همراه داشته است و ۳۴ شرکت سازنده قطعات به صورت مستقیم در کنار گروه صنعتی ایران‌خودرو در این طرح نقش اساسی دارند.
وی کیفیت قطعات را یکی از دغدغه های اصلی تولید موتورهای خانواده سه استوانه خواند و گفت: کنترل و نظارت دقیقی در فرآیند تولید این موتور اعمال می شود.
شرقی موتورهای سه استوانه را برگ برنده ایران خودرو دانست و گفت: طول عمر بدون تعمیر اساسی این موتور بالای ۲۴۰ هزار کیلومتر پیمایش در نظر گرفته شده است، طبق این هدف، موتورها تا قبل از این میزان کارکرد نباید به هیچ گونه تعمیر اساسی نیاز داشته باشند. از این رو یکی از نکاتی که در طراحی این موتورها مورد توجه قرار گرفته است، عدم استفاده از تسمه زمان‌بندی (تایم) و جایگزین شدن آن با زنجیر نسل جدید معروف به زنجیر کم‌صدا است که کمک شایانی در بالا رفتن عمر کارکرد مفید موتور می‌کند.
شرقی با اشاره به طراحی و آزمون قطعات خاص در موتورهای سه استوانه ایران خودرو هم‌چون متعادل کننده ها و پودمان روغن گفت: تعادل مکانیزم لنگ موتورهای سه استوانه به دلیل فرد بودن تعداد استوانه ها نیازمند طراحی متعادل کننده بسیار دقیقی در میل لنگ است که با همت و همکاری قطعه سازان داخلی انجام  شده و در بخش پودمان روغن نیز قطعات بسیار با کیفیتی با کارآیی بالا طراحی شده است.

 

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫50 دیدگاه ها

  1. نمیدونم چرا دوستان نمیفهمن موتور پرخوران بخاطر کیفیت هوا و سوختمون در کنار ارتفاع از سطح دریا و همچنین عدم رعایت پروتکل هوا_ آب در توربوهای موجود در ایران باعث استهلاک شدید میشه و گزینه مناسبی برای توسعه نیست؟!

  2. دقیقا . کلا کشور ما که دو سوم سرزمینی اون همواره گرفتا انواع طوفان ها است و از طرفی اکتان بنزین ما حداکثر به زحمت به85 می رسد و برای توربو حداقل باید 95 باشد چرا خودرو سازان داخلی دارن برنامه ریزی می کنن که ده سال بعد بگن اشتباه کردیم سیستم پرخوران یا همون پاشش مستقیم با بنزین اکتان 85 حداکثر عمرش با ارفاق به پنج سال نمی رسه. همین الان ما که در جنوب داریم زندگی می کنیم و همش باد گرد خاک است با دنا توربو همش مشکل داریم ..متاسفانه داریم الگو می گیریم از ماشین های چینی. کدوم ماشین با کیفیت ژاپنی یا کره ای توربو است ؟؟!!!

  3. حتما.ef7طراحی آلمان هست الان ماشینهای بالای ۹۰ همگی درست کار نمی کنند.توربو هاتون خیلی خوب کار کردن فقط مونده بود این.

  4. تا کی باید ملت تاوان پس بدن چه افتخاری صنایع خودرو سازی کامل مونتاژ کاریه چرا باید ایرانی ماشین راپنج برابر قیمت بخره هیچ جای دنیا این ظلم را به ملت نمی کنند

  5. موتور ای اف سون یکی از بهترین موتور های پایه گاز سوز و سرحال هست چطور حاضرن اینو از رده خارج کنن، همه کشورا دارن میرن به سمت ماشینای کم مصرف و کم آلودگی ولی ایران اومده ماشینای دوگانه سوز کارخانه رو از رده خارج کردن فقط بنزینی تولید میکنن واقعا چی با خودشون فکر کردن، اصلا فکر کردن؟

  6. باسلام و احترام چرا مردم راخر فرض میکنند همه دنیا به دنبال خودروهای برقی هستند تازه اینها موتور کپی شده خارجی را به نام خودشان به عنوان شاهکار ایران خودرو اعلام میکنند ماشین‌هایشان را سه برابر قیمت خارج به مردم میفروشند حال یادشان افتاده بنزین در خارج ۲۰ هزار تومان ما باید بنزین را گران بکنیم خواهش هر دو طرف قضیه را ببینید ما حاضریم همه قیمتها مثل خارج باشه

  7. عجیبه. در شرایطی که بر اثر عدم رقابت مردم مجبورند هر ماشینی ولو با موتور پیکان را از طریق قرعه کشی بخرند چه دلیلی وجود دارد که ایران خودرو بابت موتور جدید هزینه کند؟

  8. والا اگه موتور پیکان باشه عالیه ولی فکر نکنم این الواطا بتونن از این کارا بکنن

  9. خاک عالم بر سرتون فکر میکنین خیلی زرنگ تشریف دارین،ولی متاسفانه باید بگم خیلی خر تشریف دارین
    دنیا رو به ساخت خودروهای برقی در حرکته تازه شماها یادتون افتاده که خودروی بنزینی بسازین البته اون هم کپی از خودروهای چینی بی کیفیت البته حق هم دارین چون مافیای بنزین دست خودتونه،سود هنگفتی تو جیبتون میره،
    مردم مظلوم میدونن که‌ چه خیانت ها و جنایت هایی داره تو این مملکت داره رخ می‌ده،به امید روزی که…………

  10. عجب !!! یک فتوشاپ ناشیاناه برای فریب دولتیها و نمایندگان تا بتوانند بودجه میلیاردی انهم به دلار یا یورو هاپولی کنند. دقت کنید به ول بودن تسمه موتور! خر خودتی لگن ساز مافیایی.

  11. موتور احتراق داخلی در دنیا داره حذف میشه دوران موتور های الکتریکی شروع شده

  12. سلام . الان اومدند این موتور رو ۳ سیلندر کردند تقریبا صدی ۵/۵ میسوزونه .قدرت موتور سونی ۸۶ اسبی این موتور در حد ورزن خودرو رنو پی کی و mvm کوچک اینا رو جواب بده _ ۱۴۸ اسب هم میتونه برابری کنه با توجه به اینکه مصرف سوخت پایینی داره و قائل تبدیل به خوردو هیبریدی هست که انشالله اینطور باشه،،،، حد اقل توی ترافیک‌های و سرعت‌های پایین آدم حرصش در نمیاد چرا داره وقت و انرژی و آلودگی و هزارتا چیز دیگر را به هدر میده .هیبریدی چیزی خوبیه …….. استفاده از تسمه تایم هم چیز اشتباهی بوده از اولش هم نمی‌بایست تسمه تایم میزاشتند رو خودرو موتور خیلی‌ها روی تسمه تایم آسیب دیده و نیاز به تعویض باز کردن موتور داره ،بهترین چیز همان زنجیر تایمی هست که سابقا در موتور پیکان استفاده می‌شد سر و صداش زیاد مطرح نیست

  13. سلام.به نظرم ژیان قدیمی را بیارن واین موتور روش نصب کنن جواب بده وخیلی خوب میشه

  14. ادم افسوس می خوره وقتی این طرحهارا از خودرو سازها می بیند اونم زمانی که دنیا رو به ساخت موتور هایه برقی داره می ره . انشاالله هرچه زود تر انقلاب خودرو سازی ایران با حذف معافیایه خودرو سازی در ایران به وقوع به پیوندد.

  15. سلام .چرا موتور شش سیلندر پایه گاز سوز و یا چهار سیلندر گازوئیل سوز یورو پنج و یورو شش آلمان کپی کنید .

  16. سلام .چرا موتور شش سیلندر پایه گاز سوز و یا چهار سیلندر گازوئیل سوز یورو پنج و یورو شش آلمان کپی کنید .

  17. آشغال چینی میارن منتاژ میگن خودمون ساختیم ، نسل ماشین فسیلی داره از بین میره

  18. خدا به داد این مردم برسه . بااین مو تور درست کردن تان

  19. بابا بجای بریز بپاش ها برید ی کارخونه کامل بخرید بقیه بپولتون هم خرج نکنید

  20. EF7بهترین موتور ایرانی که داره ساخته میشه . میخواید از رده خارج کنید؟ خنده داره .

    میخواید موتور از رده خارج کنین ؟
    موتور xu7که همون موتور سال هست که رو 405و پارس معمولی عست رو خارج کنید ک مال 30سال پیشه این موتور و قدیمیه .
    نه. EF7که کلا 8ساله اومده و قدرت بالایی داره و بروز هست .

  21. دوست عزیز بخور بخور توی این طراحی‌ها هستش ! چرا باید نون خودشونو آجر کنند !!؟؟
    با نصف پول طراحی سمند می‌تونستد کل کارخونه دوو رو بخرند ولی اینکارو نکردن، چرا ؟ چون دو برابر بیشتر به جیب زدن ؛

  22. آره رفتید با پولی که میشد یه کارخونه مثله دوو رو خرید رفتید سمند آشغال رو طراحی کردید یا صندوق عقب ۲۰۶ رو طراحی کردید و بخور بخور راه انداختید

  23. تکنولوژی سه استوانه اولا از طریق وزارت دفاع از کلیه دانش های مجود دنیا طراحی شده تازه 37 قطعه ساز بزرگ با این طرح هما کاری خواهد نمود تا با نمو نه وزارت دفاع هما هنگی حاصل شود پس از تست از هزاز دستگاه اولیه اجازه تولید انبوه انجام خواهد شد اولا مصرف بنزین نصف میشود دوما خرابی موتور زیر240000کیلومتر اصلا بعید خواهد بود ثانیا مسئله دیاگ زدن منتفی وبا تکنولوژی بالا در هر 8 ال10 سال یکبار کل موطور با تنظیمات وانطباق با اصول اولیه قابل استفاده خواهد بود مخالفان این طرح وارد کنندگان قطعه از چین که منافعشان به خطر خواهد افتاد وکلیه میکانی های بیخ دیواری باید تعطیل شوند زیرا فقط تعمیر ونگهداری خودرو در کار خاانه سازنده با دستگاهای پیشرفته امکان پذیر خواهد بود .خواهش میکنم افراد یکه دانش فنی ندارند دخالت عجولانه نداشته باشند .چون این موتور از تکنولوزی بسیار پیچیده برخودار میباشد در دنیا جز دو یا سه کشور جرعت چنین ریسکی رانداشته اند.

  24. تکنولوژی سه استوانه اولا از طریق وزارت دفاع از کلیه دانش های موجود دنیا طراحی شده تازه 37 قطعه ساز بزرگ با این طرح هم کاری خواهند نمود تا با نمونه وزارت دفاع هما هنگی حاصل شود پس از تست از هزاز دستگاه اولیه اجازه تولید انبوه انجام خواهد شد اولا مصرف بنزین نصف میشود دوما خرابی موتور زیر240000کیلومتر اصلا بعید خواهد بود ثانیا مسئله دیاگ زدن منتفی وبا تکنولوژی بالا در هر 8 ال10 سال یکبار کل موتور با تنظیمات وانطباق با اصول اولیه قابل استفاده خواهد بود مخالفان این طرح وارد کنندگان قطعه از چین که منافعشان به خطر خواهد افتاد وکلیه میکانی های بیخ دیواری باید تعطیل شوند زیرا فقط تعمیر ونگهداری خودرو در کار خانه سازنده با دستگاهای پیشرفته امکان پذیر خواهد بود .خواهش میکنم افراد یکه دانش فنی ندارند دخالت عجولانه نداشته باشند .چون این موتور از تکنولوزی بسیار پیچیده برخودار میباشد در دنیا جز دو یا سه کشور جرعت چنین ریسکی رانداشته اند.

  25. آزموده را آزمودن خطاست . این دقل بازان که فقط فکر سر کیسه کردن ملت و دولت هستند چه با تولیدات کنونی و چه تولیدات آینده شان قابل اعتماد نیستند .کافیه فقط در حالیکه در جاده پا رو روی گاز فشار میدهید به این موضوع فکر کنید که خدای نکرده اگر اتفاقی افتاد ،آیا ایربکها عمل میکنه؟همین برای بهم ریختن روانتون بسه
    خانه از پای بست ویران است . خواجه در بند نقش ایوان است

  26. درایران مدیریت دلسوز و اقتصادی سر کار نداریم هرچی هست سیاسی و دلالی است .عمده مدیران دلال خوب هستند.با هر روشی هست.پست گرفتند.ونگران نباشیدبه سرانجام نمی‌رسد. چون مدیر عوض شده کار تعطیله فقط مقداری پول از جیب مردم به قول معروف هاپولی میشه

  27. لطفاعجله نکنیدبنظراگه گفتهاشون باعملشون یکی در بیاد خوبه،اماخداوکیلی این موتورجدیدتوایران جدیده ،قیمت ماشینوبیاریدپایین،حالاکه میگیدبه صرفه هست هزینهااومده پایین،پس قیمتم بایستی پایین باشد

  28. لطفاعجله نکنیدبنظراگه گفتهاشون باعملشون یکی در بیاد خوبه،اماخداوکیلی این موتورجدیدتوایران جدیده ،قیمت ماشینوبیاریدپایین،حالاکه میگیدبه صرفه هست هزینهااومده پایین،پس قیمتم بایستی پایین باشد

  29. خدمت تمام آقایان بی اطلاع کم سواد عرض کنم که تمام خودرو سازهای مطرح حداقل یکی دو مدل برقی تو سبد محصولاتشان. دارن.بقیه محصولاتشون دارای موتور احتراقی هستش.خیلی از مردم تو کل دنیا هنوز هم انتخاب اولشون موتورهای احتراقی هستش.

  30. خدا لعنتتون کنه.کل دنیا ماشین برقی سوار میشن اینا تازه بنزینی ساختن.تا وقتی که واردات ازاد نیشه وضع از این بدتر هم میشه …
    قیمت میره بالاتر کیفیت میاد پایین تر …چون ملت مجبورن بخرن گزینه دیگه ندارن

  31. همه انتقاد می کنید و میگید بده وهمه الحمدالله کارشناس خوب نخرید تا کارخانه بفهمن که چیزی را تولید کردن ملت نمی خاد فقط دروغ میگیم و بس

  32. درحالی که تمام کارخانه های تولید کننده اتومبیل به سمت خودروهای الکتریکی ونسل جدید خودروهای بدون آلایندگی میروند انگارشاهکار کردند واقعا جای بسی تأسف دارد باید ما مانند صنایع 100سال پیش عمل کنیم باید به مانند صنایع موشکی عمل نمود چون دوران موتورهای احتراقی به سرامده

  33. همه از کیفیت خودروهای داخلی ایراد میگیرید و میگید قیمتش هم سه برابر قیمت واقعیش هست ،بعد موقع ثبت نام خودرو همه ثبت نام میکنند ،اگر راست میگید هیچکی ثبت نام نکند،کاری کنید تا قیمتهای کارخانه به یک سوم فعلی برسه،و مثل سایر شرکتها در تلویزیون، ایران خودرو و سایپا هم کارشون برسه که حتی بیاد تلویزیون تبلیغ کنه که ملت بیان بخرید ،هنوز قرعه کشی بزارن بین خریداران جایزه بده

  34. همه از کیفیت خودروهای داخلی ایراد میگیرید و میگید قیمتش هم سه برابر قیمت واقعیش هست ،بعد موقع ثبت نام خودرو همه ثبت نام میکنند ،اگر راست میگید هیچکی ثبت نام نکند،کاری کنید تا قیمتهای کارخانه به یک سوم فعلی برسه،و مثل سایر شرکتها در تلویزیون، ایران خودرو و سایپا هم کارشون برسه که حتی بیاد تلویزیون تبلیغ کنه که ملت بیان بخرید ،هنوز قرعه کشی بزارن بین خریداران جایزه بده

  35. با توجه به سابقه خودروسازان داخلی،چرا دروغ بگم؟چشم آب نمیخوره.اگه درست بشه هم قیمت اونقدر بالا میره در حد بنز و آئودی و بی ام و که توان خرید رسما از قشر متوسط سلب خواهد شد

  36. اینها….به فکر سود نیسند؛بلکه به سودهای چند صد درصدی فکر میکند.

  37. موتور EF7 یه چیز دیگه است هم بنزینی هم توربو شارژ هم پایه گازسوز همشون عالین

  38. درکدوم یک از کشورهای صاحب سبک و برندهای مطرح در تولید خودرو، ماشین گازسوز وجود داره؟
    بخاطر اینکه دوزار پول بنزین ندین همش دوگانه سوز، آشغال سوز. درحالی که داری بایه بمب درحال انفجار حرکت می کنی. یبار پیاده شو برو پشت همین ماشین های دوگانه که دوست داری، چندبار نفس بکش ببین چه حالی بهت دست میده. بنز با اون عظمت ماشین بنزین و گازوئیل سوز داره. بی ام و، تویوتا، پژو… هیچ کدوم همچین ماشين هایی تولید نمی کنن. دوگانه سوز هم یه مصیبت بود که یه ابله درست کرد و چقدر ها کشته و زخمی شدند بخاطر اینکه اصلا از پایه غلطه. شما میتونی یه موتور رو با هر نوع انرژی به حرکت در بیاری، اما باید توجه داشت که استاندارد جهانی چیه. بجای گاز بهتره کیفیت بنزین و گازوئیل رو بالا ببرن و مثل خیلی از کشورها بااین دوسوخت ماشین تولید کنن

  39. هزار وسیصد سی سی؟ مگه میخوان موتور پراید تولید کنن؟ نهایت بتونن این مصیبت جدید رو روی رانا، آشغال پرافتخار بذارن و به خورد ملت بدن. من نمیدونم چرا یه موتور بالای دولیتر نمیتونن تولید کنن. الان شرکت های بزرگ سر یک دهم ثانیه رقابت دارن، بعد ما حداکثر زورمون موتور یک و هفت دهمه. فرض کنید این موتور بره روی سورن پلاس، خدایی چندسال میتونه دوام بیاره. یه موتور دو لیتر، دو ونیم لیتری تنفس طبیعی بر مبنای تکنولوژی روز باکمک ژاپن و شرکت هایی مثل تويوتا تولید کنید تا اونوقت ملت بهش افتخار کنن. موتور پرخوران و توربو مختص اروپا و آلمانی هاست که همین ای اف سون روهم طراحی کردن برای اینکه از حجم کم بیشترین هورس پاور رو تولید کنند که بی ام و استاد این کاره، اما بدرد ایران و آب و هوای گرم و خشک اینجا و کیفیت پایین بنزین اینجا نمیخوره. اما متاسفانه براشون مهم نیست. یه توربو میذارن رو دناپلاس و صد وپنجاه میلیون میکشن رو قیمت. درحالی که اگه عرضه تولید یه موتور دولیتری برای اینجور سدان هارو حدارن، حداقل همون ای اف سون معمولی رو میذاشتن و ملت رو گرفتار توربو نمی کردن. اونم تو ترافیک های تهران و شهرهای بزرگ

  40. بابا یکی جلوی اینارو بگیره و الا تا فردا موتور هواپیما درست میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا