مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاتحلیلیخبر

آریزو 5 برقی فیس لیفت در کارخانه مدیران خودرو دیده شد؛ (تصاویر)

مدیران خودرو را می‌توان پرخبرترین شرکت خودرویی در سال 1400 دانست. از معرفی برخی محصولات جدید گرفته تا برند فونیکس که این اواخر هم قیمت عجیب و غریب خودرو تیگو8 پرو، سر و صداهای فراوانی کرد!

اما در جدیدترین اخبار و یافته ها، می‌توان فهمید که این شرکت، احتمالا خودرو برقی خود را هم آماده ورود به بازار ایران می‌کند. چندی پیش بود که تعدادی از مخاطبان پایگاه خبری چرخان، تصاویری از دو دستگاه آریزو5 برقی فیس لیفت را به این رسانه ارسال نموده بودند که باتوجه به برخی مسائل، در همان زمان به این خبر نپرداختیم.

اما به تازگی، سایت چرخان ویدئویی از مراسم نمادین افتتاح خط تولید تیگو8 پرو را منتشر نمود. اما در میان تیگو8 های پرو تولید شده، خودرویی قرمز رنگ، جلب توجه کرده و فهمیدیم که همان آریزو5 های برقی مذکور هستند. پس بر آن شدیم تا نگاهی به این خودرو بیاندازیم.

البته ذکر این نکته ها هم مهم است که چند سالیست تا مدیران ارشد خودروسازهای داخلی‌مان، سعی بر آن نمودند تا خودرویی برقی را بالاخره روانه بازار کنند؛ اما تاکنون هیچ کدام به مرحله صنعتی و تجاری سازی نرسیده و می‌توان گفت که اصطلاحاً در نطفه خفه شدند. از تیبا برقی بگیر که طبق اعلام برخی سامانه های گمرکی، قیمت بسیار بالایی داشته و اصلا قابل گفتن نیست؛ تا رانا برقی و دناپلاس پلاگین هایبرید!

این اواخر هم گروه صنعتی ایران خودرو به همراه شرکت دانش بنیان زیرمجموعه اش، یعنی جتکو سعی کردند تا نسخه برقی خودرو تارا را به یک مرحله قابل قبولی برسانند؛ این‌طور که اعلام شده، قرار است که تا پایان سال، این خودرو به مرحله صنعتی سازی برسد؛ پس می‌توان احتمال داد که حداقل در سال 1401 هم شاهد عرضه خودرو برقی ایرانی نخواهیم بود. (لازم به ذکر است که محصول یوز شرکت پاراکس، در تولید آزمایشی به سر میبرد و هنوز تا تولید انبوه، فاصله بسیاری دارد. البته که پلیس راهور، اعتقادی به خودرو بودن آن نداشته و مسئولان آن، این محصول را موتوری چهارچرخ می‌دانند)

علاوه بر خودروسازان داخلی‌مان، برخی مونتاژکاران هم در این چند سال، سعی نمودند که خودرویی را به مرحله تولید انبوه برسانند. اما به علت مهیا نبودن زیرساخت های کشوری برای پشتیبانی از خودروهای برقی، عملا به نتیجه ای مطلوب نرسیده است. یکی از آنها، همین مدیران خودرو بود که سال 1396 شمسی برای اولین بار از آریزو5 برقی خود رونمایی نمود. دیارخودرو، پاکرو و این اواخر هم شرکت کارمانیا با محصول ناایمن برقی اش!

اما اکنون می‌توان دید که شرکت مدیران خودرو، پس از سالها باز تصمیم گرفته تا آریزو5 برقی را در ایران معرفی کند؛ البته با فیس لیفتی کم! ذکر این موضوع هم لازم است که باتوجه به تصاویر ارسالی، دو دستگاه آریزو5 برقی به صورت خودرویی کامل وارد کشور نشده و در کشورمان مونتاژ شده اند!

معرفی آریزو5 برقی

همان‌طور که در بندهای فوق گفته شد، اکثر ما ایرانیان آریزو5 برقی را برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تهران 1396 مشاهده نمودیم. خودرویی که در همان زمان هم اصلا انتظاری برای ورودش به بازار نداشتیم. اما اکنون و برای بار دوم با این تفاوت که این‌بار آریزو5 برقی به صورت مونتاژی کارهایش انجام شده، میتوان امید داشت که بالاخره پای خودروهای تمام برقی به صورت تجاری به ایران باز می‌شود.

و اما مشخصات فنی

آریزو5 برقی مجهز به یک پیشرانه الکتریکست که توانایی تولید 90 کیلووات (حدود 121 اسب بخار، قدرت) و 250 نیوتن متر، گشتاور را دارد. این خودرو می‌تواند تا با یکبار شارژ، مسافتی در حدود 401 کیلومتر را طی کرده و در مدت 9 ساعت هم با برق معمولی، باتری هایش شارژ شوند.

براساس اطلاعات بدست آمده، آریزو5 برقی با ظاهر دوم خود وارد خطوط مونتاژی مدیران خودرو شده است. با این تفاوت که در قسمت اینتریر و داخل کابین، داشبورد همان طرح قدیمی خود را داشته و تنها تغییرات اندکی نسبت به قبل اتفاق افتاده است. (البته منظور از نسخه قبل، نسخه توربو جدی نیست)

در داشبورد نسخه مذکور، شاهد افزایش ابعاد مانیتور و مولتی مدیا هستیم؛ همچنین قسمت کلاستر خودرو به صورت دیجیتالی در آمده و اهرم گیربکس هم به صورت ماوسی (موسی) تغییر شکل داده است. ترمز پارک برقی و اتوهولد از تغییرات دیگرست.

پس میتوان نتیجه گرفت که بطور کلی، آپشن های این نسخه نسبت به نسخه قدیمی بنزینی، تفاوت فاحشی نداشته و صرفا به موارد فوق، محدود می‌شود. اما از امکانات رفاهی و ایمنی آریزو5 برقی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای پیشرانه
  • ترمز پارک برقی همراه با اتوهولد
  • کلاستر و پشت آمپر دیجیتالی
  • آینه ها به صورت تاشو برقی همراه با تنظیم برقی زوایای داخلی
  • 6 ایربگ ایمنی
  • مانتیور بزرگتر همراه با دوربین دید عقب
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • تریم چرمی صندلی ها و غربلیک فرمان
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • چراغ های روز
  • دنده ماوسی
  • سانروف
  • و…

 

حال باید منتظر ماند و دید تا بالاخره شرکت مدیران خودرو چه روندی را برای معرفی و احتمالا عرضه این خودرو در کشور طی خواهد کرد. آیا آریزو5 برقی بالاخره وارد بازار می‌شود یا هم‌چنان برای شو و نمایش قدرت این شرکت خواهد بود؟! ذکر این نکته هم واجب است که خودروهای برقی چندان قیمت ارزان و مناسبی هم ندارند تا باتوجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشورمان، منتظر عرضه آنها باشیم!

آریزو 5 برقی

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. عالیه اگه 200 ملیون باشه میشه کاریش کرد وگرنه 90 درصد مردم ایران نمیتونن بخرند

  2. فعلا تحریم تا ارزان شدن خودرو و برابر شدن آن با قیمت جهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا