مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

با سریع‌ترین خودروهای چهار سیلندر بازار در سال 2022 آشنا شوید

این روزها خودروسازان به خاطر کاهش مصرف سوخت محصولات خود و همین‌طور مطابقت با قوانین سخت‌گیرانه آلایندگی، پیشرانه‌های خود را کوچک‌تر و کم‌حجم‌تر کرده‌اند. به همین دلیل، امروزه پیشرانه‌های چهار سیلندر به لطف توربوشارژر و بهسازی‌هایی در دیگر قسمت‌ها مثل بلوک موتور و واحد کنترل الکترونیکی، قدرت‌های چشمگیری تولید می‌کنند. درنتیجه، در حال حاضر سریع‌ترین پیشرانه‌های چهار سیلندر تاریخ خودروسازی را با مشخصاتی می‌بینیم که می‌توانند سوپراسپرت‌های چند سال پیش را شرمنده کنند. خودروهایی که در ادامه خواهید دید، سریع‌ترین خودروهای چهار سیلندر بازار در سال 2022 هستند.

1-مرسدس CLA45 AMG

شتاب صفرتاصد: 3.7 ثانیه

مرسدس بنز قوی‌ترین پیشرانه چهار سیلندر تولیدی حال حاضر دنیا را تولید می‌کند. این پیشرانه که در سینه مدل‌های A45 و CLA45 قرار می‌گیرد، 421 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه همچنین در کنار یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه با تعویض دنده‌های سریع و همین‌طور لانچ کنترل قرار گرفته تا شتاب صفرتاصد بسیار سریعی را فراهم کند. مرسدس شتاب CLA45 را 4 ثانیه اعلام کرده اما در آزمایش‌های مستقل عدد 3.7 ثانیه هم ثبت شده که برای یک خودروی تولیدی که فقط چهار سیلندر زیر کاپوت خود دارد فوق‌العاده است.

2-فولکس‌واگن گلف R

شتاب صفرتاصد: 3.9 ثانیه

هرچند گلف GTI برای استفاده‌های روزانه خودروی بهتری محسوب می‌شود اما گلف R بسیار خیره‌کننده است. پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ این خودرو 320 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه و سامانه چهارچرخ محرکی که نسل جدید از نو تنظیم شده به هردو محور منتقل می‌شود. به گفته فولکس‌واگن، این خودرو ظرف 4.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما گلف R در آزمایش‌های مستقل توانسته شتاب 3.9 ثانیه‌ای را هم به ثبت برساند.

3-پورشه 718 S

شتاب صفرتاصد: 4.0 ثانیه

حتی نسخه‌های پایه پورشه کیمن و باکستر هم شتابی زیر 5 ثانیه دارند ولی در نسخه قوی‌تر S با گیربکس دوکلاچه و سفارش پکیج Sport Chrono می‌توان این زمان را حدود 0.5 ثانیه کاهش داد. با این پکیج، یک خودروی چهار سیلندر موتور وسط خواهید داشت که ظرف 4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در جاده‌های پرپیچ‌وخم چابکی باورنکردنی از خود نشان می‌دهد. البته این پکیج اصلاً ارزان به دست نمی‌آید زیرا قیمت کیمن S از 72,500 دلار آغاز می‌شود و گیربکس دوکلاچه 3,210 دلار و پکیج مذکور 2,610 دلار به آن اضافه می‌کند.

4-آئودی S3

شتاب صفرتاصد: 4.5 ثانیه

پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ S3 قدرتی برابر با 310 اسب بخار و گشتاوری معادل 400 نیوتن متر دارد که این نیرو از طریق سامانه چهارچرخ محرک آئودی بنام کواترو به چرخ‌ها انتقال پیدا می‌کند. این شرکت شتاب صفرتاصد S3 را رسماً 4.5 ثانیه اعلام کرده است اما ازآنجایی‌که آلمانی‌ها معمولاً در اعلام اعداد شتاب محافظه‌کارانه عمل می‌کنند، به‌احتمال‌زیاد در شرایط مناسب می‌توان چند صدم ثانیه کمتر از این عدد را ثبت کرد. گیربکس دوکلاچه S3 نیز هنگام تعویض دنده بسیار سریع عمل می‌کند.

5-کادیلاک CT4-V

شتاب صفرتاصد: 4.5 ثانیه

شاید با وجود کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ با 472 اسب بخار قدرت، نسخه پایه این خودرو خیلی هیجان‌انگیز به نظر نرسد اما این خودرو یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های چهار سیلندر بازار را زیر کاپوت خود دارد. این یک پیشرانه 2.7 لیتری توربو است که از شورلت سیلورادو گرفته شده و در اینجا 330 اسب بخار قدرت و 515 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و CT4-V را ظرف 4.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند که برای یک سدان کامپکت محرک عقب عدد قابل‌توجهی است.

6-ب‌ام‌و M235i گرن کوپه

شتاب صفرتاصد: 4.7 ثانیه

سری 2 گرن کوپه برای طرفداران ب‌ام‌و خودروی چندان هیجان‌انگیزی نیست اما زیر کاپوت آن قدرت زیادی پنهان شده است تا جایی که مدل M235i با پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربو در شتاب صفرتاصد از M3 افسانه‌ای نسل E46 سریع‌تر است. این موتور چهار سیلندر 306 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و تقریباً به نرمی و پاسخگویی موتور شش سیلندر خطی M3 مذکور است. بااین‌حال، M235i پویایی متناسب با این قدرت را ندارد و برای برخورداری از این ویژگی باید سراغ سری 2 کوپه در مدل M240i رفت که همچنان محرک عقب است.

7-تویوتا سوپرا 2.0

شتاب صفرتاصد: 4.7 ثانیه

تویوتا سوپرا 2 لیتری را نباید دست‌کم گرفت زیرا این خودرویی قدرتمند با قیمت عالی است که دماغه سبک‌تری هم دارد. به گفته تویوتا، پیشرانه این خودرو که 260 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد، آن را ظرف 5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند اما این پیشرانه ساخت ب‌ام‌و است و بنابراین همان بحث اعداد محافظه‌کارانه در اینجا هم وجود دارد. این سوپرای چهار سیلندر در آزمایش مستقل به عدد جادویی 4.7 ثانیه دست پیدا کرده است.

8-هیوندای ولوستر N

شتاب صفرتاصد: 4.8 ثانیه

ولوستر N هم در سینه خود یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربو دارد که 275 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما برخلاف سریع‌ترین خودروهای این لیست، تمام نیروی موتور در اینجا فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. هرچند هیوندای شتاب صفرتاصد ولوستر N را بیش از 5 ثانیه اعلام کرده اما در آزمایش‌های مستقل عدد 4.8 ثانیه ثبت شده که این کوپه کره‌ای را به سریع‌ترین خودروی چهار سیلندر محرک جلوی حال حاضر دنیا تبدیل می‌کند.

9-هیوندای الانترا N

شتاب صفرتاصد: 5.0 ثانیه

الانترا N هم از همان پیشرانه 2 لیتری 275 اسب بخاری ولوستر N استفاده می‌کند. برای انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو یک گیربکس دستی هم قابل سفارش است اما برای دستیابی به سریع‌ترین شتاب ممکن به گیربکس دوکلاچه عالی و لانچ کنترل نیاز است. به گفته هیوندای، با وجود این گیربکس، الانترا N ظرف 5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که این یعنی شتاب این سدان اسپرت با خودروی آخر لیست برابر خواهد بود.

10-فورد موستانگ اکوبوست

شتاب صفرتاصد: 5.0 ثانیه

در اینجا واقعیت جالبی وجود دارد. موستانگ چهار سیلندر کنونی از مدل V8 نسل قبلی سریع‌تر است. پیشرانه 2.3 لیتری توربوشارژ این خودرو که از هاچ‌بک فوکوس RS قبلی گرفته شده است، در نسخه پایه 310 اسب بخار قدرت و با سفارش پکیج پرفورمنس 330 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. فورد شتاب صفرتاصد نسخه پرفورمنس را رسماً اعلام نکرده ولی آزمایش‌های مستقل عدد 5 ثانیه را ثبت کرده‌اند که چند دهم ثانیه از نسخه پایه سریع‌تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا