مکمل بنزین
گوناگونخبر

بی‌وای‌دی وارن‌بافت در مقابل تسلای ایلان‌ماسک

ایلان‌ماسک در 2004 بزرگ‌ترین سهامدار و رییس تسلا شد. بعداً و در سال 2008 وارن‌بافت، 232 میلیون دلار، از سهام بی‌وای‌دی را خرید تا مالک تقریبی 10 در‌صد از این شرکت چینی تولید‌کننده باتری‌های لیتیوم‌یونی و خودروهای الکتریکی باشد. با این شرایط، وارن‌بافت و ایلان‌ماسک‌، مدت زیادی است که در فضای محصولات برقی، در حالت رقابت با یکدیگر هستند.

تسلا و بی‌وای‌دی، غول‌های برقی هستند که در عین رقابت با یکدیگر به‌سرعت در‌حال برنامه‌ریزی برای توسعه بیشتر و سریع‌تر هستند. تسلا بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودروهای الکتریکی در جهان است که در سه‌ماهه چهارم 2021 موفق به تحویل 308600 دستگاه خودروی الکتریکی شده بود که این‌مقدار از تولیدات 241300 دستگاهی سه‌ماهه سوم و 201250 دستگاهی سه‌ماهه دوم و 184800 دستگاهی سه‌ماهه اول، بیشتر بود.

در‌مقابل، بی‌وای‌دی هم موفق شد در ماه دسامبر، تعداد 93945 دستگاه خودرو با انرژی‌های جدید بفروشد که 218 در‌صد، نسبت به سال قبلش، رشد داشته است. همه این‌ها در‌حالی اتفاق می‌افتد که هم تسلا و هم بی‌وای‌‌‌‌‌‌‌‌دی در سال 2021 و مانند همه خودرو‌سازان، با کمبود تراشه رو‌به‌رو بودند اما علی‌رغم این قضیه، به‌سرعت در‌حال توسعه و گسترش محصولات خود هستند.

تسلا به‌زودی، کارخانه‌های جدید خود را در نزدیکی آستین تگزاس و برلین آلمان افتتاح خواهد کرد و به‌دنبال توسعه تاسیساتش در شانگهای است. در‌همین‌حال، بی‌وای‌دی هم تصمیم دارد 3 کارخانه جدید افتتاح کند تا بدین‌ترتیب ظرفیت تولیدش را 500000 دستگاه دیگر تا سه‌ماهه دوم 2022 افزایش دهد. این برنامه در‌صورت تحقق، حکایت از این دارد که تولیدات برقی و هیبریدی این شرکت، می‌تواند به 1.5 میلیون دستگاه و حتی بیشتر هم برسد.

در رقابت بین این دو شرکت، تفاوت‌هایی هم وجود دارد. این دو خودرو‌ساز، بازارهای مختلفی را هدف گرفته‌اند. تسلا بیشتر، بازارهای لوکس را هدف قرار داده است و نسبت به بی‌وای‌دی، دارای قیمت بالاتری هم هست در‌حالی‌که خودروهای برقی و هیبریدی ارزان‌تر بی‌وای‌دی، در بازه قیمتی 15000 تا 34000 دلار به‌فروش می‌رسند. اما بی‌وای‌دی در تلاش است تا خودروهای برقی لوکس‌تر و گران‌تری مانند Han  را با قیمتی در‌حدود 40000 دلار تولید کند.

تسلا یک غول سازنده خودروهای الکتریکی است که فروش زیادی در آمریکای شمالی، اروپا و چین دارد ولی کارخانه‌های بی‌وای‌دی در خود چین هستند و تقریبا تمام فروشش در همین کشور است. هر‌دو شرکت، تراشه‌ها و محصولات ذخیره انرژیشان را خودشان می‌سازند. اما بی‌وای‌دی، در فروش اتوبوس‌های برقی و باتری‌ها، موفق می‌باشد و حتی گمانه‌زنی‌های تایید نشده‌ای مبنی‌بر استفاده تسلای شانگهای، از باتری‌های بی‌وای‌دی وجود دارد. چشم‌انداز رشد روشنی برای این دو شرکت وجود دارد و این مطلب، در وضعیت سهام آن‌ها کاملا مشهود است، اگرچه سهام تسلا وضعیت بهتری دارد.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا