مکمل بنزین
گوناگونخبر

سوپراسپرت الکتریکی کانسپت DS با 800 اسب بخار قدرت معرفی شد

برند لوکس دی‌اس متعلق به سیتروئن از کانسپتی بنام E-Tense Performance پرده‌برداری کرده است. این یک سوپراسپرت تمام الکتریکی است که از تکنولوژی فرمول یک بهره می‌برد. این خودرو در اصل تکاملی از کانسپت قبلی E-Tense سال 2016 محسوب می‌شود که از پیشرانه بسیار قوی‌تر و طراحی بیرونی جدیدی برخوردار شده که الهام‌بخش طراحی محصولات آینده دی‌اس خواهد بود.

دی‌اس از موتورهای الکتریکی خودروی مسابقه‌ای فرمول E خود در این کانسپت استفاده کرده است. در این سوپراسپرت از دو موتور استفاده شده که مجموعاً 815 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. از این نیروی قابل‌توجه، 340 اسب بخار روی محور جلو و 476 اسب بخار روی محور عقب تقسیم شده است. حداکثر گشتاور این قوای محرکه اما بسیار چشمگیرتر است زیرا در چرخ‌ها به 8 هزار نیوتن متر می‌رسد. باطری‌های E-Tense پرفورمنس هم از مسابقات الهام گرفته‌اند و به‌منظور توزیع وزن بهتر، در یک محفظه کربن کامپوزیت آلومینیومی در مرکز و عقب خودرو نصب شده‌اند.

در این کانسپت قابلیت بازیابی انرژی ترمزها با ظرفیت حداکثر 600 کیلووات وجود دارد که موجب می‌شود خودرو هیچ نیازی به سیستم ترمز سنتی با دیسک‌ها و لنت‌ها نداشته باشد. البته به دلایل ایمنی همچنان این ترمزها در کانسپت دی‌اس تعبیه شده‌اند. به گفته دی‌اس، هندسه تعلیق این کانسپت به‌گونه‌ای طراحی شده که بهترین چسبندگی ممکن را در جاده‌های پردست‌انداز و همه شرایط آب و هوایی فراهم می‌کند. این شرکت به شتاب صفرتاصد 2 ثانیه‌ای برای کانسپت جدید خود اشاره کرده است اما پس از نهایی شدن فرایند توسعه خودرو، اعداد رسمی و دقیق عملکرد آن اعلام خواهد شد. رانندگان حرفه‌ای و قهرمانان فرمول E همین ماه پشت فرمان E-Tense پرفورمنس خواهند نشست تا پتانسیل واقعی آن را آزمایش کنند.

کانسپت E-Tense هرچند شباهت خود را با کانسپت قبلی حفظ کرده اما چهره جدیدی پیدا کرده است. در جلوی خودرو طراحی چراغ‌های LED ساده‌تر و زاویه‌دارتر شده، بالای آن‌ها دوربین‌هایی نصب شده و بین چراغ‌ها نیز جلوپنجره‌ای دیجیتالی جای گرفته که احتمالاً آن را در محصولات تولیدی آینده دی‌اس هم خواهیم دید. کاپوت این کانسپت نیز تغییر کرده و حالا دریچه‌های هوای متفاوتی روی آن به چشم می‌خورد. روی کل بدنه خودرو هم طرح دورنگ کار شده است.

پروفیل جانبی کانسپت جدید E-Tense در نمای جانبی به‌جز رینگ‌های 21 اینچی آئرودینامیک‌تر و طرح‌های گرافیکی، بسیار مشابه نسخه قبلی به نظر می‌رسد. عقب کانسپت نیز با چراغ‌های LED آینده‌نگر، دیفیوزر بسیار بزرگ چراغ ترمزی که از فرمول یک الهام گرفته است، تا حد زیادی با E-Tense قبلی یکسان است ولی رنگ‌آمیزی متفاوت آن را متمایز کرده‌اند. دی‌اس از داخل این خودرو تصویری منتشر نکرده اما به صندلی‌های اسپرت، غربیلک فرمان فرمول E، سیستم صوتی فوکال و تودوزی چرمی مشکی‌رنگ اشاره کرده است.

کانسپت E-Tense پرفورمنس اما به‌احتمال‌زیاد در حد یک طرح مطالعاتی تک ساخت باقی خواهد ماند زیرا سازنده آن را پروتوتایپی با هدف آزمایش نوآوری‌های مختلف برای ایجاد طرح‌های بعدی این برند توصیف کرده است؛ بنابراین، دیدن نسخه تولیدی این خودرو در آینده نزدیک خیلی بعید به نظر می‌رسد ولی بااین‌حال خیلی دوست داریم یک خودروی اسپرت الکتریکی از برند دی‌اس ببینیم. این کار به برند لوکس سیتروئن در جهت ارتقاء موقعیت در بازار و یافتن طرفداران وفادار کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا