مکمل بنزین
یادداشتبرگزیده‌هاتحلیلی

حمله سایپا با هشت سوپاپه‌های جاویدان به اوکراین، قبل از روسیه؛ (اختصاصی چرخان)

این روزها اخبار بسیاری از برنامه حمله کشور روسیه به اوکراین در فضای مجازی منتشر می‌شود. البته درصورت اتفاق افتادن حوادثی، قطعا موضع کشورمان برای ما مهم بوده و از آن تبعیت می‌نماییم. ذکر این نکته هم مهم است که جنگ و درگیری، از نظر انسانی جز خون و خونریزی چیز دیگری را در پی نخواهد داشت.

اما همان‌طور که این روزها از احتمال حمله روسیه به اوکراین، اخباری شنیده می‌شود؛ باید گفت که مونتاژ کار بزرگ کشورمان یعنی سایپا هم در حال تدارک حمله ای در سطح کوچک در اوکراین است! براساس اطلاعات و تصاویر ارسال شده به پایگاه خبری چرخان، می‌توان فهمید که شرکت سایپا، نمونه های اولیه دو خودرو کوییک آر پلاس و ساینا اس را در بهبوهه وضعیت جنگی کشور مذکور، به اوکراین صادر نموده است.صادر کردن، امری بسیار خوب و پسندیده است. اما زمانی که شرایط آن چیزی را که می‌خواهید صادر کنید را براساس سطح جهانی و یا روال آن صنعت، تطبیق دهید. زیرا اگر این‌گونه نباشد، اسم شرکت و چه بسا نام کشور صادر کننده، به عناوین دیگری معروف خواهد شد. متاسفانه همان کاری که در گذشته، برخی تجار ایرانی با صادرات کالاهای بی کیفیت و کم کیفیت کشورمان به ارمنستان، موجب این گشته‌اند که اکنون در این کشور، کالاهای ایرانی با عنوان کالاهای کم کیفیت میان مردم ارمنستان در حال خرید و فروش هستند!

در رابطه با سایپا هم باید گفت که این شرکت تا سال‌های گذشته، به کشور اوکراین خودرویی چون تیبا را صادر نموده است و اکنون هم درصورت صادرات کوییک آر پلاس و ساینا اس، می‌توان پیشرفتی را در این امور دید. اما واقعا باید به سایپا گفت که بخش بین‌الملل خود را به چند دسته تقسیم کرده و یک بخش آن را ویژه توسعه محصول اختصاص دهد؛ زیرا باتوجه به تصاویر ارسالی، برخی جزئیات موجود در دو خودرو مذکور، اصلا بروز نبوده و کل پروژه صادراتی را تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از همین نکات منفی، دستگیره های درب ساینا اس است. این دستیگره ها که Push up نام داشته و اصطلاحا به کابینتی معروف هستند، دیگر حتی در خودروهای اکونومی هم منسوخ شده اند. قطعا می‌دانید که سایپا در گذشته، محصولی به نام ساینا اتوماتیک را تولید می‌کرد. یا حتی این شرکت، قرار است تا ساینا را در تیپ G و SR پلاس تولید کند. این سه خودرویی که نام برده شد، هرسه از دستگیره های آسان بازشو بهره می‌برند.

آیا نمی شد پیش دستانه این خودرو را با دستگیره های آسان بازشو صادر کرد؟! و یا نمی‌شد صبر کرد تا اینکه ساینا را در تیپ فول‌تر، یعنی G و یا SR پلاس صادر کرد؟! حداقل، آنها برخی إلمان ها و جزئیاتی دارند که مشتری را به خرید یک خودرو ایرانی هشت سوپاپ، با ایمنی نامشخص و کیفیت معلوم الحال ترغیب کند.

در خودرو کوییک آر پلاس دنده ای اما موضوع کمی تفاوت می‌کند. با اینکه این نسخه از نظر امکانات رفاهی، در جایگاه خوبی قرار می‌گیرد؛ اما می‌شد در جهت صادرات خودرویی که شاید تیراژ صادراتی آن هم بالا نباشد، نسخه ارتقاء یافته و سفارشی آن را به اوکراین ارسال کرد. از جمله آن، میتوان به نسخه G کوییک اشاره کرد.

قطعا هرکسی که در داخل دو خودرو مذکور بنشید، از اینکه ساینا اس، امکانات رفاهی زیادی نداشته و اتفاقا آمپرش بروزتر از کوییک آر پلاس است، خنده اش خواهد آمد. زیرا آمپر کوییک آر پلاس برای تیباست!

نکته دیگری که وجود دارد، این است در نسخه های صادراتی، نوشته سایپا به بدترین و بی‌سلیقه ترین حالت چسبانده شده است. در کل، می‌توان گفت که احتمالا هدف از صادرات خودرو در سایپا، فقط این است که مقامات دولتی کشور راضی شده و آمار صادرات بالا رود؛ برندینگ و بازاریابی اصلا کیلویی چند!

متاسفانه باید گفت که قسمت روابط عمومی و بخش ارتباط با رسانه گروه خودروسازی سایپا، اگر انتقادی را از رسانه ای بخواند و بشنوند، قطعا در این فکر خواهد بود که آن رسانه قصد تخریب محصولاتش را دارد. درست است که اکثر محصولات تولیدی دو شرکت ایران خودرو و سایپا، از کیفیت خوبی بهره نمی‌برند؛ اما اکنون، غرض ما از نگاشتن این مطلب، عِرق ملیست.

تصاویر نسخه های اولیه محصولات سایپا در اوکراین

مشخصات خودروهای سری X200 سایپا

– کوییک آر پلاس

این خودرو مجهز به موتور 1503 سی سی تنفس طبیعی 8 سوپاپه بوده که با اتصال به گیربکس 5 سرعته دستی، توانایی تولید 87 اسب بخار، قدرت و 126 نیوتن متر، قدرت را دارد.

از امکانات رفاهی و ایمنی کوئیک آرپلاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• روکش صندلی چرمی
• فرمان D کات چرمی مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی
• مولتی مدیا مجهز به دوربین دید عقب
• رینگ آلومینیومی دو رنگ و برچسب های پارکابی
• تنظیم زاویه آینه های جانبی به صورت برقی
• کف پوش
• شیشه دودی درب عقب
• دو کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو
• سنسور هشدار موانع در قسمت عقب خودرو
• ترمزهای ABS، EBD و BAS
• روف ریل ها
• تهیه مطبوع الکتریکی
• بالابرهای شیشه به صورت برقی
• و…

– ساینا S

باتوجه به اعلام شرکت سایپا، هم‌چنان ساینا S مجهز به یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی، 8 سوپاپه بوده و این موتور با اتصال به گیربکس 5 سرعته دستی، توانایی تولید 87 اسب بخار، قدرت و 128 نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته باید این نکته را هم متذکر شد که پیشرانه مذکور از استاندارد یورو 5 بهره میبرد.

اما به طور کلی، از امکانات مهم این خودرو می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
  • دو کیسه هوای SRS
  • سیستم تهویه مطبوع بصورت دستی به همراه نمایشگر
  • تنظیم زاویه آینه های جانبی به صورت برقی
  • سنسور هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو
  • دماسنج محیط
  • سیستم صوتی MP3 و USB به همراه بلوتوث
  • چراغ های روشنایی روز
  • دکمه الکتریکی صندوق پران
  • راهنمای تعویض دنده GSI
  • و…

داستان 8 سوپاپه ها همچنان ادامه دارد…

THE END

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫20 دیدگاه ها

  1. برام جالب بود بجای خودروساز از لفظ مونتاژ کار استفاده کردید

  2. این پروژه تولید کوییک فرمان راست توی آفریقای جنوبی به کجا رسید؟؟

  3. من شیش ماهه توی قرعه کشی ساینا اس فوقالعاده برنده شدم و هنوز بدستم نرسیده بعد اینا صادرش میکنن اکراین،چرا ب کسی پاسخگو نیستن

  4. بیشتر حمله به آبروی ایران و اسلام بود تا حمله به اوکراین

  5. ببینید باچه قیمت کم وچه خدمات مادام العمری به اوکراین دادن که اونا با دسترسی داشتن به خودروهای خوب اینو میخرن.وقتی خودرو بدن درحد قیمت دوچرخه خب میخرن.بعد میگن ۸۰هزار ملیارد ضرر دادیم این ضررها ازجیب مردم ایران جهت تبلیغات تقدیم به مردم جهان میشه

  6. واقعاً اگر کرمان موتور صادرات کنه بازهم قابل درک هست ن سایپا و ایران‌خودرو همینطور ابرو برای ایران نمونده اینا هم برن بدتر

  7. ایکاش سایپا را به فارسی می‌نوشتم روی خود روزها که همه چیزمان به هم بیان

  8. اروپای شرقی بدبختی بدتر ازما هرچند که از لادهای زوار درفته روسیه که انجا هنوز مثل پیکانهای اینجا میچرخد بهتراست اگرحق گمرک و امثالش و انچیز که در ایران سبب میشود یک ماشین وارداتی به ۳۰ برابر قیمت اولیه خود در اینجا عرضه شود البته اگر واردم بتونه بشه در اوکراین نباشه گمرکی دیگه معلوم نیست این ماشینک ها رو زیر ۱۰۰۰یرو دارن میدن که پی خریدشن وگرنه گمرکی واردات اگه ازاد باشه میتونن با ۲ هزارتا بهترین ماشین برند چند سال کار کرده در حد اس بیارن

  9. یکی از بی سواد ترین و چرندگوهای مجازی هستین که مطالبتون هیچ بار علمی معنایی و مفهومی نداره و تو هر صفحه خروار خروار تبلیغات وجود داره تیتر و مطلب آبکی و عوام فریبانه جهت بالابردین بازدید و سود از نمایش تبلیغات کار دیگه هم بلدین؟
    هیمن که بخونین کافیه مشخصه که حرف حق منتشر نمیشه

    1. سلام دوست عزیز! شما مطالب حق رو بفرمایید تا یَک یَکشون رو منتشر کنیم

    2. باسلام خدمت شما؛ اولا اینکه یک سایت خبری، اکثرا باید مطالبی رو منتشر کنه تا سطح آگاهی مردم بیشتر بشه؛ اینجا که یک سایت مرتبط با مدرسه و دانشگاه نیست که ما از فیزیک و ریاضی صحبت کنیم تا سطح علمیتون بالا بره. اما خداروشکر به گونه ای در انتشار اخبار دست اول پیشرو هستیم که در این موضوع از میشه گفت از برترین سایت های خودرویی کشور هستیم.
      در آخر هم باید گفت متاسفانه همه از وضعیت بد خودروهای کوییک و ساینا خبر دارن. حالا چرا این موضوع به شما برخورده و مشخصات رسمیتون رو هم ننوشتین، خیلی عجیبه!

  10. واقعا اونا احمقن ک قوطیا ایرانی میخرن بعد این دو خودرو ساز یه ننگ شدن تو مملکت مزخرفترین ماشینا دنیا میسازن دنبال این هستندتو کشورا دیگه هم نام ایران بدنام کنن

  11. امروز خبریه؟ زدین تو کار سایپا .اول خبر با پول شاهین چه خودروهایی میشه خرید بعد هم این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا