مکمل بنزین
گوناگونخبر

همکاری تویوتا و یاماها برای توسعه موتورهای هیدروژنی

هیدروژن از نگاه بسیاری از خودروسازان، یک سوخت پاک است و حتی از دیدگاه برخی از آنان هیدروژن، یکی از انواع سوخت‌های آینده خواهد بود. به‌همین‌دلیل برخی از آن‌ها به‌دنبال تحقیق، بررسی، تولید و عرضه این نوع از موتورها رفته‌اند اما هنوز در واقعیت، چیز زیادی در مورد این نوع از موتورها دیده نشده است. اما ممکن است این مساله به‌زودی تغییر کند.

بر‌اساس بیانیه‌ای که اخیرا کمپانی یاماها منتشر کرده است خودروسازان تویوتا و یاماها به‌طور مشترک، بر‌روی ساخت یک موتور ۵ لیتری ۸ سیلندر، با سوخت هیدروژنی متمرکز شده‌اند. این موتور، یک موتور کاملا جدید نیست. این موتور، بر‌اساس مدلی است که در‌حال حاضر بر‌روی خودروی لکسوس کوپه اسپرت RC F مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما قرار است برای تبدیل به نوع هیدروژنی، تغییرات زیادی در انژکتورها، منیفولد ورودی و سایر قطعات انجام شود. بر‌اساس گزارشات، این موتور توانایی ایجاد قدرت ۴۴۹ اسب‌بخار قدرت در ۶۸۰۰ دور‌در‌دقیقه و ۵۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد که ویژگیهای واقعا چشمگیری است. اگر‌چه این‌ رقم‌ها کمی از ارقام مربوط به موتور ۸ سیلندر اصلی، که بر‌مبنای آن ساخته شده، کمتر است اما برای یکی موتور آزمایشی جدید توسعه‌یافته، به‌اندازه کافی خوب است. این موتور در صورت به نتیجه رسیدن، می‌تواند جوابگوی هر خودرویی باشد.

ممکن است، بسیاری از افراد، نسبت به توانایی این‌دو شرکت برای ساخت چنین موتوری شک داشته باشند اما باید به این مساله هم توجه داشته باشند که این‌دو شرکت، قبلا هم همکاری خوبی با‌هم داشته‌اند. آن‌ها بر‌روی ابر‌خودروی لکسوس LFA با موتور ۴.۸ لیتری V10 با توان ۵۵۲ اسب‌بخار قدرت، سرمایه‌گذاری موفقیت‌آمیزی داشته‌اند.

با‌توجه به‌این‌که موتور‌های هیدورژ‌نی، پتانسیل خنثی بودن کربن را دارند که سازگار با محیط زیست هستند و در‌عین‌حال علاقه‌مندان به موتور‌های احتراق داخلی را راضی نگه می‌دارند، لذا مورد توجه تویوتا و یاماها برای همکاری جدید قرار گرفته‌اند. مساله‌ای که ممکن است در‌آینده مورد توجه بسیاری از خودروسازان دیگر هم قرار گیرد.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا