مکمل بنزین
گوناگونخبر

توقف تولید خودروسازان مختلف در روسیه در پی حمله به اوکراین

در پی حمله روسیه به اوکراین، چندین خودروساز خبر از توقف تولید خود در این کشور متهاجم داده‌اند. به گزارش اتو نیوز، آوتوواز، شرکت مادر لادا و بزرگ‌ترین خودروساز روسیه، اعلام کرده است که ممکن است به دلیل کمبود قطعات الکترونیکی در جهان، برخی از خطوط تولید خود را موقتاً متوقف کند. آوتوواز در روسیه چندین کارخانه دارد و 67.6 درصد از سهام آن در اختیار رنو است. در همین حال، این شرکت فرانسوی هم اعلام کرده است که هفته آینده فعالیت برخی کارخانه‌های خود در روسیه را به خاطر مشکلات لجستیکی ناشی از کمبود قطعات متوقف خواهد کرد. البته نه رنو و نه آوتوواز هیچ‌کدام حمله روسیه به اوکراین را دلیل توقف تولید خود ذکر نکرده‌اند.

واحد روسی رنو در این رابطه گفته است:

وقفه‌ها در تولید در درجه اول به دلیل کنترل‌های مرزی سخت‌تر در کشورهای ترانزیتی و نیاز اجباری به تغییر تعدادی از مسیرهای لجستکی رخ داده است

هرچند رنو در بین خودروسازان غربی بیشترین سرمایه‌گذاری و فعالیت را در روسیه دارد اما هرگز در این کشور تنها نیست زیرا فولکس‌واگن هم حضور پررنگی در روسیه داشته و این غول آلمانی هم اعلام کرده است که به دلیل تأخیر در دریافت قطعات ساخت اوکراین، برای چند روز تولید دو کارخانه خود را متوقف خواهد کرد. علاوه بر این، شرکت‌های مرتبط با خودرو نیز تحت تأثیر این جنگ قرار گرفته‌اند. به‌عنوان‌مثال، شرکت فنلاندی نوکیان اعلام کرده است برخی از خطوط تولیدی کلیدی خود را به خارج از روسیه و ایالات‌متحده منتقل خواهد کرد تا برای تحریم‌های بعد از این تهاجم آماده شود.

به گزارش CNN، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده جو بایدن اخیراً خبر از اعمال تحریم‌های جدیدی علیه روسیه داده است که جلوی صادرات محصولات تکنولوژیک را می‌گیرد. به گفته بایدن، این اقدام توانایی‌های روسیه برای پیشبرد بخش‌های نظامی و هوافضا را محدود می‌کند. خودروسازان همچنین در مورد تأمین فلزات پالادیوم، پلاتین و رودیوم که در تولید مبدل‌های کاتالیزوری استفاده می‌شود نیز نگرانی‌هایی دارند زیرا روسیه حدود 38 درصد از پالادیوم جهان را تولید می‌کند و هرچند در دیگر کشورها ذخیره‌ای از این فلز وجود دارد اما توقف تأمین آن از سوی روسیه ممکن است خودروسازان را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از تحلیلگران صنعت خودرو دراین‌باره گفته است:

به تجارت جهانی خودرو بدون پالادیوم روسیه به‌سختی می‌توان فکر کرد

در همین حال، گفته شده شرکت‌های آئودی، جگوار-لندروور، ب‌ام‌و، مرسدس بنز، سیتروئن و جنرال موتورز هم صادرات خودرو به روسیه را متوقف کرده‌اند اما هیچ‌کدام از این خودروسازان فعلاً این موضوع را تأیید نکرده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا