مکمل بنزین
گوناگونخبر

کاهش شدید ارزش سهام رنو در پی حمله روسیه به اوکراین

رنو که سهام‌دار عمده شرکت روسی آوتوواز (شرکت مادر برند لادا که پرفروش‌ترین خودروساز روسیه است) بوده و کارخانه‌های زیادی در این کشور پهناور دارد، از روز دوشنبه شاهد کاهش میلیارد دلاری ارزش سهام خود بوده است. ارزش بازار این غول خودروسازی فرانسه در پی حمله روسیه به اوکراین تقریباً یک‌چهارم کاهش پیدا کرده است. ارزش سهام رنو از 37.52 یورو در روز دوشنبه هفته گذشته، به 29.22 یورو در روز جمعه رسیده است که کاهشی 22 درصدی را ظرف تنها پنج روز نشان می‌دهد.

همان‌طور که گفته شد، رنو چندین کارخانه تولیدی در مسکو داشته و بخش عمده‌ای از سهام شرکت آوتوواز را هم در اختیار دارد و به همین دلیل بیشترین لطمه را از جنگ روسیه و اوکراین دیده است. این شرکت هفته گذشته هشدار داد که هرگونه درگیری نظامی در شرق اروپا می‌تواند زنجیره تأمین قطعات را مختلف کند. البته به گفته مدیرعامل رنو، بیشتر قطعات کارخانه لادا به‌صورت محلی تأمین می‌شود که این می‌تواند تأثیر مشکلات تحریم روی فرایند تولید آن را کاهش دهد اما به گفته مدیرعامل آوتوواز، این شرکت در حال بررسی تأمین‌کنندگان جایگزین برای چیپ‌ها در صورتی است که تحریم‌های غرب روی واردات به روسیه تأثیر بگذارد.

اما علاوه بر رنو، شرکت‌های فولکس‌واگن و استلانتیس هم هردو کارخانه‌هایی در شهر کالوگا دارند که در 180 کیلومتری جنوب غربی مسکو واقع است و به قطب خودروسازی روسیه تبدیل شده است. فولکس‌واگن در این کارخانه مدل‌های تیگوآن، پولو، اشکودا راپید، آئودی Q7 و Q8 را مونتاژ می‌کند درحالی‌که استلانتیس از کارخانه روسیه به‌طور مشترک با میتسوبیشی به صادرات پیکاپ به اروپا می‌پردازد. شهر کالوگا همچنین مقر قطعه‌سازان بزرگی مثل مگنا و کانتیننتال هم هست. همه این شرکت‌ها هم بشدت تحت تأثیر اخبار تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه قرار گرفته‌اند اما هیچ‌کدام مثل رنو کاهش ارزش سهام چشمگیری را تجربه نکرده‌اند.

به‌طورکلی، حمله روسیه به اوکراین می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای روی صنعت خودرو داشته باشد تا جایی که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت سوخت در هفته‌های آینده به بالاترین حد افزایش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا