مکمل بنزین
گوناگونخبر

کوپه جدید مرسدس بنز CLE در راه است

خودروهای کوپه و کابریولت مثل گذشته دیگر محبوبیت زیادی ندارند و اکثر خودروسازان این مدل‌ها را از سبد محصولات خود حذف کرده‌اند. مرسدس بنز اما سابقه زیادی در این بخش دارد و بنابراین بعنوان جایگزینی برای نسخه‌های کوپه و کابریولت مدل‌های C کلاس، E کلاس و S کلاس، قصد دارد مدل جدیدی را معرفی کند که گفته می‌شود CLE نام خواهد داشت و جانشین غیرمستقیمی برای C کلاس و E کلاس کوپه و کابریولت خواهد بود. مرسدس CLE برای اولین بار سال گذشته در نوربرگ‌رینگ جدید شده و سپس هردو مدل معمولی و AMG آن در طول آزمایش‌های زمستانی در سوئد مشاهده شدند. تا به امروز فقظ نسخه کابریولت این خودرو را با سقف پارچه‌ای جمع شونده دیده‌ایم اما نسخه کوپه CLE هم با سقف شیب‌دار و پنجره‌های بدون قاب تولید خواهد شد.

بر اساس تصاویر جاسوسی، رندری از CLE کابریولت طراحی شده که قوی‌ترین نسخه AMG آن را نشان می‌دهد. هرچند این خودرویی کاملاً جدید است اما به لطف ویژگی‌های طراحی آشنا، فوراً بعنوان یک مرسدس بنز قابل تشخصی خواهد بود. بدنه دودر این خودرو نسبت به سدان‌های مرسدس عضلانی‌تر بوده و شانه‌های برجسته‌تری خواهد داشت. در جلو انتظار جلوپنجره پانامریکانا و ورودی‌های هوایی به سبک AMG در سپر به همراه دو برجستگی روی کاپوت و چراغ‌های LED که به سمت گلگیرها کشیده شده‌اند را داریم. طراحی بخش عقبی CLE اما با چراغ‌های افقی، باید نمونه تکامل یافته‌ای از CLS باشد.

پلت‌فرم، گیربکس و پیشرانه‌ها

همان‌طور که از حرف اول نام CLE مشخص است، این خودرو روی پلت‌فرم MRA مشترک با نسل پنجم C کلاس ساخته خواهد شد و انتظار می‌رود در همان کارخانه برمن آلمان تولید شود. از لحاظ ابعاد هم CLE احتمالاً بین C کلاس کوپه و E کلاس کوپه قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود خانواده این کوپه جدید شامل نسخه‌های اسپرت AMG در مدل‌های 43 یا 53 و مدل پرچم‌دار 63 باشد. انتظار می‌رود همه این مدل‌ها مثل C کلاس صرفاً با پیشرانه‌های چهار سیلندر و گیربکس نُه سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شوند. البته هرچند در این خودرو خبری از موتورهای شش سیلندر و هشت سیلندر نخواهد بود اما موتورهای چهار سیلندر به لطف نیروی کمکی الکتریکی عملکرد چشمگیری خواهند داشت.

نسخه‌های قوی‌تر CLE احتمالاً به قوای محرکه پلاگین‌هیبریدی چهارچرخ محرک مجهز می‌شوند که قدرت‌های بالایی را در کنار مصرف سوخت مناسب ارائه می‌کنند. مدل پرچم‌دار CLE63 با یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو به همراه یک موتور الکتریکی در عقب با قدرتی در حدود 200 اسب بخار و یک پکیج باطری 6.1 کیلووات ساعتی ارائه خواهد شد. این ترکیب امکان رسیدن به قدرتی بیش از 600 اسب بخار را فراهم می‌کند که بسیار بیشتر از ب‌ام‌و M4 کامپتیشن خواهد بود؛ اما از نسخه پرچم‌دار که بگذریم، انتظار می‌رود مدل AMG ضعیف‌تری هم با نام 43 یا 53 و قدرتی در حدود 400 اسب بخار ارائه شود.

داخل و تکنولوژی

هرچند هنوز تصاویر جاسوسی از داخل CLE در دست نیست ولی به‌احتمال‌زیاد بخش بزرگی از داشبورد این خودرو با C کلاس مشترک خواهد بود که خود آن‌هم از نسل جدید S کلاس کپی شده است. این یعنی در داخل CLE هم شاهد ترکیبی از صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی با یک نمایشگر 11.9 اینچی خواهیم بود که به سمت راننده زاویه دارد و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX را ارائه می‌کند. بااین‌حال، ممکن است CLE برخی جزئیات داخلی خود را از نسل آینده مدل بزرگ‌تر E کلاس قرض بگیرد تا حس گران‌تر و لوکس‌تری پیدا کند. CLE چهار صندلی خواهد داشت اما قطعاً سرنشینان عقب راحتی C کلاس را نخواهند داشت زیرا این یک کوپه اسپرت خواهد بود.

قیمت و رقبا

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، CLE کوپه و کابریولت جایگزین نسخه‌های کوپه و کابریولت مدل‌های C کلاس، E کلاس و S کلاس می‌شود. با این کار، مرسدس میلیون‌ها دلار در هزینه‌های توسعه خود صرفه‌جویی می‌کند و درعین‌حال تا زمانی که دوران تمام الکتریکی فرابرسد، همچنان برای خریداران سنتی خود کوپه‌ای بنزینی را ارائه خواهد کرد. نزدیک‌ترین رقبای این کوپه جدید هم آئودی A5 و ب‌ام‌و سری 4 خواهد بود. انتظار می‌رود CLE در اواخر سال 2022 یا اوایل سال 2023 پس از معرفی نسل جدید E کلاس به بازار عرضه شود. این کوپه جدید در سه‌ماهه اول سال 2023 با تیپ‌هایی که گمان می‌رود مشابه C کلاس باشد راهی بازار خواهد شد. هرچند هنوز برای صحبت در مورد قیمت این خودرو زود است اما انتظار می‌رود قیمت CLE از حدود 60 هزار دلار شروع شود. نسخه‌های AMG این کوپه و کابریولت نیز احتمالاً یک سال پس از عرضه نسخه معمولی از راه خواهند رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا