Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

تست و بررسی لاماری ایما، جدیدترین محصول آرین پارس موتور در پیست آزادی!

اواسط بهمن ماه امسال بود که بالاخره و پس از انواع کش و قوس، شرکت آرین پارس موتور از اولین خودرو سبک مونتاژی خود، یعنی لاماری ایما پرده برداشت. خودرویی که در اصل، همان دانگ فنگ فورثینگ T5 اوو بازارهای جهانی بوده که بدلایلی چون تحریم های ظالمانه، با نام و برند داخلی قرار است تا در ایران عرضه شود.

اما اواخر صبح امروز بود که طی مراسمی از قبل برنامه ریزی شده، شرکت آرین پارس موتور مراسم تست درایو خودرو لاماری ایما را برای اصحاب رسانه و خبرنگاران در پیست آزادی تهران برگزار کرد. مراسمی که اصلا مدت برگزاری آن کم نبوده و حدود 3 ساعت، خبرنگاران را با لاماری ایما سرگرم کردند.

لاماری ایما
لاماری ایما

اما در همین ابتدا، به سراغ طراحی ایما برویم. طراحی لاماری ایما گرچه که کپی شده از یک خودرو خاص نیست؛ اما باتوجه به چینی بودنش، باید گفت که در برخی نقاط و بخش ها، شاهد استفاده از سبک برخی خودروهای غیرچینی در آن هستیم. گرچه که شیوه طراحی جداگانه چراغ های اصلی، از نیسان جوک آغاز شد؛ اما امروزه، این سبک از قرارگیری چراغ ها را مدیون استراتژی طراحان هیوندای سانتافه 2018 می‌دانیم. جلوپنجره ایما، شباهت بسیاری به جلوپنجره خودرویی چون مازراتی لوانته داشته و همین عامل، باعث این گردیده که طراحی این خودرو خشن و جسور به نظر برسد.

البته بهتر است بدانید که آرین پارس موتور برای خودرو جدید خود از لوگو گوزن استفاده نموده که خبر از حرکت و آگاهی نسبت به طبیعت محسوب می‌ دهد. همچنین رنگ سبز در نظر گرفته شده برای این لوگو نیز نشان دهنده سازگار بودن محصولات این شرکت با محیط زیست است!

در نمای بغل ایما، شاهد به هم پیوستگی خط اصلی بدنه هستیم که از عقب خودرو آغاز شده و تا چراغ های جلو ادامه پیدا می‌کند. گرچه که نمی‌توان آن را ایراد بزرگ در طراحی قلمداد کرد، اما بهتر بود که این خط به هم وصل نبوده و در درب‌های عقب سرنشینان، از هم دیگر سوا بود. استفاده از رینگ های 19 اینچی مشکی رنگ که حس اسپرت بودن این کراس اوور را بیش‌تر کرده، یکی از نقاط مثبت این بخش است. البته باید گفت که اکثر جاهایی که انتظار کروم کاری داشتیم، بواسطه حس اسپرتی بودن و اینکه آن را بلک پکیج بنامند، همان نواحی به رنگ مشکی در آمده است.

لاماری ایما

به نمای عقب می‌رسیم. بخشی که می‌تواند ما را متقاعد سازد تا لاماری ایما را زیباترین خودرو چینی بازار ایران بدانیم. چراغ های اصلی پیوسته که گرافیک به نسبت نازک و ساده ای دارند، بسیار طراحی بهتری نسبت به رقبایی چون فردا T5، فونیکس تیگو7 پرو و… دارد. خروجی اگزوز دوگانه در دو طرف خودرو، که اتفاقا واقعی بوده و فیک نیستند، درنهایت المان بسیار خوبی را برای ایما رقم زده‌اند.

اما درنهایت به کابین خودرو می‌رسیم. در نگاه اول و هنگامی که هنوز برق وارد مدار نشده، کلیات کابین لاماری ایما برای ما قابل قبول بوده و در جاهایی هم جذاب بود. مولتی مدیا و کلاستر به‌هم پیوسته، سردنده الکتریکی، ادوات کنترلی تهویه مطبوع که طراحی آن، ما را یاد برخی محصولات شرکت کره‌ای کیا موتورز انداخت، از جمله این موارد هستند.

اما با برقراری جریان برق و استارت خودرو، متوجه این می‌شویم با اینکه کلاستر ایما دیجیتالیست، اما کلیت آن از LCD برخوردار نبوده و به همین دلیل، اصطلاحا دل ما را زد. ولی جزئیات بکار برده شده در همین کلاستر، قابل قبول بوده و از کار راه انداز بودن، فراتر است…

در رابطه با متریال و کیفیت ظاهری ادوات استفاده شده، باید گفت که خودروهایی چون KMC K7، ریگان کوپا و کمی هم فونیکس تیگو7 پرو وضعیت بهتری از لاماری ایما دارند. اما در مقایسه با بهمن دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم، این ایماست که در سطح بالاتری قرار می‌گیرد.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شده بود، متاسفانه لاماری ایما در بدو ورود، شاهد حذف بسیاری از آپشن های رفاهی و… بوده است. سیستم اتوپارک، جک برقی صندوق عقب، دوربین 360 درجه، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت جلو خودرو، سیستم کروز کنترل هوشمند و تطبیقی، صندلی برقی شاگرد (سرنشین جلو)، رادار هشدار اجسام در نقاط کور، هشدار خروج از خط، سامانه کنترل خودرو در بین خطوط و… از جمله آپشن ها و فیچرهای اصلی این خودرو در نمونه های فول بازارهای جهانی بوده که در لاماری ایما حذف شده‌اند. البته این‌گونه که برخی مدیران شرکت آرین پارس موتور به آن اشاره داشتند، نمونه‌ای فول‌تر از نسخه موجود ایما هم قرار است که وارد بازار شود؛ اما به احتمال زیاد، این نسخه هم نسخه فول نبوده و از بسیاری از امکانات ایمنی، محروم است.

اما در کل، از امکانات رفاهی و ایمنی لاماری ایما در بازار ایران، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سقف پانورامیک
  • سنسورهای نور و باران
  • دوربین 360 درجه (فاز دوم ایما)
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو (فاز دوم دارای سنسورهای هشدار دهنده در قسمت جلو هم هست)
  • ترمز پارک برقی، همراه با اتوهولد
  • جک برقی صندوق عقب (فاز دوم ایما)
  • تریم چرمی کابین
  • نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ (فاز دوم ایما)
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • سیستم تهویه هوای کابین
  • گرمکن صندلی های جلو (ردیف اول (فاز دوم))
  • سیستم کروز کنترل
  • 6 ایربگ ایمنی در 10 نقطه
  • دسته دنده الکتریکی
  • صندلی برقی راننده همراه با تنظیمات گودی کمر (در فاز دوم، احتمالا صندلی سرنشین جلو هم برقی خواهد بود)
  • شارژر بی سیم گوشی
  • سامانه های کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سرپایینی
  • و…

تجربه رانندگی با لاماری ایما

با رسیدن نوبتمان، وارد خودرو شدیم. البته قبل از هرگونه صحبتی، باید گفت که صرفا با یک‌بار رانندگی و تست در پیست آزادی، نمی توان به نتیجه قطعی رسید؛ اما فرصت مناسبی بود تا با قدرتمندترین پیشرانه 1.5 لیتری توربو یک خودرو چینی در بازار ایران، آشنا شده و آن را کمی محک بزنیم. لازم به ذکر بوده که پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ GDI لاماری ایما با اتصال به یک گیربکس 7 سرعته WDCT (دوکلاچه تر (WET)) توانایی تولید حداکثر 197 اسب بخار، قدرت و 285 نیوتن متر، گشتاور را دارد. موتوری که حداقل در روی کاغذ، از بسیاری از موتورهای نصب شده برروی خودروهای چینی بازار ایران قدرتمندتر بوده و باید دید که آیا در عمل هم همین اتفاق خواهد افتاد یا خیر! البته که توان خروجی این موتور باتوجه به 1.5 لیتری بودن آن، بسیار خوب است؛ ولی اینکه این موتور با کیفیت بنزین موجود در کشورمان، چطور با هم هماهنگ شوند، مبهم است؛ زیرا در اینصورت، ناک زدن خوراک پیشرانه های GDI هست.

لازم به ذکر است که مصرف سوخت بهینه این کراس اوور در شرایط استاندارد ۵٫۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و در شرایط ترکیبی، این عدد به ۶٫۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

با بستن درب خودروها و در هنگامی که آماده استارت بودیم، ناگهان از عایق‌بندی خوب ایما در هنگام خاموش بودن با خبر شدیم. با گذاشتن پا برروی پدال ترمز و فشردن دکمه استارت، پیشرانه ایما روشن شد. همانطور که گفته شد، سردنده خودرو مذکور، الکتریکی بوده و جای خالی شیفترهای پشت فرمان، در خودروهایی که از این قاعده پیروی می‌کنند، واقعا حس می‌شود. با آغاز رانندگی، از تاخیر پدال گاز که این روزها در اکثر خودروها به یک روال تبدیل شده، با خبر شدیم.

واقعیت این است که باتوجه به خروجی 197 اسب بخاری و گشتاور 285 نیوتن متری، انتظار حس شتاب و کشش بهتر موتور را داشتیم. البته این بدان معنا نیست که لاماری ایما ضعیف است؛ خیر، انتظار ما بیش‌تر از این چیزی بود که هست. در گذشته که کراس اوورهای چینی 1.5 لیتری توربو MPI را تست کرده بودیم، حس شتاب اولیه آنها نزدیک به همین لاماری بود! البته ذکر این نکته واجب است که خودروهای موجود در پیست، به نوعی از هر جهت تحت فشار خبرنگاران قرار گرفته بودند. پس قطعا نسخه های صفر کیلومتر، عملکرد بهتری از این نسخه ها خواهند داشت.

عملکرد سیستم کنترل پایداری با آن که راضی کننده بود، اما نمی‌توان گفت که عملکرد آن، بسیار بهتر از رقبای خود است؛ خیر. اما باتوجه به طراحی کوپه‌ای گونه آن، در دست بودن و هندلینگ لاماری ایما بهتر از خودرویی چون فونیکس تیگو7 پرو است. در رابطه با ترمزگیری هم باید گفت که عملکرد قابل قبولی داشت. البته اگر در نسخه تحویلی و تجاری سازی شده، در جهت داخلی سازی از لنت های داخلی استفاده شود، باید عملکرد ترمزها را بخدا سپرد…

و اما درنهایت، می‌توان در رابطه با لاماری ایما این‌گونه گفت که خودرویی با طراحی بسیار زیبا، پیشرانه‌ای قدرتمند حداقل برروی کاغذ (البته با کیفیت بد بنزین کشورمان، عواقب این موتور معلوم نیست) و در زمینه امکانات هم در فاز دوم قابل قبول‌تر بوده، با شرط اینکه قیمت مناسبی داشته باشد، به موفقیت دست پیدا خواهد کرد. البته که نباید از مبحث خدمات پس از فروش چشم‌پوشی کرد که مدیران شرکت آرین پارس موتور باید هرچه سریع‌تر به فکر گسترش مراکز خدماتی خود در سرتاسر کشور باشند.

 

گالری تصاویر اختصاصی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.