مکمل بنزین
گوناگونخبر

شاسی‌بلند جدید مازراتی گریکاله رسماً معرفی شد

مازراتی سرانجام از دومین شاسی‌بلند خود یعنی گریکاله رسماً پرده‌برداری کرده است. این خودرو که در نسخه‌های مختلف بنزینی، هیبریدی و الکتریکی به بازار عرضه خواهد شد، شاسی‌بلند کوچک‌تری است که پایین‌تر از مدل لوانته قرار می‌گیرد و برای رقابت با خودروهایی مثل پورشه ماکان، ب‌ام‌و X3 و جگوار F-Pace در نظر گرفته شده است.

طراحی بیرونی مازراتی گریکاله

گریکاله در ظاهر شباهت زیادی با مدل بزرگ‌تر لوانته دارد و مثل آن، شاسی‌بلند اسپرتی بنظر می‌رسد. ویژگی اصلی نمای جلویی این خودرو جلوپنجره است که سعی شده بدون زیاده‌روی، باابهت جلوه کند. در پروفیل جانبی گریکاله شاهد همان نمای لوانته با سقف شیب‌دار کوپه مانند و ویژگی‌های آشنای مازراتی یعنی آب‌شش‌های سنتی روی گلگیر جلو و لوگوی نیزه سه‌شاخ روی ستون C هستیم ولی در عقب، چراغ‌های باریک بومرنگ مانند کوپه 3200 GT را به یاد می‌آورند. این کراس‌اوور جدید ایتالیایی با 4,859 میلی‌متر طول، 1,979 میلی‌متر عرض و 1,659 میلی‌متر ارتفاع با فاصله محوری 2,901 میلی‌متر، از رقبای خود بزرگ‌تر است.

داخل مازراتی گریکاله

کابین گریکاله یک پیشرفت بزرگ برای مازراتی محسوب می‌شود زیرا در اینجا هیچ خبری از آن طراحی کهنه مدل‌هایی مثل لوانته نیست. در داخل این شاسی‌بلند جدید ایتالیایی چهار نمایشگر مختلف تعبیه شده است به‌گونه‌ای که غیر از صفحه آمپر دیجیتالی مقابل راننده و دو نمایشگر لمسی مرکزی، ساعت بالای داشبورد هم در اصل یک نمایشگر است و می‌تواند به‌عنوان قطب‌نما یا G سنج را هم مورداستفاده قرار گیرد. صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر لمسی بالایی گریکاله هردو 12.3 اینچی هستند درحالی‌که نمایشگر مرکزی پایینی 8.8 اینچی بوده و جایگزین تمام دکمه‌ها و کنترل‌های فیزیکی برای تنظیمات سیستم تهویه شده است. این خودرو اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم برخوردار است و برای آن دو سیستم صوتی جدید هم قابل انتخاب خواهد بود که نمونه بالاتر یک سیستم 1200 واتی با 21 بلندگو و صدای سه‌بعدی است.

پیشرانه‌های مازراتی گریکاله

گریکاله در سه نسخه مختلف بنام‌های GT، مودنا و تروفئو به بازار عرضه می‌شود. دو نسخه اول از یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی خفیف استفاده می‌کنند اما درحالی‌که این موتور در مدل قوی‌تر مودنا 330 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، در GT قدرت آن به 300 اسب بخار کاهش میابد. گشتاور هردو نسخه اما یکسان و برابر با 450 نیوتن متر است. این پیشرانه 2 لیتری به یک توربوشارژر سنتی به‌علاوه یک کمپرسور برقی و همین‌طور یک استارت ژنراتور و باطری 48 ولتی مجهز است. نسخه GT ظرف 5.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که نسخه مودنا به لطف 30 اسب بخار قدرت بیشتر، این کار را کمی سریع‌تر در 5.4 ثانیه انجام می‌دهد اما حداکثر سرعت هردو نسخه یکسان و 240 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. مصرف سوخت این نسخه‌های چهار سیلندر نیز به‌صورت ترکیبی بین 8.7 تا 9.3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

جذاب‌ترین و قوی‌ترین نسخه گریکاله اما مدل تروفئو است که به نسخه‌ای از پیشرانه 3 لیتری V6 توئین توربوی سوپراسپرت MC20 مجهز شده است. این موتور که بشدت از فرمول یک الهام گرفته است، در اینجا 530 اسب بخار قدرت و 620 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به لطف این نیروی چشمگیر، گریکاله تروفئو ظرف تنها 3.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 285 کیلومتر بر ساعت دست یابد. این کراس‌اوور قدرتمند در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به 11.2 لیتر بنزین نیاز خواهد داشت. پیشرانه V6 تروفئو از قابلیت غیرفعال‌سازی سیلندرها برخوردار است که امکان خاموش کردن کامل سیلندرهای سمت راست را فراهم می‌کند. انتقال نیرو در هر سه نسخه گریکاله توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF صورت می‌گیرد و همگی به‌صورت استاندارد به سامانه چهارچرخ محرک مجهز هستند.

نسخه تروفئو علاوه بر برخورداری از پیشرانه قدرتمند، از ارتقاءهای دیگری مثل دیفرانسیل عقب لغزش محدود الکترونیکی و ترمزهای برمبو با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب هم بهره می‌برد. برای این نسخه همچنین یک حالت رانندگی اضافی بنام کورسا هم در نظر گرفته شده که پاسخگویی پدال گاز و سرعت تعویض دنده را افزایش می‌دهد. گریکاله تروفئو به‌صورت استاندارد به سیستم تعلیق بادی مجهز است که شش حالت مختلف مثل افزایش 30 میلی‌متری ارتفاع در حالت آفرود و کاهش 30 میلی‌متری در هنگام پارک برای سهولت در ورود و خروج را فراهم می‌کند. این سیستم تعلیق برای دو نسخه دیگر قابل سفارش خواهد بود.

گریکاله تمام الکتریکی

علاوه بر این سه نسخه اما مازراتی یک نسخه تمام الکتریکی بنام Folgore را هم برای گریکاله تدارک دیده است که سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. این نسخه روی همان پلت‌فرم نسخه‌های بنزینی ساخته شده و ظاهر یکسانی با آن‌ها دارد ولی با جلوپنجره‌ای متفاوت و رینگ‌های آئرودینامیک، از همتایان درون‌سوز خود متمایز می‌شود. مازراتی همچنین یک رنگ بیرونی اختصاصی را هم برای این نسخه در نظر گرفته است. گریکاله فورگوله به باطری‌های بزرگ 105 کیلووات ساعتی مجهز خواهد بود و از تکنولوژی 400 ولتی بهره می‌برد. گشتاور این نسخه نیز 800 نیوتن متر اعلام شده است ولی فعلاً مشخصات بیشتری از آن در دست نیست.

مازراتی گریکاله از اواسط امسال ابتدا در اروپا و سپس در آمریکای شمالی عرضه خواهد شد. قیمت پایه این خودرو در نسخه GT از 63,500 دلار آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا