مکمل بنزین
گوناگونخبر

ون قدیمی و دوست‌داشتنی فولکس واگن به‌صورت الکتریکی بازگشت!

یکی از خاطره‌انگیزترین و مشهورترین محصولات در تاریخ فولکس واگن، ون قدیمی این شرکت است که با نام تایپ 2 شناخته می‌شد و در سال 1949 به بازار آمد. حال این شرکت پس از مدت‌ها تلاش و ارائه ایده‌های مختلف برای بازگرداندن این ون دوست‌داشتنی، سرانجام ون کاملاً جدید و الکتریکی آی دی باز (ID.Buzz) را معرفی کرده که در اصل احیای تایپ 2 محسوب می‌شود. این ون برقی در دو نسخه باری و مسافری معرفی شده است.

طراحی بیرونی آی دی باز

طراحی بیرونی آی دی باز با الهام از گذشته شکل گرفته تا خاطرات ون قدیمی تایپ 2 را زنده کند. در این ون جدید، طراحان با استفاده از لوگوی بزرگ فولکس واگن و کاپوت V شکل تلاش کرده‌اند را کرده‌اند تا خاطرات مدل قدیمی را تداعی کنند اما با این حال جلوپنجره پایینی و چراغ‌های LED نشان از آینده دارند. برای بدنه این ون جدید هفت رنگ تکی و همینطور چهار طرح دورنگ قابل انتخاب خواهد بود. نسخه باری و همینطور تیپ‌های پایه نسخه مسافری آی دی باز با رینگ‌های فولادی 18 اینچی ارائه می‌شوند اما تیپ‌های بالاتر نسخه مسافری به رینگ‌های آلومینیومی آلیاژی با اندازه‌ای از 18 تا 21 اینچی مجهز خواهند شد. آی دی باز 1,982 میلی‌متر عرض و 4,712 میلی‌متر طول دارد و فاصله محوری آن 2,988 میلی‌متری است.

داخل آی دی باز

در داخل آی دی باز شاهد یک صفحه آمپر دیجیتالی 10 اینچی به همراه یک نمایشگر 10 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هستیم که می‌توان به‌صورت سفارشی آن را به 12 اینچی ارتقاء داد. در اینجا شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود و برای کنترل سیستم تهویه هم دکمه‌های لمسی در نظر گرفته شده است درحالیکه بسته به تیپ خودروها چندین پورت USB-C هم وجود خواهد داشت. در بالاترین تیپ‌ها نیز خریداران از تنظیم برقی صندلی‌ها با حافظه و ماساژور بهره‌مند می‌شوند.

آی دی باز در ابتدا در اروپا فقط در یک نسخه با فاصله محوری استاندارد و پنج صندلی در دو ردیف عرضه می‌شود اما بعداً یک نسخه شش‌نفره با سه صندلی در دو ردیف هم روی همین فاصله محوری استاندارد ارائه خواهد شد. علاوه بر این، سال آینده نسخه فاصله محوری کشیده به‌صورت هفت‌نفره با سه ردیف صندلی راهی بازار اروپا خواهد شد. نسخه باری نیز به‌صورت سه‌نفره شامل صندلی راننده به همراه یک صندلی نیمکتی برای دو نفر و یا با دو صندلی مجزا قابل خریداری خواهد بود.

در نسخه مسافری، صندوق بار در حالت عادی 1120 لیتر ظرفیت دارد اما امکان خواباندن صندلی‌های عقب هم وجود خواهد داشت که فضای بار را افزایش می‌دهد. در داخل این نسخه از رنگ‌های روشن استفاده شده اما نسخه باری رویکرد جدی‌تری دارد. در این نسخه یک پارتیشن قسمت بار را از سرنشینان جدا می‌کند که برای این پارتیشن یک پنجره و دریچه برای دسترسی به قسمت بار قابل سفارش خواهد بود. در خود فضای بار نیز قلاب‌ها و حلقه‌هایی برای ثابت نگه داشتن بارها تعبیه شده است. در این نسخه اما درب کشویی دوم حذف شده است ولی برای کسانی که نیاز دارند امکان سفارش آن در قالب آپشن وجود خواهد داشت.

پیشرانه آی دی باز

آی دی باز روی پلت‌فرم الکتریکی MEB فولکس واگن ساخته شده که در دیگر مدل‌های سری ID هم به کار رفته است. این ون برقی فعلاً فقط در یک مدل معرفی شده که به یک موتور الکتریکی با 201 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور در عقب با پکیج باطری 82 کیلووات ساعتی مجهز است. سال آینده اما طیف گسترده‌ای از باطری‌ها و خروجی‌های قدرت هم ارائه خواهد شد که البته فعلاً مشخصات آن‌ها اعلام نشده است. حداکثر سرعت این نسخه اولیه صرفاً 145 کیلومتر بر ساعت است. آی دی باز قابلیت شارژ با برق 11 کیلوواتی AC یا شارژ سریع 170 کیلوواتی DC را دارد که امکان شارژ از 5 تا 80 درصد از باطری‌ها را ظرف 30 دقیقه فراهم می‌کند.

تولید آی دی باز از نیمه اول امسال در کارخانه تجاری فولکس واگن در هانوفر تولید خواهد شد و از سه‌ماهه سوم امسال راهی بازار اروپا می‌شود. این ون الکتریکی در سال 2024 هم به بازار ایالات‌متحده خواهد رسید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا